Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Ceo’s putten uit dezelfde gereedschapskist, ongeacht staat van het bedrijf

Een slecht lopend bedrijf is niet zelden gebaat bij harde maatregelen, terwijl een goed lopende zaak vaak baat heeft bij rust. Toch zie je dat nieuwe ceo's vaak dezelfde maatregelen nemen zodra ze de drempel over stappen.

Een nieuw gezicht aan de top betekent dat er in een organisatie veel gaat veranderen. Dat is iets wat zeker is. Ook vrij voorspelbaar is wát een nieuwe bestuursvoorzitter gaat veranderen.

Ceo's blijken vrijwel altijd dezelfde trukendoos te voorschijn te halen als ze aan de slag gaan. Daarbij maakt het weinig verschil of het nu goed, of juist slecht gaat bij het bedrijf. Die conclusie trekken de consultants van McKinsey in nieuw rapport.

In bovenstaande grafiek zie je de maatregelen die 600 CEO's van S&P 500 bedrijven in de eerste twee jaar van hun contractnemen. Weinig verassend is natuurlijk de populairste maatregel: de management reshuffle. Wat vooral opvalt, is dat ze bijna altijd met dezelfde oplossingen ongeacht het probleem. Sterker nog, ze nemen vaak maatregelen als er geen probleem bestaat.

De enige maatregels die nieuwbakken ceo's vaker nemen bij slecht renderende bedrijven is het herzien van de strategie. En terecht, zo stellen de consultants. Bij slecht lopende bedrijven leverde dat gemiddeld 4,2 procent meer aandeelhouderswaarde op. Bij goed lopende bedrijven had het vrijwel geen effect.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De conclusie van de onderzoekers: bestuursvoorzitters zouden hun gereedschapskist veel selectiever toe moeten passen dan nu het geval is. En bij de selectie zouden ze heel goed moeten kijken om welke maatregelen een bedrijf vraagt. Bij slechtlopende bedrijven leidde een stoelendans aan de top tot 0,8 procent meer aandeelhouderswaarde. Bij goedlopende bedrijven werd was het effect negatief.

Foto: Erich Ferdinand, via Flickr.com