Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De geuren uit Almere, te ruiken in 35 landen

Foto: Duco de Vries

Het analyse-apparaat van Holland Aromatics herkent een parfum supersnel, maar een kopiërende Chinees heeft er niets aan.

In 1984 startte Holland Aromatics als familiebedrijf in een kleine garage zonder verwarming of stromend water. Inmiddels is het bedrijf uitgegroeid tot een belangrijke speler op de wereldwijde parfummarkt. De ‘perfume designer’ maakt geuren voor vele soorten producten, en met succes. De afgelopen jaren groeide de omzet steeds met 25 à 30 procent. Toch wil het bedrijf niet te groot worden. ‘Je moet weten waar je plaats is’, vertelt directeur Rody Vlaarkamp. ‘Wij geloven door te automatiseren en klein te blijven het best te kunnen inspelen op de wensen van de klant.’

Slechts tien man in de fabriek

De geuren van het Almeerse bedrijf gaan de hele wereld over, en komen terecht in producten als was- en reinigingsmiddelen, cosmetica, deodorants, droogbloemen en zonnebrand. Holland Aromatics levert geuren voor elk doel en voor iedere toepassing, maar toch werken er slechts tien mensen in de fabriek. ‘Toen mijn broer Michaël en ik 12 jaar geleden de zaak van mijn vader overnamen, hebben we flink geïnvesteerd in nieuwe apparatuur. We kochten bijvoorbeeld een analysemachine en twee robots die zo vijftien man vervangen.’

Binnen 90 minuten een parfum herkennen

Het analyse-apparaat waar Vlaarkamp het over heeft, is in staat binnen 90 minuten te bepalen uit welke componenten een parfum bestaat. De bestanddelen staan in een enorme database die door de broers is aangelegd en inmiddels zo’n 25.000 componenten bevat. ‘Ik betrapte ooit een Chinese zakenman erop dat hij foto’s maakte van ons apparaat. En ja hoor, toen ik een jaar later in China kwam, stond daar eenzelfde machine. Ze wisten alleen niet dat het apparaat waardeloos is zonder database.’

Sporen verdienen

In Nederland is de markt voor geuren maar klein, dus het bedrijf richt zich voornamelijk op andere delen van de wereld, zoals het Midden- en Verre Oosten. De handel daar gaat anders dan hier, merkte Vlaarkamp. ‘Alles wat ze in de boekjes zeggen, klopt’, grinnikt hij. ‘In China onderhandelen is een ware uitputtingsslag. Chinezen gaan pas zaken doen als je doodmoe onderweg terug bent naar het vliegveld. Dan zeggen ze bijvoorbeeld ineens dat ze toch dat dure parfum willen, maar wel voor de prijs van de goedkope.’ Daarbij merkte de directeur dat hij en zijn broer binnen de branche nog hun sporen moesten verdienen. ‘Toen wij het bedrijf overnamen, waren we net 30. Als ik toen ergens mijn verhaal deed en mijn vader kwam binnen, was alle aandacht plots op hem gericht.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bestemming onbekend

Toen de gebroeders Vlaarkamp de crisis zagen aankomen, verlegden ze hun focus naar de markt van de private labels. Dat bleek een goede stap, want de consument grijpt steeds vaker naar zulke huismerken. ‘Wij hebben eigenlijk een business gevonden in de kruimels van de grote bedrijven. Door in te zetten op kwaliteit en snelheid, hebben we ons een definitieve positie in deze markt verworven.’ Waar een parfum uiteindelijk terechtkomt, weet Vlaarkamp niet altijd. De handel gaat vaak via distributeurs en is op dat moment dus uit zicht van de broers. ‘Laatst kreeg ik nog een flesje van een groot merk uit Vietnam. Bleek dat ons parfum daarin zat.’

Beeld door Duco de Vries.

Meer Hollands Glorie?