Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Blue Billywig # 7

Groei: 1791%
Wie: Jeroen Meeter en Martijn Garretsen
Wat: online videoplatform
Omzet: 'zevencijferig'

Jeroen Meeter begon in 2006 samen met zes andere ict-ers met zijn platform voor het beheren van online videocontent, en de timing is goed gebleken. De behoefte aan het hosten van videomateriaal groeit explosief, en daarmee groeit dus ook het bedrijf. "Mensen vergeten weleens dat YouTube pas eind 2005 live ging", vertelt Meeter. Maar er zit veel meer in het vat, zegt hij: "We zijn conservatief gefinancierd, omdat we de marktgroei (en daarmee de groei voor Blue Billywig) pas echt verwachten rond 2013. Op dat moment willen wij nog voldoende (financierings-)reserves bezitten om de grote sprong te realiseren."

Passie voor video

Er zijn veel meer partijen die online video verzorgen voor hun klanten, maar volgens Meeter onderscheidt Blue Billywig zich van de massa. "Het is misschien een beetje een versleten begrip, maar ik vind dat we ambachtelijk zijn. We hebben mensen met kennis en kunde in huis, die met een grote passie voor online video een prachtig product hebben gebouwd – we noemen onze focus op technologie en inovatie voor het gemak passie." Dat bewijst de klanttevredenheid, en de mond-tot-mondreclame. In feite is het simpel: "Misschien kan het helpen dat wij ons wat minder druk maken om marketing, zoals sommige concurrenten. Een goed product leidt tot tevreden klanten, die leiden tot nieuwe klanten, en dus tot groei."

Winst

Blue Billywig heeft daarbij vanaf de start in 2006 winst gemaakt. "Dat was geen doel op zich, maar we hebben de omzetgroei direct omgezet in nieuwe medewerkers en andere investeringen. We geloven niet in de start-upgedachte, die zegt dat verlies niet erg is als je maar groeit. Het bewijs dat je op de goede weg bent, ligt niet alleen in groei, maar ook in klanttevredenheid, tariefstelling, kostenbeheersing en alle andere bedrijfsmatige aspecten. Als die niet kloppen in de eerste vijf jaar, gaan ze dat ook niet doen in de volgende jaren."

Crisis

Ook online video krijgt natuurlijk zijn deel van de crisis. "Het is niet helemaal de tijd voor bedrijven om eens nieuwe dingen te gaan proberen. Dit bemoeilijkt de verkoop van nieuwe producten zoals het onze." Ook was het lastig om de snelle groei in klanten en de veelzijdigheid van het systeem gelijk te laten lopen met de support. "Maar hieraan zijn we nu wel gewend. We hebben het idee dat zowel ons developmentproces als ons supportproces steeds vloeiender beginnen te lopen. Soms is het wel jammer dat het niet meer kan zoals vroeger, maar nu moeten we het toch echt gaan organiseren in plaats van alleen maar bouwen."

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Internationaliseren

Het komende jaar staat bij Blue Billywig in het teken van de internationalisering. "Wij denken dat wij de toekomstige ontwikkelkosten niet meer kunnen opbrengen vanuit alleen nationale marktgroei. We gaan dus (voorzichtig) uitbreiden in Duitsland en Ierland en van daaruit naar nog meer landen, zodat we op een nog bredere klantenbasis ons product kunnen doorontwikkelen."

Video Management Systeem

Ook in eigen land ligt de markt nog goeddeels braak. "Helaas weet het gros van de marketeers in Nederland nog niet wat een fatsoenlijk Video Management Systeem allemaal kan en wat je ermee kunt bereiken op het gebied van conversie en analyse. Wij denken dat een Video Management Systeem uiteindelijk net zo vanzelfsprekend wordt als een Content Management Systeem. Daarvoor zullen we nog behoorlijk wat zendingswerk moeten verrichten."