Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Crisis? Deze 7 retailers zijn wél succesvol

Terwijl Maison de Bonneterie de zoveelste winkelketen is die de deuren sluit, varen deze 7 retailers tegen de stroom in. 

Met de sluiting van de twee winkels van Maison de Bonneterie en het nieuws dat slijterijketen Mitra op de een of andere manier van 120 filialen af wil, werd afgelopen week nog maar eens onderstreept dat grote winkelketens moeite hebben om hun hoofd boven water te houden. Afgelopen jaar waren om vergelijkbare redenen ook berichten te lezen over De Bijenkorf (sluit 5 van de 12 filialen), Polare (ging failliet, sloot 20 winkels en aast op doorstart), Free Record Shop (ging failliet, sloot 110 vestigingen en maakte doorstart met ca. 30 winkels), Siebel (ging failliet en maakte doorstart met 12 van 36 winkels), Beter Bed (sloot 2 ketens met in totaal 40 winkels) en Schoenenreus (maakte doorstart na sluiting van 65 van 206 winkels). Voornaamste reden? Steeds meer mensen kopen hun producten online, waardoor de noodzaak om naar winkelcentra af te reizen steeds minder opportuun wordt. Toch is het niet alleen maar kommer en kwel bij de winkelketens van Nederland, getuige de volgende 7 succesverhalen. 

#1. Action

Eerste winkel: 1993, Enkhuizen

Huidige aantal vestigingen: ca. 400

Ook actief in: België, Frankrijk, Duitsland

Omzet: meer dan 1 miljard 

En dus: Prijsknaller, discount retailer, geef het beestje een naam. Feit is dat het concept van topman Ronald van der Mark, waar zo'n 15.000 mensen werken, als een malle gaat. In 2013 bestond Action 20 jaar, in december werd het 400ste filiaal geopend (waarmee het totaal aantal openingen in 2013 op 80 uitkwam) en werd gestart met de bouw van een tweede distributiecentrum in Limburg, van waaruit ook België, Frankrijk en Duitsland bediend kunnen worden.  

succesvolle winkelketens retailers #2. Rivièra Maison

Eerste winkel: 1948, Amsterdam

Huidige aantal vestigingen: 17

Ook actief in: Duitsland, Turkije, Noorwegen, Zuid-Korea en Kazachstan

Omzet: 2 miljoen

En dus: Rivièra Bloemsierkunst, zo heette de eerste winkel aan de Amsterdamse Overtoom van het echtpaar Jacques en Dini Teunissen. Wanneer zoonlief Henk de boel overneemt in 1985 wordt al snel het element 'woondecoraties' toegevoegd aan het aanbod en meteen daarna worden nieuwe vestigingen geopend. Nadat Nico Tijsen in 1989 als creative director wordt aangesteld, gaat het hard met de expansie en wordt steeds meer gefocust op de verkoop van meubels, met als hoogtepunt de opening van de allereerste winkel met het complete Rivièra Maison woonconcept (meubels en accesoires voor huis en tuin) in de Amsterdamse Kalvertoren. In 2008 opent de Direct Available Store in de Arena Woonboulecard haar deuren, waarin alle meubels direct uit voorraad leverbaar zijn. Vanaf dat moment begint de expansie naar het buitenland met de verschillende concepten.   

succesvolle winkelketens retailers rituals #3. Rituals 

Eerste winkel: 2000, Amsterdam

Huidig aantal vestigingen: 300 eigen winkels en meer dan 500 shop-in-shops

Ook actief in:  Spanje, Duitsland, Zweden, Noorwegen, België, VS en Brazilië

Omzet: ca. 312 miljoen

En dus: Elke week gaat wel ergens ter wereld een nieuwe Rituals-vestiging open. Het bedrijf van ceo Raymond Cloosterman beleefde in de afgelopen vijf crisisjaren juist toptijden. Rituals verkoopt via eigen winkels en store-in-store concepten verzorgingsproducten, geurkaarsen, handdoeken en zogeheten relaxkleding. Twee jaar geleden startte het bedrijf met City Spa. Onder of boven de Rituals-winkels zijn ruimtes gecreeërd waar mensen 'hun handen kunnen laten doen' of een massage krijgen. 

Lees ook: Rituals; groot geworden met klein geluk 

wibra succesvolle retailers winkelketens#4. Wibra

Eerste winkel: 1956, Epe

Huidig aantal vestigingen: ca. 280

Ook actief in: België, Frankrijk 

Omzet: ca. 80 miljoen

En dus: Meneer Wierdsma en zijn ega mevrouw Braam (vandaar Wibra) zouden trots zijn op hun zoon Ron, die tegenwoordig aan het hoofd staat van hun familiebedrijf in betaalbare textiel en andere producten, waar zo'n 2700 mensen werken. Zijn opa Braam hard er een hard hoofd in toen meneer Wierdsma in 1956 een winkel opende waarin de klanten zelf handdoeken, washandjes en slipjes uit de rekken mochten pakken. Toch werd Wibra een succes en in 1977 was het de eerste winkel die huis-aan-huisfolders introduceerde. De oplage destijds bedroeg 102.000, inmiddels is dat opgelopen tot 6 miljoen. 

#5. Deen

Eerste winkel: 1933, Hoorn

Huidig aantal vestigingen: 66

Ook actief in: Alleen Nederland

Omzet: 700 miljoen

En dus: 'Deen, zo voordelig is er geen', was een van de eerste payoffs van de kruidenierswinkel van meneer Cornelis Deen die met name in Noord-Holland de afgelopen 80 jaar om zich heen heeft gegrepen. Met ongeveer 7.000 mensen in dienst behoort Deen inmiddels tot de grootste werkgevers van West-Friesland en heeft de keten zijn vleugels uitgeslagen naar Flevoland en Zuid-Holland. Toch hanteert Deen een simpel adagium: alle filialen moeten in een straal van 100 kilometer vanaf Hoorn liggen, aangezien daar en in Beverwijk de distributiecentra zijn gevestigd. Op termijn is het voornemen van Deen om grotere boodschappen te laten bezorgen. 

op=op voordeelshop succesvolle retailers winkelketens#6. Op=Op Voordeelshop

Eerste winkel: 1997, Klazienaveen

Huidig aantal vestigingen: 80

Ook actief in: Alleen Nederland

Omzet: Niet openbaar

En dus: Eind 2014 willen Vincent Alkema en Jos Venema de 100 vestigingen aantikken. De twee hebben ambitieuze plannen met het concept sinds ze in 2009 de formule overnamen van de originele eigenaars uit het Drentse Klazienaveen, die het in 12 jaar hadden laten uitgroeien tot een keten van 21 filialen, met name in het noorden en oosten van Nederland. Sinds Venema en Alkema de boel overnamen, hebben ze nagenoeg elke maand een nieuw filiaal geopend en inmiddels is er in elke provincie minimaal eentje. Wat ze doen? Vanuit heel Europa restpartijen van fabrikanten opkopen, met name op het gebied van drogisterijartikelen, wasmiddelen en reinigingsproducten, en die gemiddeld 43 procent goedkoper aanbieden dan concurrenten als Kruidvat, Etos en Trekpleister. Bovendien verkopen ze alles onder een vaste prijs. En hoe meer je koopt, hoe meer korting je krijgt. 

succesvolle winkelketens retailers 2theloo#7. 2theloo

Eerste winkel: 2011, Amsterdam

Huidig aantal vestigingen: ca. 100

Ook actief in: België, Polen, Spanje, Israël, Luxemburg, Frankrijk, Tsjechië, Hongarije 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Omzet: Niet openbaar

En dus: Binnen 3 tot 5 jaar wil 2theloo 2.400 locaties openen, zo maakten de oprichters Almar Holtz en Eric Treurniet (die begin deze maand door een auto-ongeluk om het leven kwam) onlangs bekend. Een nieuwe investeerder, Avedon Capital Partners, heeft daar in juli kapitaal voor verschaft. Plaswinkels zijn het, in drukke winkelcentra onder andere, waar mensen voor 50 cent hun behoefte kunnen doen. In 2012 is 2theloo een partnership met Shell aangegaan en worden alle snelwegstations in Nederland, Belgie, Luxemburg en Frankrijk voorzien van 2theloo. Inmiddels betalen jaarlijks ruim 30 miljoen mensen voor de diensten van 2theloo. 

Lees ook: Hoe 2theloo van 1 naar 100 vestigingen ging

Meer over retail: