Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Creëer oneindige vraag

Luister naar de klant en ontdek wat die wil, is een veelgepredikt credo. Maar volgens Adrian Slywotzky moet je gewoon vraag creëren.


De iPhone, iPod en Google; we misten het niet toen het er nog niet was. Maar nu ze er eenmaal zijn kunnen we ons het leven toch niet meer zonder voorstellen. Er wordt nog wel eens gezegd dat deze bedrijven het first mover advantage hebben. Maar dat is natuurlijk onzin: Google was net zo min de eerste zoekmachine als de iPhone de eerste smartphone was, of de iPod de eerste MP3-speler. Het geheim van bedrijven als Apple en Google is dat ze een product of dienst bedachten die iedereen wil hebben of gebruik van wil maken.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Managementconsultant ­Adrian Slywotzky vindt naar je klanten luisteren sowieso een beetje overrated omdat 'iedereen altijd wat anders zegt'. In zijn vorig jaar verschenen boek 'Demand – Creating what people love before they know they want it', pleit hij ervoor om zelf te bedenken wat klanten willen. De consument heeft doorgaans namelijk te weinig fantasie om iets te bedenken wat er nog niet is en stoelt wensen meestal op bestaande producten, zegt Slywotzky. Bedrijven moeten op basis van klantervaringen uitvinden waar behoefte aan is en dan nog een stap verder zetten. Zo zit deze MT-redacteur nog steeds te wachten op de inklapbare iPhone die je kan uitvouwen tot iPad formaat zodat je er fijn op kan tikken. Zodat je dan echt nog maar 1 apparaat bij je hoeft te hebben.

De weg naar oneindige vraag bestaat uit zes stappen, schrijft Adrian Slywotzky in zijn boek. Hieronder zijn ze kort samengevat: