Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Carrière gaat wel samen met gezin

Wie denkt dat alles voor een carrière moet wijken, heeft het mis.

Volgens Pieter de Vries kunt u zowel zakelijk (tussen 9 en 5) als persoonlijk geluk (tussen 5 en 9) hebben. De Vries schreef over dit onderwerp het boek Code 959. Een klein voorproefje aan de hand van deze zeven vragen.

Ze werken als een piramide: pas als u de eerste vraag met ‘ja' beantwoordt, kunt u door naar de volgende, enzovoort.
 

1. Talent. Gebruik ik mijn talenten?

U komt natuurlijk niet vooruit als u niet weet wat uw talent precies is. Volgens De Vries moet u zich alleen concentreren op de dingen waar u steengoed in bent en zorgen dat u daar nog beter in wordt. "Laat de rest vooral aan anderen over", zegt hij. De combinatie van wat u heel graag wilt met wat u steengoed kunt, brengt u bij uw talent.

Concrete actie:

Maak een collage van minimaal drie supersterren, drie sterren en drie kleine sterren (gewone mensen) en benoem welk specifiek talent u in elk hen bewondert en waarom. "Dit zegt veel over uw eigen potentiele talenten", aldus De Vries.

2. Toegevoegde waarde. Voeg ik waarde toe aan mijn leven?

Maak onderscheid tussen middel en doel. Echte toegevoegde waarde zit in het bereiken van het doel. De Vries schetst de Persoonlijke Geluk Analyse in twaalf gebieden: fysiek, emotioneel, mentaal, gezin, financieel, business, sociaal, partner & gezin, spiritueel, seks & warmte, hobbies & ontspanning en maatschappij. De Zakelijke Succes Analyse bespreekt vijf gebieden: uw favoriete branche, vak, functie, cultuur en zelfstandigheidsgraad. U geeft hierbij aan hoe belangrijk u elk punt vindt en wat uw huidige score is.

Concrete actie:

Doe de Geluk en Succes Analyse elk kwartaal of halfjaar opnieuw, en zie waar verbetering plaatsvindt en waar nog niet.

3. Onderscheidend vermogen. Ben ik anders dan anderen?

U bent uniek en dus van nature onderscheidend. U bent van nature uw goede eigenschappen. Alleen bij te veel druk, stress en onbalans vertoont u slechte eigenschappen. Probeert u al tijden een spel tevergeefs te winnen? Verander dan de spelregels. Neem Google. De oprichters veranderden de spelregels: ging IT aanvankelijk altijd over het opbergen van informatie en het verkopen van software. Google speelt juist in op het ophalen van informatie en het gratis weggeven van software.

Concrete actie:

Schrijf uw sterke punten (weer) eens op papier. Vermijd te veel drukte en stress, omdat u daarmee uzelf en ook anderen alleen maar tot last bent.

4. Belofte. Maak ik waar wat ik beloof?

Bij deze sleutelfactor gaat het om de belofte en de prestatie, schrijft De Vries. De verwachting die u bij anderen en uzelf creëert is ‘de werkelijkheid' totdat het tegendeel is bewezen. Doe daar uw voordeel mee, door ook positief over uzelf te denken. Verder is het belangrijk dat u waarmaakt wat u belooft en niets belooft wat u niet waar kunt maken. (Zelf)vertrouwen ontstaat door stap voor stap te groeien: een kleine belofte doen en deze waarmaken, daarna een grotere belofte doen en waarmaken enzovoort.

Concrete acties:

Bedenk elke dag één uitdagende opdracht voor uzelf en breng deze tot een goed einde. Zo geeft u uw zelfvertrouwen een boost.

5. Keuze. Maak ik keuzes?

Besef dat u zelf keuzes maakt (al is 95 procent van ons gedrag onbewust). Realiseer u dat de huidige situatie bepaald is door bewuste en onbewuste keuzes uit het verleden. Net als uw toekomstige situatie bepaald zal worden door de keuzes die u nu gaat maken.

Concrete actie:

Spoor drie in het verleden gemaakte keuzes op, waarvan u toen nog niet wist dat ze uw succes en geluk zouden beïnvloeden (positief dan wel negatief). Maak daarnaast vanaf nu iedere dag een keuze, waarvan u verwacht – en dus niet zeker weet – dat die uw succes en geluk positief zal beïnvloeden.

6. Verandering. Verander ik?

Nu u keuzes kunt maken, is het tijd te werken aan veranderingen. Belangrijk is dat u uzelf toestaat van gedachte, mening of principe te veranderen.

Concrete actie:

Heeft u het idee dat een bepaald principe uw geluk in de weg staat? Zorg dat u de verandering van principe aan uzelf en anderen kunt uitleggen. U heeft een Veranderaanpak nodig, die u in het boek kunt invullen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

7. Vastberadenheid. Ben ik vastberaden?

De laatste sleutelfactor is volgens De Vries "moeilijk en spiritueel". Kort gezegd komt het hierop neer: u realiseert zich dat er twee soorten vastberadenheid zijn, vasthoudend en loslatend. "Als u vasthoudend bent, probeert u minimaal zeven opties uit. Meestal gooien mensen het bijltje er na drie pogingen al bij neer", vertelt De Vries. Loslatend bent u pas als u werkelijk iets loslaat. Iets 'proberen' los te laten, bestaat volgens hem niet.

Concrete acties:

Besteed geen aandacht meer aan zaken die u niet kunt beïnvloeden. Neem liever verantwoordelijkheid voor negatieve situaties en problemen die u wel kunt beïnvloeden. Zo werkt u aan verbetering. Besteed ten slotte op een vast moment aandacht aan dankbaarheid, bijvoorbeeld op vrijdagmiddag op weg naar huis.