Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Balkenende is een idioot”

Nu zijn er best veel mensen die Balkenende om de één of andere reden een idioot vinden. Zoveel mensen, zoveel meningen. Maar als Ryanair-topman Michael O'Learry zijn persoonlijke waardering voor onze Minister President publiek maakt, is dat een oordeel dat telt.

"Premier Balkenende is een idioot die met één pennenstreek discountluchtvaartmaatschappijen zoals Ryanair het land uit jaagt." O'Learry's mening legt in Eindhoven en omstreken een fors economisch gewicht in de schaal. Ryanair is de belangrijkste speler op Eindhoven Airport. Vooral doordat ‘zijn' prijsvechter deze regionale luchthaven als uitvalsbasis gebruikt, groeide het vliegverkeer en floreert het vliegveld.

IJskast
Of Eindhoven Airport de opmars voortzet wordt de vraag. O'Learry zet zijn geplande investeringen in de ijskast. "We voeren ons plan om het aantal vluchten op Eindhoven te verdubbelen pas uit als dat belachelijke belastingheffing wordt ingetrokken." Maar vooralsnog is van een vertrek geen sprake: "We hebben daar veel geïnvesteerd en dat gaan we dus niet weggooien."

Waalse bloei
In plaats van in het zwaar belaste Nederland te investeren richt de Ierse prijsvechter zijn energie op Charleroi, de perifere luchthaven van Brussel. Daar komt een vijfde toestel te staan en komen er vijf nieuwe bestemmingen bij. De activiteiten van Ryanair zijn een vliegwiel in de economische ontwikkeling. Jaarlijks stijgt het aantal passagiers dat via Charleroi vliegt met 15 procent, wordt er dit jaar een nieuwe terminal geopend en besluit de Waalse regering deze maand over een directe treinverbinding met Brussel.

Afhankelijk
Een beetje link is de Waalse strategie wel. De totale investeringen in de infrastructuur rond de luchthaven bedragen zo'n 180 miljoen. Ryanair vervoert nu al zo'n 2,5 miljoen mensen via Charleroi. De toekomstige capaciteit is zo'n vijf miljoen. Daarom streeft de luchthavendirectie ernaar dat Ryanair niet meer dan 80 procent van de passagiers vervoert.

Bron: het Financieele Dagblad

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Meer over dit onderwerp:
De milieuheffing voor de vliegtickets
Ook MT-verslaggever Peter van Lonkhuyzen heeft weinig vertrouwen in onze minister-president