Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Brazilië niet voor ondernemers?

Het klinkt ideaal, ondernemen in Brazilië. De werkelijkheid ligt anders. Er is een grote belastingdruk, veel corruptie en goede zakenpartners zijn nagenoeg onvindbaar. Een bedrijf oprichten kost minimaal een half jaar.

Duizenden Nederlanders gaan met vakantie in Brazilië. De meeste met goede bedoelingen. Wie zijn hart verpandt aan het land en denkt aan ondernemen in de (sub)tropen, denkt beter drie keer na. Ondernemen in Brazilië is geen pretje, blijkt uit onderzoek dat in opdracht van de Nederlands-Braziliaanse Kamer van Koophandel uitgevoerd is.

Nederland is een van de grootste investeerders in Brazilië. Het land is een van de snelst groeiende economieën in Latijns Amerika en daarmee een interessante vestigingsplaats. Onderzoekers Martine Verweij zegt in Het Financieele Dagblad: “In Brazilië zijn veel kansen, maar je moet echt goed de markt en de regels in het land kennen en vooral weten hoe die regels worden toegepast.”

Het onderzoek van Verweij doet ambitieus enthousiasme smelten. Het land staat op achterstand. Broodnodige hervormingen krijgen maar geen vorm. Ondernemers klagen over de corruptie, de bureaucratie, het trage rechtssysteem, de rigide arbeidswetten, de hoge financieringskosten, de oneerlijke concurrentie en het opleidingsniveau van de Braziliaan.
Wellicht nog erger dan een moeilijk vestigingsklimaat, zijn de moeilijkheden bij het verlaten van de markt. Een exit kost gemiddeld vijf jaar.

Neemt niet weg dat er een stabiele democratie en 180 miljoen inwoners op uw producten zitten te wachten. Wij zeggen nog altijd: gaan! ’The proof of the pudding is in the eating’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

 

Lees hier het volledige rapport van Verweij (in pdf).