Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

D’Aveni, Richard

Richard D'Aveni. Professor strategisch management aan de Tuck Business School van Dartmouth University. Stelt dat bedrijven om te overleven niet moeten strijden om de consument, maar de concurrent beter in een hoek kunnen drijven en daar houden.

 

Met de opkomst van China als ‘economische tsunami die nog zeker decennia aanhoudt’, moeten bedrijven niet blind varen op hun bewezen strategie, en maar prijzen proberen te verlagen.
Centrale stelling van D’Aveni is dat op lange termijn geen houdbare strategische voordelen bestaan.

D’Aveni is van huis uit jurist en registeraccountant, maar nu, naast zijn wetenschappelijk werk, veelgevraagd consultant. Hij is winnaar van een prestigieuze A.T. Kearney Award en werd door het Duitse WirtschaftsWoche een van de mensen genoemd ‘met de grootste kans om de toekomst van strategisch denken te veranderen’.

Betere producten maken, scherpere prijzen stellen, meer efficiëntie of slimmere marketing, het lijken stuk voor stuk mooie tactieken, zegt D’Aveni, maar uiteindelijk zullen ze altijd leiden tot kopieergedrag en dus tot een verlies aan alle kanten. Commoditization, noemt D’Aveni die race naar steeds meer voor minder, oftewel: ‘de zwarte pest voor moderne bedrijven’.

Artikelen over Richard D'Aveni:

Boeken van Richard D'Aveni (online te bestellen):




 

> Eigen site: mba.tuck.dartmouth.edu/pages/faculty/richard.d%27aveni/

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

 

>> Overzicht van alle goeroes