Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Carrière – Jong, ambitieus en klaar voor de top

Nieuwsgierig wie er over een jaar of tien aan de top van ’s lands multinationals zullen staan? Bestudeer deze lijst, want de kans dat ze ertussen zitten, is vrij groot.

 

Eigenlijk zouden we het woord ‘aankomend’ weg kunnen laten, want alle mensen in dit overzicht zijn al topmanager. Maar ja, ze zitten nog niet op het allerhoogste pluche: de raden van bestuur van ondernemingen met een omzet van 5 miljard of meer.

En ze zijn jong; uiterlijk 45. En zo staan er dus opvallende verschijningen in dit lijstje. Volkert Doeksen is op zijn 42ste de baas van een van de grootste risico-investeerders ter wereld. Voor zo’n man is er eigenlijk nog maar één stap over: ceo worden bij een grootbank. En dat moet je dan maar willen, want als durfkapitalist kun je lekker onder de radar van beursautoriteiten en al die andere bemoeials vliegen, wat het leven lekker simpel houdt. We hebben hem toch vermeld, omdat hij nu eenmaal voor die allerhoogste plekken in aanmerking komt.

Hetzelfde geldt voor mensen als Roderick Munsters van ABP, John-Paul Broeders bij Vopak, Ruud Sondag van afvalverwerker Van Gansewinkel: zij zijn al hoogste baas en het aanbod moet wel heel interessant zijn, willen ze nog een nieuwe stap maken.Verder zijn er de regelrechte beloftes, zoals Michiel Kotting bij Organon, Eugenie Krijnsen bij Friesland Bank, Peter Vermeiden bij Unilever of Jaap Bierman bij Shell. Jong, dynamisch en nog lang niet waar ze zijn willen.

Tot slot: de gestage stijgers, zoals Herna Verhagen bij TNT, Erik van Houwelingen bij Aegon of Marianne van Leeuwen bij ReedElsevier. Niet opgenomen zijn mensen die al in een raad van bestuur zitten. Peer van Harten (42, Fortis), Bert Bruggink (41, Rabo), Jean Marc Huët en Rudy Mareel (respectievelijk 36 en 42, Numico), Piero Overmars (41, ABN Amro) en Jean-François van Boxmeer (44, Heineken) vallen nog allemaal binnen de leeftijdsgrens, maar ja, gearriveerd is nu eenmaal gearriveerd.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Zijn er trends waarneembaar onder de hoogvliegers? Jawel. Zo is veruit de meerderheid van hun mba’s gehaald aan Insead, komen er aardig wat toppers van consultancyfirma’s (McKinsey is favoriet), is zeilen de favoriete hobby, noemen velen van deze mensen zichzelf – berouwvol dan wel koket – ongeduldig en rukt het aantal mannen in de hoogste regionen dat graag kookt genadeloos op. De emancipatie lijkt dus van het mannelijke geslacht te moeten komen, want alle ambassadeursnetwerken en diversity-programs ten spijt, is het aantal vrouwen op deze ijle hoogte nog altijd dun gezaaid. Acht van de vijftig, dat houdt niet over. Hebben we belangrijke namen gemist? Laat het ons weten.

M.m.v. Jan Rapmund, Corinthe; Peter de Jong, Stanton Chase International; Wim Ravesloot, Holtrop & Ravesloot; Hugo Roos, Voorzitter Vereniging Logistiek Management.

Georgette Schlick (34) Brunel – Directielid Brunel Nederland

Juriste. Begon haar carrière bij een tv-producent, maar verkaste al snel naar adviesbureau Spaak & Wolzak. Kreeg daar met oprichter Jan Brand van Brunel te maken toen deze haar cliënt werd. "Ik deed een opdracht voor Brunel, het klikte en op een gegeven moment zei Brand: ‘Zo, en nu ga jij voor mij een juridisch detacheringsbedrijf opzetten." Ik was toen 26 – had geen idee wat er van me verwacht werd – maar ik besloot op de uitdaging in te gaan." Het bleek geen verkeerde keuze. Binnen drie jaar was Brunel Legal marktleider in Nederland en Schlick een postergirl voor de breekbaarheid van het glazen plafond. Sinds eind 2004 heeft ze ook de financiële professionals bij Brunel onder haar hoede; wat haar goed maakt voor zo’n 25 procent van de omzet van Brunel in Nederland.
En nu? Ziet ze zichzelf nog eens ceo worden van het bedrijf? Ze lacht. "Wie weet, ga ik hier m’n gouden horloge wel halen." Dan serieus: "Iedere topmanager moet zich op een gegeven moment afvragen of hij of zij wil gaan besturen. Voor die keuze heb ik nog wat meer tijd nodig. Maar mijn gevoel zegt me dat ik niet bij Brunel in de holding zal gaan zitten." 

Paul Hendriks (38) KPNGeneral – manager broadband services/general manager All-IP Programme

Heeft twee zware functies en kookt elke dag. Wie kan hem dat nazeggen? Als man? En om het verhaal nog opvallender te maken: Hendriks gaf tijdens zijn militaire dienst een jaar lang les aan de cadetten van de KMA – toch geen bolwerk van emancipatie.
Paul Hendriks werkt nu dertien jaar bij KPN en is uitgegroeid tot een man aan wie Scheepbouwer grote, baanbrekende klussen blindelings toevertrouwt. Zo zette hij het bellen via internet als grootschalige dienst neer en is hem nu de volledige upgrading van het vaste netwerk naar breedband internet toevertrouwd, die per 2010 zijn beslag moet hebben. Hij heeft er vier jaar voor, maar geeft zichzelf er drie. "Het eerste jaar zaaien, het tweede bouwen en het derde oogsten." Moet daarbij vele gevoelige tenen trotseren, bijvoorbeeld van managers op wier activiteiten zijn nieuwe diensten kannibaliseren, maar ook werknemers die hij moet ontslaan. "Ik heb meerdere malen aan tafel gezeten met mensen die eruit moesten. Dat doet pijn, maar hoe je het ook draait of keert: het aantal medewerkers bij KPN krimpt en dat moet ook." Voor de toekomst is Hendriks zeker geïnteresseerd in de top bij KPN. "Als deze klus goed gaat, wordt er over twee à drie jaar wel weer aan me getrokken. Maar is dat niet door KPN en het aanbod is goed, dan zou het ook elders kunnen zijn. En ik ga geen zeven jaar wachten. Te snel is trouwens ook niet goed. Dat is mijn grootste valkuil: ongeduld."

Peter Vermeiden (33) Unilever – R&d programme director

Drieëndertig jaren jong en verantwoordelijk voor de complete productiekant van het merk Knorr in Azië. Deze voedingsmiddelentechnoloog, die in 1994 – na een vierjarige studie – afstudeerde, gaf zijn hart al aan Knorr toen moederbedrijf Bestfoods nog niet door Unilever was overgenomen. "Wat ik leuk vind, is de strategie voor een product bepalen en dan zorgen dat dat ook gebeurt." Vooral die operationele kant is goed ontwikkeld bij Vermeiden. "In Turkije hebben we binnen zes maanden het hele ‘droge’ Knorr-assortiment totaal vernieuwd. Dat zijn veertig recepten waarvoor de supply chain veranderd moest worden. Daarna was het merk weer springlevend." Eenzelfde soort staaltje liet hij zien in Frankrijk met een vernieuwing van de lijn ‘natte’ soepen. En in Engeland wist hij ingewikkelde supply chain-vernieuwingen door te voeren zonder dat de productie eronder leidde. Gecompliceerde operatie op stapel? Of het nou nat is of droog: bel Peter Vermeiden.
Momenteel woont hij met vrouw en dochter in Heilbronn, waar Unilevers wereldwijde ‘savoury (hartig) center’ is gevestigd. "Daarvandaan ben ik ook verantwoordelijk voor het bijhouden van de best practices die we wereldwijd bij savoury ontwikkelen." Hij werkt er zo’n tien uur per dag. "Maar als ik op reis ben is dat meer." De in Frankrijk geboren Vermeiden – in z’n vrije tijd zowel thuis op de dwarsfluit als de piano – voelt zich nog niet op z’n gemak bij het idee dat hij nog eens wereldwijde eindverantwoordelijk krijgt, maar hij staat ervoor open. "Misschien komt het er wel van." 

Joris van Heukelom (36) BNN – Directeur televisie

"Ik ben zelf niet de meest oorspronkelijke creatief. Dus toen dacht ik: laat ik dan creativiteit gaan managen." En managen bleek deze Belg – die al op zijn twaalfde bij een lokale radiozender aan de slag ging als vrijwillig deejay – zo goed te kunnen dat BNN hem een half jaar geleden binnenhaalde om de omroep op stuwen in de vaart der volkeren. "Televisie maken kunnen ze al bij BNN, maar die content op vindingrijke manieren gebruiken om via allerhande verschillende mediaplatforms de doelgroep te bereiken, daar heb ik veel ervaring mee." Het merk BNN uitbouwen ziet hij dan ook als zijn missie.
Hij houdt van het directe Holland, waar hij kan zeggen waar het op staat. Maar makkelijk vindt hij de Hollanders niet. "In België zou mijn stijl waarschijnlijk moeilijk vallen, maar hier in Nederland heeft iedereen het Poldermodel onder z’n schedel. Dus je moet als leidinggevende echt je plek verdienen." Zijn strepen verdiende Van Heukelom bij MTV Networks, waar hij een herpositionering in de markt realiseerde van MTV en TMF en met twee collega-directieleden de boel wist te reorganiseren. "In drie jaar tijd gingen we van enkele miljoentjes in de min naar enkele miljoentjes in de plus. Daar ben ik wel trots op." Tot begin 2008 – als er een nieuwe concessie voor de publieke omroep start – staat hij bij BNN onder contract. En daarna? "Het grote bedrijfsleven zou kunnen, maar ik zie mezelf niet functioneren als slaaf van multinational-systeempjes; dan zit je nooit in je kracht."

Ruud Sondag (43) Van Gansewinkel – Bestuursvoorzitter

Eigenlijk wilde hij – net als zijn vader – marineofficier worden. Maar wegens gebrek aan technisch talent mocht hij alleen op de administratie aan de slag. "Toen ben ik maar rechten gaan studeren." Na zijn studie kon hij bij Nedlloyd aan de slag als management Trainee. Op zijn 34ste – na twaalf jaar – verliet hij het bedrijf als commercieel directeur Europa. "Ik had Leo van Gansewinkel ontmoet, die in de vuilnis een bloeiend bedrijf had opgebouwd en ik was meteen geboeid. Een echte ondernemer, en met ondernemen had ik bij Nedlloyd eigenlijk nauwelijks te maken gehad." Hij maakt de overstap, aanvankelijk als coo, maar na drie jaar – het is dan 2001 – maakt Van Gansewinkel plaats. Sondag maakt van het eilandenrijk dat het bedrijf is, een eenheid, herstelt de winstgevendheid en verdubbelt het – voornamelijk door overnames – in omvang. Van Gansewinkel maakt momenteel 520 miljoen omzet met 4000 man. Ziet hij zich ook als ceo bij een grotere beursgenoteerde onderneming? "Ik heb nog wel eens met oud-collega’s van Nedlloyd overwogen om terug te gaan, want in die rederijwereld lagen volgens mij heus mogelijkheden. Helaas, dat kan nu niet meer." Te springen staat hij niet. "Ik heb het hier erg naar mijn zin en bij een beursgenoteerd fonds ben je bijna non-stop met uitleg aan de buitenwereld bezig. Ik vraag me af of dat leuk is en dat telt bij mij erg mee." 

Albert Voogd (40) Ahold- Directeur winkelorganisatie AH

Bij deze Bourgondiër – koken is een fervente hobby – stroomt het blauwe bloed van Albert Heijn door de aderen. Hij begon in 1989 als management trainee bij Ahold en heeft er al vele posities bekleed. Sinds tweeënhalf jaar is hij onderdeel van de sinds kort zevenkoppige directie van Albert Heijn. Voogd doet de uitvoering van alles wat in dat zevenmanschap bedacht wordt voor de winkels en is daarnaast verantwoordelijk voor de beveiliging en de bouw en verbouw van de winkels. Hij noemt zichzelf een ongeduldig mens: "Ik vertrouw op mijn mensen en hoe ze de zaken voor elkaar krijgen – ik heb goede teamleden. Maar als het me niet snel genoeg gaat, ga ik me ermee bemoeien." In Amerika (van 1995 tot 1998) wist Voogd voor Ahold de inkoop te centraliseren van de zogenaamde non-resaleables – alles wat niet aan de klant wordt doorverkocht, van energie tot paperclips. "Dat was een cultuuromslag en het vroeg een hoop overredingskracht en doorzettingsvermogen." Uiteindelijk realiseert hij een besparing op jaarbasis van 25 miljoen dollar en mag hij dat kunstje in de twee jaar daarna wereldwijd herhalen. Momenteel is Voogd mede verantwoordelijk voor het opzienbarende herstel bij Albert Heijn. En de toekomst? Ziet hij zichzelf nieuwe stappen maken binnen Ahold? "Ach, de ambitie is er wel, maar hoe dat vorm moet krijgen, nog geen idee. En trouwens: voorlopig is wat ik nu doe heel significant wat mij betreft." 

Alexander Ribbink (41) TomTom – Chief Operating Officer

Ribbink wordt verantwoordelijk gehouden voor het zodanig marketen van de slimme routeplanners dat de doorbraak in de markt ook daadwerkelijk plaatsvond. "Maar ik wil elke indruk vermijden dat ik dat als eenling had kunnen doen. Het gaat om het team." De taal van de manager. Na een studie rechten aan de UvA en een mba in Rotterdam en Chicago start hij begin jaren negentig bij Unilever. Opmerkelijkste succes: de introductie van Axe after shave cooling gel, dat hij binnen zes maanden naar de markt brengt. Bij IgloMora zet hij onder meer een nieuwe lijn Hertog-ijs op en verder laat hij zich in met enkele overnames. Hij woont een tijdje in Londen en in Parijs.
Vervolgens verleidt Mars hem tot een overstap. "Een A-merk, een goed salaris en ik mocht me met de performance van de Europese fabrieken gaan bezig houden; een nieuwe uitdaging." Maar ook drie nachten per week niet thuis. "Een geweldige baan, maar ik heb in drie jaar ondervonden dat dat eigenlijk niet met mijn gezin te combineren was." Met de mensen van TomTom had hij al vriendschapsbanden, dus toen die hem vroegen of hij geïnteresseerd was, was de keuze snel gemaakt. "Er is vertrouwen, dat is de basis. En ik kan nu met m’n fiets naar m’n werk; heerlijk. Daarbij vind ik het fijn om in een bedrijf te werken waar marketing nu eens niet de baas is, maar het product. Ondertussen zijn we in de AEX terechtgekomen en groeien we vrolijk verder. In mijn wildste dromen kan ik me niets beters voorstellen." 

Jaap Bierman (35) Shell – General Manager New Business Development

Na een verblijf in Tokyo – waar hij bij een joint venture van Shell met een Japans bedrijf in zonnecellen een turnaround heeft bewerkstelligd, is deze Friese ex-McKinseyaan in Singapore aangekomen. Hij zal er de komende tijd verantwoordelijk zijn voor de activiteiten van Shell in Azië op het gebied van duurzame technologie en energie. "Energie vind ik leuk. Het wordt geopolitiek gezien steeds belangrijker en het verbruik zal duurzamer moeten worden. Bij McKinsey hield ik me er ook veel mee bezig." Nog voor zijn studie werktuigbouw in Delft, vertrok Bierman voor een jaar naar Japan om er de taal en cultuur te bestuderen. "Japan is een waanzinnig land. In mijn familie waren er de verhalen over een verre voorouder die voor de VOC in Deshima zat, vandaar mijn fascinatie." Na er een paar jaar voor Shell met zijn vrouw gewoond te hebben, spreekt hij de taal inmiddels, maar: "Voor het eerst leidinggeven aan Japanners vond ik erg spannend." Bierman is in Nederland altijd politiek actief geweest. Zo zat hij in de VVD-denktank van Gerrit Zalm, in een financieel-economische adviescommissie voor de Kamer en schreef hij voor de Amsterdamse gemeenteraad mee aan het partijprogramma van de liberalen. "Die interesse voor de publieke zaak zal zeker blijven." Vandaar ook dat Bierman over zijn toekomst al weet te praten als een echte politicus. "Ik heb het prima naar mijn zin bij Shell, maar straks in het openbaar bestuur, bij een ngo, of in de politiek zou ook kunnen. Ik sluit niets uit." 

Michiel Kotting (37) Akzo Nobel – General Manager Organon Venezuela

Na zijn studie natuurkunde in Delft kon Michiel Kotting in 1994 aan de slag bij de Boston Consulting Group. Een paar jaar later mocht hij van zijn bazen naar Harvard. Kotting ging en kwam voorlopig niet meer terug. "In het tweede jaar van mijn mba ben ik met een Indiaas vriendje een internetbedrijf begonnen. We vestigden ons in Silicon Valley en toen we 40 man in dienst hadden en 27 producten in portfolio, werden we overgenomen door het bedrijf Dealtime uit New York." Kotting kwam bij Dealtime in de board, verhuisde naar New York en vervolgens explodeerde de internetbubble. "Dealtime had dertig miljoen verbrand bij een omzet van negen miljoen. Dus dat werd spannend. In een paar jaar zijn we er toen in geslaagd een omzet van honderd miljoen te genereren. Dat is het mooie van de VS: als je product aanslaat, kan het in korte tijd heel hard gaan."
Bedrijf gered, maar de verveling sloeg toe. Kotting besloot in zijn eentje verder te gaan als consultant in de VS, maar na een jaar werd hem dat te eenzaam. Holland riep. Hij zocht zijn oude BCG-baas Hans Weijers op, ondertussen ceo van Akzo Nobel. Weijers bracht hem in contact met Toon Wilderbeek, de baas van dochterbedrijf Organon en Kotting besloot te blijven. Zijn toekomst ziet Michiel Kotting voorlopig bij Organon. Als Wilderbeeks opvolger? "Jawel, maar dat mag best nog even duren. Een vriendje van me in Chili kreeg de leiding over een bedrijf met een omzet van vijf miljard. Die was echt nog te jong."

Ivo Lurvink (44) Philips – Ceo Consumer Health & Wellness

In oktober 2004 maakte Philips bekend een volkomen nieuwe businessgroup op te zetten die binnen vier jaar voor een omzet van 1 miljard euro moest gaan zorgen. Het gaat om technologische producten die de gezondheid ten goede komen. Voorbeeld: de Heart-start Home, een verdomd handige defibrillator waarmee thuis een hartaanval geneutraliseerd kan worden. En Ivo Lurvink ging de kar trekken. "Ik heb zelf naar deze plek gesolliciteerd. Ik probeer altijd aan de kant te staan waar de innovatie plaatsvindt, want ik ben geïnteresseerd in groei." Geboren in de Pakistaanse hoofdstad Karachi, als zoon van een Philips-expat, kwam Lurvink aanvankelijk in de financiële wereld terecht, bij consultant Booz Allen & Hamilton in Singapore en daarna Credit Suisse First Boston in Londen. Gedurende het tijdperk-Boonstra werd hij bij Philips binnengehaald als hoofd mergers & acquisions. "Een spannende tijd. We deden wel zo’n vijftig deals per jaar." Daarna – eind 2000 – mocht hij naar Silicon Valley als Ceo emerging electronic solutions. "Ik ging erheen met de verwachting nieuwe activiteiten op te gaan zetten." Dat werd een tegenvaller, want de tech-bubble stortte ongeveer tegelijkertijd in en het werd "sluiten, afbouwen en ontslaan. Niet dat ik het leuk vond, maar als manager ben ik er wel een stuk rijper van geworden."
Zijn toekomst ziet Lurvink bij Philips. "We hebben een ceo die zegt dat groei het belangrijkst is. Daar wil ik me wel voor inzetten. En ik neem aan dat de uitdagingen dan ook steeds groter zullen worden." 

Carin Gorter (43) ABN Amro – Senior Executive Vice-President Compliance & Legal

De rode draad in de carrière van deze bedrijfseconome (Groningen), die nog nooit een commerciële functie bekleed heeft, is het bedenken en implementeren van beheersingsstructuren voor de zich razendsnel ontwikkelende financiële markt. Met ingang van dit jaar is Gorter wereldwijd verantwoordelijk bij ABN Amro voor een vakgebied dat sinds de terroristische aanslagen en de fraudeschandalen van enkele jaren geleden stormachtig in ontwikkeling is: compliance. "Ik moet de bank niet alleen voorbereiden op nieuwe wetgeving, maar er ook voor zorgen dat we daar pro-actief op in kunnen spelen."
Begonnen als accountant bij (toen nog) Moret – "mijn eerste positie was Assistent 2A" – komt ze na een jaar of zes bij Rabobank terecht. "Ik werd daar verzocht mee te werken aan een beheersingskader voor de derivatenhandel, die toen een betrekkelijk nieuw verschijnsel was. En ik vond dat leuk vanaf het eerste moment. Samen met een groep mensen gestructureerd aan een doel werken, dat motiveerde me enorm." Ruim 3 jaar later, eind 1996, klopt ABN Amro aan met de vraag of ze voor hun afdeling derivaten de operations-afdeling wil gaan leiden. Binnen een paar jaar leidt ze operations voor de complete investment banking activiteiten in Amsterdam, waarna ze een nieuwe afdeling op mag gaan zetten: Product Control. "Dat was leuk; ik kon het vanaf de grond opbouwen." Een plaatsje in de board is voorlopig niet Gorters hoofddoel. "Een baan moet met mensen te maken hebben, waarde toevoegen en voor mij uitdagend en complex zijn. Zo ben ik al twintig jaar aan de slag en dat heeft me hier gebracht. Verder zie ik het wel."

Herman van Campenhout (44) ReedElsevier – Ceo science & technology

Kwam in 2001 naar Reed Business vanuit de directie van Shell Nederland, als ceo van Reed Business Nederland. Werd vorig jaar doorgeschoven naar de wetenschappelijke poot van het concern om de wereldwijde verantwoordelijkheid op te pakken voor de wetenschappelijke uitgaves en elektronische producten. ‘Doet’ jaarlijks een omzet van zo’n 1,5 miljard dollar.

Marianne van Leeuwen (44)  ReedElsevier – Ceo Reed Business Netherlands

Juriste en opvolgster van Van Campenhout. Trad in januari 2005 aan, na acht jaar voor de uitgever in Frankrijk en de Verenigde Staten te hebben gezeten en draagt nu verantwoordelijkheid voor een omzet van driehonderd miljoen euro. Gelooft heilig in het online-evangelie, dat ze voor haar huidige 130 titels probeert te verwezenlijken. Werkt al zeventien jaar voor Reed Elsevier en stijgt nog altijd gestaag. 

John Smeets (41) Fortis – General Manager Fortis MeesPierson Nederland

Sinds vorig jaar de hoogste man bij de private banking-tak van Fortis. Jurist, die zowel aan het IMD, Insead als Harvard heeft gestudeerd, dus aan ambitie zal het hem niet ontbreken. Voorlopig hoofddoel: zakelijke klanten van Fortis interesseren in private wealth management. Hoeft voorlopig niet weg, maar zei in Management Scope: "Ik sluit niet uit dat ik ooit bij een totaal ander bedrijf ga werken." 

Rob ten Heggeler (43) Fortis – Global ceo Fortis private banking

Een bezig baasje. Zit sinds vier jaar in de raad van bestuur van Fortis Nederland, is daarnaast wereldwijd ceo private banking van het concern en in die zin Smeets’ baas. Verder is hij voorzitter van de Netherlands Hong Kong Society. Zat namelijk voor ABN Amro jarenlang in die stad. Is zeker kandidaat voor de board in Brussel, maar moet daar leeftijdsgenoot Peer van Harten voor laten gaan.

Alexander Wouterse (40) Hagemeyer – Vice-president Operational Support

Werd in augustus 2004 door de toen nieuwe ceo Rudi de Becker weggeplukt bij Bain & Company, om de operationele prestaties en de inkoop te leiden. Is in de pikorde pal onder de tweehoofdige management board terug te vinden in het PPS executive committee; het orgaan waarin de board en de regionale ceo’s samen het beleid voor hun belangrijkste divisie uitstippelen.

Peter van Campen (41) Heineken – Group Commerce Director

Financieel econoom die bekend staat als een commerciële topper. Heeft alleen het nadeel dat de Raad van Bestuur waar hij direct onder staat maar iets ouder is dan hijzelf. Zat van 1996 tot 1999 voor Heineken in Thailand en China, maar is alweer jaren terug op het thuishonk, vanwaar hij marketing, innovatie en het faciliteren van de verkoop wereldwijd aanstuurt. 

Merel Engelbert van Bevervoorde-van Vroonhoven (37)  ING – Lid directie Nationale Nederlanden

Een vaste verschijning in overzichten als dit. Maar sinds Ludo van Wijgaarden de stofkam door de verzekeraar is gaan halen, loopt van Bevervoordes carrièrepad naar verluidt wat minder stijl opwaarts. Haar wat oudere collega Adriaan Frijters lijkt de coming man te zijn. Desalniettemin nog altijd jong succesvol, dus ze mag blijven. 

Ralph Hamers (39) ING – Directievoorzitter ING Bank Nederland

Na drie jaar ING’s activiteiten in Roemenië te hebben geleid, mocht hij zich in 2002 de hoogste baas van de ING Bank Nederland (nee, dat is niet de ING Groep) noemen. Wist naar verluidt het niveau van de zakelijke dienstverlening aardig op te krikken en is lintendoo