Het predicaat Koninklijk komt je niet zomaar aanwaaien. Als bedrijf moet je minstens honderd jaar bestaan. Bovendien moet je de koninklijke goedkeuring zelf aanvragen. Interieurproductfabrikant Brabantia uit Valkenswaard besloot de stap te wagen.
Waarom heeft Brabantia het Predicaat Koninklijk aangevraagd?
‘We zijn de vierde generatie in 100 jaar en ik ben de vijfde familie-CEO. Het predicaat zien we letterlijk als een kroon op het werk van de familie en onze medewerkers. Als de Koninklijke Familie zijn naam eraan verbindt betekent dit dat je een betrouwbare partner met een goede reputatie bent.’
Hoe is de aanvraag in zijn werk gegaan?
‘Ongeveer anderhalf jaar geleden zijn we begonnen met de aanvraag. Er zijn enkele criteria waaraan je moet voldoen. Je moet een Nederlands bedrijf zijn met een internationale uitstraling en minstens 100 jaar bestaan. Uiteraard moet je ook van onbesproken gedrag zijn. Na het invullen van een hoop formulieren kregen we bezoek van iemand van het Ministerie van Sociale Zaken. Deze doet een audit op tal van zaken. Vervolgens is het afwachten. Je krijgt alleen iets te horen in het geval dat het predicaat wordt toegekend. Dus we hebben wel even in spanning gezeten.’
Is er bij de toekenning een groot feest gevierd?
‘Het predicaat is uitgereikt door de Commissaris van de Koning tijdens ons eeuwfeest op 17 mei in het Evoluon te Eindhoven. Een fantastische en bijzondere locatie. Het was een mooi moment om te kunnen delen met onze medewerkers in het buitenland (Brabantia heeft productielocaties in België, Letland en China – red.).’
Welke praktische voordelen verwacht je van het stempel?
‘Tijdens zo’n feest raak je weer even op een andere manier met klanten en medewerkers in gesprek. Normaal gaat het over product-prijs-plaatje. Nu konden we meer de diepte in over de verhouding tussen design en duurzaamheid. Verder merken we dat ze bijvoorbeeld in Azië reputatie en een langetermijnvisie heel belangrijk vinden. Een Koninklijk predicaat helpt dan in het aanzien.Tenslotte is het fantastisch dat alle medewerkers trots kunnen zijn op dit bedrijf, want we hebben het met zijn allen bereikt. Honderd jaar kan betekenen dat je oud en sleets bent, maar ik vind dat we continu in de tijd staan. We hebben veel geïnvesteerd op het grensvlak van design en duurzaamheid. Het is dan mooi om te horen dat de Commissaris van de Koning ons op het gebied van duurzaamheid een voorbeeld vindt voor andere bedrijven in de regio.’’
Je noemt al even Azië. Het grootste deel van de omzet van de omzet wordt buiten Nederland gehaald (Nederland is goed voor €18,6 miljoen op een totaal van €110,7 miljoen). Is Azië waar de groei behaald moet worden?
‘We halen momenteel onze omzet primair uit Nederland, België en Engeland. Er valt nog een wereld te winnen voor ons, onder meer in Azië en de Verenigde Staten. Vooralsnog moet de groei voornamelijk uit Europa komen.’
Merken klanten er iets van het predicaat?
‘Voor ons 100-jarig bestaan heeft Dutchdeluxes (de specialist in luxeproducten werd in 2017 door Brabantia overgenomen) speciaal een afvalemmer van vegan leer geproduceerd. Dit heeft een high-end-positionering. Het past bij de visie die wij hebben. Er is een hoge urbanisatiegraad. Steeds meer mensen wonen op een kleine ruimte in de stad. In die beperkte ruimte moet wel alles mooi zijn. We combineren het nuttige met het mooie. Mensen moeten bij het zien van zulke producten zeggen ‘ik wil het en wat is het eigenlijk?’