Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Carriere maken? Dump uw vrienden

Hebt u veel oppervlakkige kennissen en contacten? Dan bent u waarschijnlijk een stuk succesvoller dan de mensen om u heen, die u juist benijdt omdat ze zoveel goede vrienden hebben.

Tenminste, als we coach Han Holtkamp van In Flow mogen geloven. "Loop je op je tenen om los van het werk ook nog een netwerk aan vrienden in leven te houden? Schuldgevoelens zijn niet nodig. Vrienden leveren weinig op, het zijn juist de oppervlakkige contacten waar managers en zakenlui op termijn meer aan hebben", stelt Holtkamp.     
 
Een interessante theorie hierover komt van de Amerikaanse socioloog Mark Granovetter: “The strength of the weak ties”. Deze theorie bewijst dat niet-intensieve contacten vaak veel interessanter zijn dan intensieve contacten. Met andere woorden, kennissen zijn in zakelijk opzicht relevanter dan echte vrienden.

Breder sociaal palet

Holtkamp: "Jouw vrienden zijn vaak mensen die in dezelfde wereld leven als jij. Ze werken met je samen, wonen in de buurt, gaan naar dezelfde kroeg en hebben dezelfde interesses. Kortom, ze lijken nogal op je. Hoe kunnen ze dan veel meer weten dan jij?"

"Kennissen leven vaak in een andere wereld dan jij. De kans dat zij dingen weten die jij niet weet, of mensen kennen die jij niet kent, is vele malen groter. Daarom zijn mensen met veel kennissen succesvoller en machtiger. Omdat ze uit een veel breder sociaal paillet van mensen kunnen putten. En daarmee ook vaak heel andere doelgroepen kunnen bereiken."

Ga op pad

De vraag is dan natuurlijk hoe die kennissen op te duikelen. Ga er op uit, tipt Holtkamp. "Zorg dat je op welke bijeenkomst dan ook nieuwe mensen leert kennen. Stap over je schroom heen en maak kennis. Stel ze vragen, luister goed naar ze. Probeer nu eens niet je eigen mening aan anderen op te dringen, of zonodig je eigen reclamefolder te reclameren. Dat is voorlopig niet zo interessant. Weet dat mensen graag over zichzelf praten en jou daarmee een uitstekende gesprekspartner vinden. Dus luister en stel vragen, en je gesprekspartner zal al snel denken dat je deskundig bent. Geef wel echt aandacht, kijk niet constant over zijn schouder om te zien of er iemand is die nog interessanter voor je is. Ook dat doet je relatie niet echt goed. En zorg dat je een manier vindt om met je gesprekspartner in contact te blijven. Gebruik hiervoor je eigen persoonlijke vaardigheden en natuurlijk de social media. Zorg ervoor dat mensen weten wat je doet waarvoor ze je kunnen bellen."

Korte pitch

Tip van Holtkamp is om een pitch van uzelf of het bedrijf waar u werkt paraat te hebben die bindt, inspireert en boeit. Eentje die verder gaat dan de klassieke “Ik heb een reclamebureau” of “Ik zit in de trekveren”, om er maar eens twee te noemen. "Daar kan natuurlijk helemaal niemand wat mee. Zeker ook, omdat je potentiële klant niet op zoek is naar een reclamebureau. Want die heeft hij al. Hij is dus op zoek naar iemand die waarde aan hem toevoegt. Iemand die zijn problemen oplost. Zorg ervoor dat je dit weet te verwoorden in een pitch van maximaal een halve minuut. Want dat is de maximale spanningsboog van iemand bij een eerste indruk."
 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Ook interessant: het boek Persoonlijk netwerken voor dummies of volg de opleiding Succesvol samenwerken in ketens en netwerken