Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autospecial – Vijftien echte leasebakken

Het zijn niet de kleinste auto's. Veel managers willen een leasebak of hebben er al een. Want onderscheid siert de baas. De 15 heftigste 'bakken'van dit moment

 

Dit artikel is grotendeels tot stand gekomen voor de Miljoenennota verscheen. Dus voordat bekend werd dat er plannen zijn de fiscale bijtelling van een leaseauto te verhogen van 22 naar 25 procent van de cataloguswaarde. Als dit niet wordt teruggeschroefd, dan is het aannemelijk dat er steeds meer kleinere auto’s zullen worden geleased. Los hiervan zijn de meest geleasede auto’s in
Nederland nu al niet bijster groot. Na de VW Passat staat de Opel Astra op de tweede plaats van meest geleasede auto’s, met op de derde plek de Ford Focus. Leasebakken? Niet echt. Maar eigenwijs als we zijn, zette Management Team op een rijtje welke vijftien nog echte leasebakken medio september het
populairst waren (bron: Lease Plan).

1. Volkswagen Passat

Al tijden nummer 1
Al tijden is de VW Passat de nummer 1 van dit lijstje. Gek is dat niet. We zitten al in de zesde generatie en iedere keer is de Passat een stukje mooier, ruimer en ook duurder geworden. Vooral de buitenkant etst lekker op het netvlies, met dank aan de chromen grille. Binnen is het vooral erg Volkswagen en wordt duidelijk dat frivool geen Duits woord is. Het interieur doet sterk denken aan dat van zijn kleinere broertje, de Golf, maar blijkbaar deert dat niet. Los van de enorme binnen-en vooral beenruimte is vooral de veiligheid tijdens het rijden
boven alle twijfel verheven. De bestuurder moet wel heel achterlijk aan het stuur rukken om deze auto van de wijs te brengen.

Plus: Een wagen waar u mee voor de dag kunt komen, erg ruim en betrouwbaar bovendien.
Min: Voor sportief rijden is de Passat niet de eerste keus.

2. Toyota Avensis

Geen grijze muis
Waarschijnlijk verwachten alleen Avensis-rijders deze auto op de tweede plaats, want het is best een verrassing. Nu moet gezegd dat de huidige versie van de Avensis, anders dan zijn voorganger, geen grijze muis is. Met name de dikke neuspartij mag er zijn. Binnen is alles even kloek: knoppen, klokken en maten.
De Avensis is net als de VW Passat geen auto waarmee je het asfalt tart, maar voor manager Doorsnee is dit een goede keus.

Plus: Betrouwbaarheid, goede ergonomie, hoge zitpositie, ruim.
Min: Geen auto waar je de blits mee maakt op de golfbaan.

3. Audi A4

Als een A6 niet mag
Op de dag dat deze editie verschijnt (17 oktober), wordt de nieuwe Audi A4 gelanceerd. Een nieuw onderstel en Audi drive select (hiermee kan de berijder kiezen voor een comfortabele, dan wel een sportieve, dan wel een individuele instelling). Dat de A4 wordt vernieuwd is mooi, maar blijkbaar was het niet nodig,
want sleets is het type nog geenszins. De faam is onder andere te danken aan de algehele populariteit van Audi op dit moment. Een Audi is nog net geen hype, maar veel scheelt het niet. De A6 die verderop in dit rijtje staat is de meest gewenste leaseauto van dit moment en blijkbaar is de A4 een goed alternatief,
voor als een A6 niet mag. Vooral de Avant (de stationwagen) is populair.

Plus: Levendig karakter in het vooronder, voorin ruim.
Min: Achterin niet zo heel ruim en de basisuitvoering is vrij karig.

4. Citroën C4 Picasso

Eerste MPV komt uit Frankrijk
De eerste Multi Purpose Vehicle (MPV) in dit rijtje en meteen ook de eerste Franse auto. Inmiddels is deze auto er ook als vijfzitter, maar de uitvoering met zeven zitplekken is de meest populaire. Waarom deze auto zo gewild is, is niet moeilijk te duiden. De C4 Picasso is zeer ruim (een echte gezinsauto), is voorzien van talrijke technische snufjes, heeft een waanzinnig mooi dashboard en is toch niet overdreven geprijsd.

Plus: Uiterst gerieflijke gezinsauto.
Min: Vrij kleine buitenspiegels. En waarom kunnen de ramen achterin niet worden geopend?

5. Skoda Octavia

Zwaar onderschat
De Skoda Octavia is net als de andere Skoda’s een zwaar onderschatte auto. Ook hier is de stationwagen die Combi heet de bestseller. In het vooronder huist veel VW-techniek, terwijl het interieur doet denken aan dat van de vorige VW Passat. Maar wat een ruimte! Echt baanbrekend is de Octavia niet, alhoewel de
uitvoering die Scout heet er beslist mag zijn.

Plus: Ruim, praktisch, strak weggedrag.
Min: Nul uiterlijk vertoon (behalve bij de Scout) en niet echt een auto voor de echte autoliefhebber.

6. BMW 3-serie

Omdat je van autorijden houdt
De eerste auto in dit rijtje voor hen die echt van autorijden houden, is de BMW 3serie. De achterwiel aangedreven auto nodigt altijd uit om spannend te rijden, daar is een BMW nu eenmaal voor gemaakt. Dat u achterin absoluut niet ruim zit, mag de pret niet drukken. Het nieuwe model, waarin scherpe lijnen zijn gepaard aan ronde vormen, beschikt over een goede look, maar dat kan gezegd
worden van iedere BMW.

Plus: Een echte rijdersauto.
Min: Ruimte achterin beperkt.

7. Volvo V50

Volvo V50 met de V van veiligheid
Volvo is een zogeheten premium automerk, wat zoveel betekent als: elke Volvo is bedoeld om mee te draaien in de top. Een Volvo staat in de eerste plaats voor veiligheid, maar de laatste jaren is een Volvo ook gewoon mooi. Zeker van buiten en dan vooral de voorkant. Het interieur is misschien niet opwindend, maar deugt wel aan alle kanten. Ook zal de kwaliteit van alle onderdelen en de rijke standaarduitrusting in relatie tot de relatief lage prijs bijdragen aan de populariteit.

Plus: Je hoopt het nooit nodig te hebben, maar het is wel een goed gevoel dat deze Volvo extreem veilig is.
Min: Relatief weinig ruimte.

8. Opel Zafira

Typische gezinsauto
De tweede MPV is van Duitse makelij en wel de Opel Zafira. Ook weer zo’n typische gezinsauto – en dat is positief bedoeld. De C4 Picasso die op nummer 4 staat, is meer high brow, maar de Zafira blaast toch ook een aardig partijtje mee. De Zafira is populair vanwege de ruimte en omdat er heel eenvoudig een
bestelauto van te maken is, zonder gesleep met stoelen. Bovendien beschikt u altijd over zeven zitplaatsen (het Flex 7-systeem staat hiervoor garant), zij het dat je wel lenig moet zijn om achterin te komen en te blijven. Het interieur is niet spannend, maar compleet en heeft een surplus aan opbergruimte.

Plus: Uiterst praktisch ruimtewonder met erg goed weggedrag voor zo’n grote, hoge auto.
Min: Zijn die achterste twee zitplaatsen nou echt nodig? Het kost wel erg veel bagageruimte.

9. Peugeot 407


Comfort is een Frans woord
‘Eindelijk weer een auto’ is de slogan waarmee Peugeot de 407 aanprijst. Zowel de Berline als de SW (de stationwagen) zijn populair. Meest markant aan het uiterlijk is de Peugeot-grille, die oogt als een haaienbek. In het interieur veel aluminium van plastic en veel luxe. En veel klokken achter het stuur, vijf om precies te zijn, met een strakke witte wijzerplaat. Comfort is niet voor niets een Frans woord.

Plus: Uitstekende wegligging, uiterst comfortabel.
Min: Wat een kleine buitenspiegels!

10. Audi A6

A6 meest begeerd
De Audi A6 is de meest begeerde leaseauto onder managers en ondernemers. Dat is natuurlijk niet voor niets. Audi was niet zo eens heel lang geleden een grijs merk, dat op alle fronten de ratrace met bijvoorbeeld Mercedes-Benz verloor. Tot het moment dat Audi structureel ging werken aan kwalitatief betere auto’s, riante
binnenmaten en good looking bovendien. Een goed geregisseerde
marketingcampagne deed de rest. De A6 is een echt bakbeest. Het interieur wordt gekenmerkt door strakke zakelijkheid, maar dat heeft geen negatieve invloed op de populariteit.

Plus: De absolute wanna have voor managers.
Min: Niet echt de aanbieding van de week, qua prijs.

11. Volkswagen Touran

Touran meer dan som der delen
De Touran is niet de meest vooruitstrevende MPV die er is, bepaald niet zelfs. Vrijwel elke MPV is op één of ander vlak wel beter. Maar als het gaat om de optelsom der delen, dan hoort de Touran alles bij elkaar opeens tot de top. De Touran heeft een zee aan ruimte, kleeft aan de weg, heeft amper de neiging om in bochten over te hellen en is beschikbaar met een paar krachtige, maar toch stille motoren. Het uiterlijk is niet baanbrekend, maar blijkbar staat dat succes
niet in de weg. De Touran is er ook in Cross-uitvoering en ziet er dan een heel stuk stoerder uit.

Plus: Ruimtewonder.
Min: Achterin zijn de stoelen beduidend minder comfortabel.

12. Peugeot 307

Peugeot 307 nog niet verouderd
De Peugeot 307 wordt vervangen door de 308, maar dat wil niet zeggen dat de 2307 meteen exit is. Zeker de populaire uitvoeringen, zoals de break en SW, blijven nog wel een jaartje meelopen. Dat is een slimme tactiek van Renault, want de 307 is bij lange na nog niet verouderd. Vooral de SW is buitengewoon populair. de 307 koppelt comfort, ruimte en goede rijprestaties aan een
schappelijke prijs en dat is heel wat tegenwoordig, helemaal omdat de 307 er ook kek uitziet.

Plus: Ruim en praktisch en een goed alternatief (zeker de SW) voor iedereen die wel ruimte, maar geen MPV wil.
Min: De stoelen hebben een vrij korte zitting en zijn niet voor iedereen even aantrekkelijk.

13. Renault Mégane Grand Scénic

De overtreffende trap van ruim
De grote uitvoering van de Scénic valt vooral op door de achterkant met de markante knik naar binnen. Deze handtekening is ook binnen neergekalkt want, even afgezien van de Citroën C4 Picasso, is dit een interieur voor fijnproevers. Vooral de plek van de versnellingspook in het middenconsole met daarboven de bediening van de belangrijkste knoppen en daar weer boven (in het midden dus) de digitale informatie over onder andere de snelheid, is een blikvanger. De Scénic is al een ruime auto, de Grand Scénic is dat helemaal.

Plus: Zoals elke MPV veel ruimte.
Min: Het zou handig zijn als de stoelen plat kunnen.

14. Toyota  Verso

Niet spannend, wel top
Een Toyota lease (en koop) je niet vanwege het spannende interieur. Maar het straalt er aan alle kanten vanaf dat Toyota in alles kwaliteit nastreeft. Het gebruikte kunststof, de rijke standaarduitrusting, de slimme opbergmogelijkheden en de betrouwbare motor (Toyota hoort bij elke betrouwbaarheidstest tot de toppers), het zijn stuk voor stuk ingrediënten waar het huidige succes van Toyota op is gestoeld. De Verso is niet de grootste in zijn soort, maar biedt wel riant ruimte aan vijf inzittenden. En dan kun je nog bagage kwijt bovendien.

Plus: De beschikbare vier cilinder dieselmotor is momenteel de beste die je kunt krijgen.

Min: De zonneklep zit in de weg.

15. Alfa Romeo 159

Tijd voor emotie
Mooi en toch praktisch. Dat is de Alfa Romeo 159 ten voeten uit. Als je al niet overtuigd bent door de naam, dan geeft het uiterlijk en anders het innerlijk de doorslag: dit is in veel opzichten een begerenswaardige auto. Dat de 159 daarnaast prima rijeigenschappen bindt aan emotie, maakt het verhaal alleen maar mooier.

Plus: Emotie heeft een naam: de Alfa Romeo 159.
Min: De motor voelt zich niet relaxed bij lage snelheden. Maar dat kan ook een plus zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Waar zijn de SUV’s?

In de top 15 van meest geleasede auto’s ontbreken de Sports Utility Vehicles, ofwel de SUV’s, oftewel de burgermansjeeps, oftewel de PC Hoofttrekkers. Opmerkelijk, aangezien de autosector doet geloven dat juist deze auto’s opvallend populair zijn. Toch hebben we even de vijf meest gewilde SUV’s in kaart gebracht:

1. Suzuki Grand Vitara
2. Toyota RAV 4
3. Hyundai Santa Fe
4. Kia Sorento
5. Hyundai Tucson