Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 10 bloedigste marketingoorlogen – deel II

Deel II van de 10 bloedigste marketingoorlogen, opgesteld naar aanleiding van de frontale aanval van T-Mobile op Vodafone. 

=> Lees ook deel I van dit overzicht: oorlog in telecom, cola, sneakers, smartphones en hamburgers

6. De console-oorlog

Tussen: Playstation 4 en Xbox One

Oorsprong: Waar van oudsher de strijd op het gebied van spelcomputers tussen Nintendo en Sega gaat, verschuift die strijd rigoreus als Sony in 1994 zijn eerste Playstation lanceert. Na de lancering van de Playstation 2 wordt Sony in 2000 zelfs marktleider, om een jaar later een geduchte concurrent erbij te krijgen in de vorm van Xbox van Microsoft. De strijd barst echt los als Microsoft in 2005 de Xbox 360 lanceert en Sony een jaar later de Playstation 3 uitbrengt. Met de 360 maakt Microsoft een eind aan de hegemonie van Sony: het groeit uit tot meest favoriete console, met name onder hardcore gamers. Later dit jaar zal de strijd weer losbarsten als de volgende generatie – Playstation 4 en Xbox One – te koop zullen zijn.

Wapenfeiten: Hoewel de strijd tussen Sony en Microsoft over het algemeen zeer beschaafd wordt gevoerd en de merken zich voornamelijk focussen op zichzelf, worden hier en daar steken onder water uitgedeeld. Bij de lancering van de PS3 in Parijs in 2006 gooit Xbox opzettelijk zand in de motor door pontificaal langs te varen met een grote boot. Bij de introductie van de PS4 eerder dit jaar, haast Sony zich om erbij te zeggen dat gamers zich geen zorgen hoeven te maken over het tweedehands gamesbeleid. Het is een sneer naar Xbox, aangezien voor de One flink wat restricties gelden op dat gebied. Ook de momenten van lancering zijn indicatoren voor psychologische oorlogsvoering. Waar verwacht werd dat Microsoft als eerste een nieuwe console zou presenteren, aangezien de Xbox 360 een jaar ouder is dan de PS3, is het Sony die zijn concurrent de loef afsteekt in februari. Daarnaast vestigt Sony de aandacht daags na de lancering van de Xbox One op zich door uitgebreid de nieuwe controller te presenteren. Het wachten is echter op de gebruikersreacties later dit jaar. 

Verliezer: Het ligt er maar net aan wat voor type gebruiker je bent. De reacties van hardcore gamers op de nieuwe Xbox zijn over het algemeen teleurstellend, omdat Microsoft zich teveel zou focussen op de console als mediacentrum, waarop je dus televisie, films en foto's bekijkt, skypt, online bent en muziek luistert, terwijl het voor ontwikkelaars veel kostbaarder is om games te ontwikkelen voor de Xbox. Het ligt dus in de verwachting dat veel gamers met pijn in hun hart de overstap zullen maken naar Sony, ook omdat de PS4 honderd euro minder zal kosten dan de One. De Xbox zal op zijn beurt aantrekkelijker worden voor het hele gezin, waar de console het middelpunt zal worden van alle home-entertainment. 

Bron foto

7. De zoekmachine-oorlog

Tussen: Facebook en Google

Oorsprong: Het is een veelzeggend feit dat Google in 2007, drie jaar na het opstarten van Facebook, op de voorste rij zit om het dan nog niet eens zo heel grote speeltje van Mark Zuckerberg in te lijven. Zuckerberg weigert en gaat in zee met Microsoft, dat ongeveer 1,5 procent van de aandelen van Facebook in handen krijgt. Met argusogen ziet zoekmachinemarktleider Google het internet vervolgens drastisch veranderen. Onder aanvoering van Facebook en later ook Twitter wordt het zoekgedrag van de internettende mens meer en meer sociaal, mobiel en lokaal. 

Wapenfeiten: Krampachtig zou je het gedrag van Google, niet een van de minst logge bedrijven op aarde, kunnen noemen op het gebied van sociale zoekmachines in de eerste fase. 'Google Buzz' is de eerste poging om Facebook wat betreft sociaal netwerk naar de troon te stoten, maar die mislukt faliekant. Google+ doet het met 100 miljoen gebruikers aanzienlijk beter, hoewel dat nog altijd een schijntje is van de 1 miljard Facebookprofielen. Aan de andere kant knaagde Facebook door integratie van de zoekfuncties van Microsoft Bing aan de leidende positie van Google als het gaat om zoekopdrachten; meteen vanuit Facebook zoekopdrachten uitvoeren, zonder inmenging van Google. Bovendien maakt talent in Silicon Valley vaker de overstap van Google naar Facebook dan andersom. Om allesomvattend te worden, strijden beide partijen om diensten van derden. Zo wint Google dit jaar nog de strijd om Waze, terwijl Facebook eerder zijn slag sloeg met Instagram. Op dit moment rolt Facebook de nieuwe dienst Graph Search uit, een nieuwe zoekfunctie binnen het sociale netwerk. Niets wijst erop dat aan deze oorlog spoedig een einde komt.    

Verliezer: Op sociaal gebied onomstotelijk Google, terwijl ze op het gebied van zoekfuncties nog altijd marktleider zijn aangezien de browser nog steeds de poort is naar informatie. Vandaar dat de volgende slag in deze zoekmachine-oorlog zal worden uitgevochten op browserniveau. Mocht Facebook daar een geniaal konijn uit de hoed toveren, dan kan Facebook zomaar op korte termijn Google zijn hielen laten zien. 

8. De supermarktoorlog

Tussen: Ahold en Laurus

Oorsprong: Albert Heijn is de agressor in de supermarktoorlog, wanneer het bedrijf in oktober 2003 de prijzen radicaal verlaagt in een reactie op het groeiende aandeel van discounters als Aldi en Lidl. Bij zoiets basaals als prijzen van levensmiddelen kunnen andere supermarktketens niet achterblijven, met als grootste tegenstander Laurus, moederbedrijf van o.a. Super de Boer, Edah, Basismarkt en Konmar. Door voortdurende prijs-, cadeau- en productacties proberen de supermarkten in een slopende loopgravenoorlog te strijden om de gunst van de consument.

Wapenfeiten: In de eerste fase van de prijzenoorlog gaat het met name om de A-merken, met een algehele prijsverlaging van 11% tot gevolg. In de tweede fase van de oorlog, die begint rond 2006, gaat het juist om de huismerken die met 3% in prijs worden verlaagd. In het publieke domein uit zich deze strijd door kortstondige en langdurige kortingen. Albert Heijn smijt met voordeel in de Hamsterweken, C1000 (inmiddels eigendom van Jumbo, dat in 2009 Laurus-opvolger Super de Boer kocht) doet hetzelfde met zijn Euroweken. 

Verliezer: Hoewel Albert Heijn zijn marktleiderspositie verstevigt, met C1000 als goede tweede, kun je niet onomwonden zeggen dat Laurus de grootste verliezer is. De echte verliezen worden namelijk geleden door de kleine buurtsupers, die in de prijzenoorlog vaak kopje onder gaan. Hetzelfde geldt voor fabrikanten van levensmiddelen, die in grote lijnen voor veertig procent van de prijsverlaging moeten opdraaien. Ze draaien weliswaar meer omzet, maar met veel kleinere winstmarges. Grootste winnaars zijn consumenten, aangezien ze de beste producten voor lage prijzen kunnen krijgen.

9. De online televisie-oorlog

Tussen: Netflix en Amazon

Oorsprong: De meest recente techoorlog vindt plaats tussen Netflix en Amazon Prime en draait om de zogeheten tv-streamingdiensten. Hoewel de strijd op dit moment nog vooral woedt in de Verenigde Staten, duurt het niet lang voordat de burgeroorlog tot wereldoorlog zal uitgroeien, aangezien Netflix al in Scandinavië en Groot-Brittannië opereert en later dit jaar ook voet aan de grond krijgt in Nederland. Overigens is hun doel wel eenduidig: zoveel mogelijk kijkers wegtrekken van televisie en traditionele tv-zenders. Dit doen ze door televisie als online abonnement te verkopen. Zodoende proberen ze de ultieme vorm van on demand-televisie te creëren. Overigens strijden in deze oorlog ook andere partijen mee, zoals AOL, Apple, YouTube en Sony.   

Wapenfeiten: Haast elke week verstuurt een van de twee bedrijven een persbericht, om bekend te maken welke knallende content ze nu weer hebben bemachtigd. Dat daarvoor honderden miljoenen over de tafel gaan, lijkt de bedrijven niets uit te maken. Internetverkoper Amazon kan via handige deals hun tv-streamingdiensten aan alle gebruikers aanbieden. Hoe meer je bestelt via Amazon, hoe meer korting je krijgt op het kijken van series en films. Daarnaast bracht Amazon een gevoelige slag toe aan Netflix, toen ze content van Viacom (met name kinderseries als Diego, Dora en SpongeBob) op de kop tikten, nadat het bedrijf juist de stekker uit de samenwerking met Netflix had getrokken.

Verliezer: Het is nog te vroeg om een winnaar uit te roepen in deze oorlog, aangezien de ontwikkelingen zich nog opvolgen. Feit is dat Netflix op dit moment rond de dertig miljoen abonnees heeft en Amazon Prime rond de vijf miljoen. Maar met name door de integratie van de webwinkelactiviteiten- en data kan Amazon Prime zijn ledenaantal in rap tempo flink opschroeven. Toch is al wel duidelijk wie het grootste slachtoffer gaat worden van deze oorlog, aangezien het kijken naar televisie de komende jaren drastisch zal veranderen: de traditionele televisiezenders. De kijker wil niet meer afhankelijk zijn van uitzendschema's en tv-gidsen, maar wil juist on demand kijken waar hij op dat moment zin in heeft.

10. De luchtruimoorlog

Tussen: Boeing en Airbus

Oorsprong: Een klassieke strijd tussen de Eerste en Tweede Wereld wordt al enkele decennia gevoerd in de luchtvaart: die tussen het Amerikaanse Boeing en het Europese Airbus. Wat betreft het bouwen van passagiersvliegtuigen hebben de twee bedrijven een zogeheten duopoly, zij maken de dienst uit wereldwijd met als logisch gevolg dat ze elkaar bij tijd en wijlen in de haren vliegen. Door een aantal essentiële fusies ontstond Airbus als een heus Europees conglomeraat in 1970 en na soortgelijke fusies in Noord-Amerika werd Boeing in de jaren negentig de enige grote speler aan de andere kant van oceaan. Het duel is het hevigst wanneer het gaat om al dan niet geoorloofde staatssteun, qua 'kisten' is het een strijd tussen de Boeing 747 en de Airbus A380.   

Wapenfeiten: De strijd tussen de twee concerns barst in alle hevigheid los in 2004, als de Amerikaanse overheid een overeenkomst uit 1992 openbreekt. Die overeenkomst was een soort van wapenstilstand, waarbij werd afgesproken dat zowel de Europese Unie als de Verenigde Staten elkaar niet tot bloedens aan toe zouden beconcurreren wat betreft subsidiegeld aan Boeing en Airbus. In 2004 dienen zowel de VS als de EU een klacht in bij de wereldhandelsorganisatie WTO, waarin wordt geopperd dat de bedrijven onrechtmatige staatssteun hadden gekregen. Twee jaar later besluit de WTO dat Boeing inderdaad tussen vanaf 1989 ruim 4,5 miljard euro onterechte staatssteun ontving. Het zorgt ervoor dat de wapenstilstand wordt opgeheven en er een vuile oorlog gevoerd kan worden. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Verliezer: In eerste instantie Boeing. Door de berisping van de WTO kan Airbus in die periode uitgroeien tot de grootste van de twee. Maar sinds de lancering van de 737 MAX heeft het aantal orders bij Boeing die van Airbus ingehaald in de loop van 2012. Met als gevolg dat Airbus in allerhande gespecialiseerde luchtvaartmagazines Boeing beschuldigt van een veel te rooskleurige voorstelling van zaken als het gaat om het zuinige brandstofverbruik van de 737. Toch kan deze advertentie niet verhelpen dat Boeing vorig jaar 601 nieuwe vliegtuigen en Airbus er 'slechts' 588 aflevert. In 2013 lijkt het tij zich echter weer te gaan keren, aangezien Airbus een contract van 24 miljard dollar in de wacht sleepte van Lion Air, tot die tijd Boeing-klant. Verlies en winst zal op en neer blijven gaan in deze luchtruimoorlog. 

Lees hier deel I

Bron bovenste foto

Meer over marketing?