Hyves, Facebook en LinkedIn; we vinden het allemaal een fantastische uitvinding. Het bereik is inmiddels enorm. Toch zijn Nederlandse bedrijven nog steeds te bang om erop in te spelen.
Dat blijkt uit de eerste editie van de Social Media Monitor, een initiatief van online marketingbureau Media Embassy. In deze monitor wordt de aanwezigheid en activiteit van honderd Nederlandse merken op social media vanaf nu elk halfjaar onderzocht. Banners tellen niet, profielen wel. Eerder schreef MT ook al dat bazen bang lijken te zijn voor LinkedIn.
Meer leden
In totaal zijn 38 van de honderd merken aanwezig op sociale mediasites met een eigen aangemaakt profiel. Toch zijn veel van deze organisaties niet actief op de sites, meldt Media Embassy. De bedrijven die wel actief zijn, doen dat vooral door regelmatig nieuwe content te plaatsen. Dat werpt zijn vruchten af: deze bedrijven hebben meer leden en volgers.
Bedrijfsblog
De sites Facebook en Flickr worden door de onderzochte Nederlandse bedrijven helemaal niet gebruikt. LinkedIn wordt door enkele bedrijven wel voor HR en werving- en selectiedoeleinden gebruikt, echter zonder officiële groepen aan te maken. Verder blijkt dat de onderzochte bedrijven vooralsnog nauwelijks investeren in een bedrijfsblog.
Populariteit
Niels van der Velden, social media-strateeg bij Media Embassy: "De populariteit van uiteenlopende sites is inmiddels erg groot en groeit nog steeds bijzonder hard. Het is dan ook jammer om te zien dat zoveel bedrijven deze mogelijkheden om echt in contact te komen met hun markt laten liggen."
Fake-profielen
Van der Velden waarschuwt u nog voor mensen die bedrijfsnamen gebruiken om profielen aan te maken: " Of deze initiatieven serieus zijn of niet maakt niet uit: je bedrijfsnaam wordt in verband gebracht met iets waar je geen controle over hebt. En dat is gemakkelijk te
voorkomen door zelf actief te zijn in social media."