Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Autospecial – het ABC van de AutoRAI 2007

Handelen kun je er niet. Daar is de AutoRAI namelijk niet voor bedoeld. Het is ‘kijken, kijken en niet kopen’ op het tweejaarlijkse hoogtepunt van de Nederlandse autobranche. Maar de AutoRAI is wel een bezoek waard, want het wemelt er van de primeurs. Een overzicht op alfabetische volgorde, bekeken vanuit zakelijk perspectief.

S5 voor Audi
De Salon van Genève heeft de primeur, maar de introductie van de nieuwe Audi A5 is nog steeds groot nieuws tijdens de AutoRAI. Deze nieuwe coupé is een elegante verschijning ­ zoals elke Audi ­ en er is keuze uit een interessant palet FSI- en TDI-motoren. Voor wie de nieuwe A5 niet leuk, mooi of snel genoeg is, kan meteen doorschakelen naar de S5. Deze wagen beschikt over een waanzinnige V8 FSI die er 345 pk uitknalt. Dat is goed voor een acceleratie van nul naar honderd in 5,1 seconden.
Management plus
Een Audi is de meest begeerde zakenauto en dat zal ook gelden voor de A5 en helemaal de R5.
Management min
Is eigenlijk gekkenwerk, zo veel power in een auto.

Primeurs bij BMW
De AutoRAI rept lyrisch over ruim honderd primeurs. BMW en zustermerk Mini nemen er daarvan elf voor hun rekening, dus dat schiet lekker op. Uit de losse pols noemen we de nieuwe 1, de 3-cabrio, de Hydrogen 7 en de nieuwe M5 touring. Voor managers is de nieuwe 5-serie het meest de moeite waard. Het design is opgefrist en ook het interieur is op onderdelen veranderd, maar de 5 is wel vooral 5 gebleven. Voor wie duurzaam wil managen: alle zescilinder benzinemotoren zijn nu standaard voorzien van een groen energielabel.
Management plus
In een BMW 5-serie mag je altijd gezien worden.
Management min
Toch een tikje te prijzig, amigo?

Mini voor vrouwen
Bij een managersauto denk je niet direct aan Mini. Maar als de manager een vrouw is, dan is het een ander verhaal, want Mini staat vooral bekend als een auto die het vrouwelijk deel van de natie aanspreekt. De Mini Cooper is er nu ook met een dieselmotor, dus ook de veelrijder komt nu aan vooral haar (maar zijn mag ook) trekken.
Management plus
Een Mini is de enige wagen die mooier wordt als je ’m pimpt.
Management min
Het blijft een typische vrouwenauto.

Nieuwe Cadillac CTS
Niet echt een muurbloempje, de nieuwe Cadillac CTS, die onlangs in Detroit zijn wereldpremière beleefde. De CTS is de nieuwe luxe sedan van het Amerikaanse merk dat momenteel stevig aan de weg timmert in Nederland. Het topmodel is de CTS met een V6-motor met 3,6 liter inhoud, die goed is voor 300 pk.
Management plus
300 pk!
Management min
300 pk?

Chrysler Sebring is grote jongen
In de showroom van Chrysler staat later in het jaar de nieuwe Sebring, maar de wagen is al te bewonderen tijdens de AutoRAI. De Sebring is geen kleine auto, bepaald niet zelfs. De afgelopen jaren heeft Chrysler zich met veel modellen een geduchte concurrent getoond van vooral Mercedes-Benz en daar zal de Sebring verder aan bijdragen.
Management plus
De Sebring wordt ook meteen als supercabrio leverbaar.
Management min
Wordt niet het koopje van de week.

3CC: de Citroën C-Crosser
C-crosser. Dat bekt lekker. En deze nieuwe Citroën ligt ook lekker op het netvlies. De C-Crosser is een nieuwe 7-persoons SUV die vanaf het begin geleverd wordt met een nieuwe 2.2 HDI-dieselmotor. Vierwielaandrijving die je kunt uitschakelen is een interessante optie. Management plus
De motor is geschikt voor gebruik van 30 procent biobrandstof.
Management min
Niet echt een bak om mee te flonkeren.

Gelimiteerde Corvettes
Voor menige jongen die van Amerikaanse auto’s houdt, is een Corvette het summum. Als deze jongens geslaagde managers zijn, kunnen ze hun droom laten uitkomen door de nieuwe Corvette Victory Edition op de oprijlaan te stallen. Er worden wereldwijd 250 Corvettes onder de naam Victory Edition aangeboden en op de AutoRAI kun je laten weten dat ervoor in bent. Deze variant is gebaseerd op de Corvette die tijdens de 24-uursrace van Le Mans zo goed presteerde.
Management plus
Gelimiteerde versies zijn doorgaans een goede investering, want ze worden meestal voer voor verzamelaars.
Management min
Je valt wel heel erg op in de file.

Dodge Avenger opvallende rookie
De Dodge Avenger beleeft zijn première op de AutoRAI. De Avenger is een super-SUV, waarvan op de website van Dodge een spectaculaire foto staat. Dat is weliswaar de conceptversie, maar duidelijk wordt dat dit geen auto is voor doetjes. Dodge vindt dat de A venger een assertief uiterlijk heeft. Agressief keuren we ook goed. Voor de liefhebbers is er ook de Nitro, een soort blokhut op wielen.
Management plus
Een echt mannending.
Management min
Je zult maar vrouw of doetje zijn.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bravo voor Fiat Bravo
De Fiat Bravo is geen wannahave voor managers. En de nieuwe Doblo Malibu is dat al helemaal niet. Maar beide auto’s hebben toch talent genoeg om ook managers te pleasen. Volgens Fiat past de Bravo in het businessclass-segment, maar dan wel zonder het bijpassende prijskaartje. De verkoopcijfers zullen aan het einde van het jaar bewijzen of Fiat gelijk krijgt.
Management plus
Bescheiden.
Management min
Té bescheiden.

Eindelijk, de nieuwe Ford Mondeo
Eindelijk is er dan de nieuwe Ford Mondeo, het zakelijke vlaggenschip van de Amerikaanse autoproducent. De Mondeo is volgens Ford vormgegeven volgens de nieuwe ‘kinetic design’, wat dat dan ook moge zijn. De Mondeo is te leasen vanaf de zomer en dan meteen in drie carrosserievarianten (4-deurs, 5-deurs en wagon, zeg maar stationwagen). Ook aardig: de Ford Ranger, de pick-up van de familie.
Management plus
Limousinetrekjes.
Management min
Hoe groot, mooi of goed ook, het blijft een Ford en daar wil niet iedereen in gezien worden.

Nieuwe Honda CR-V
Honda heeft niet zo gek veel nieuws. De nieuwe CR-V wordt gepresenteerd, maar deze is al te koop dus om dit nu nieuws te noemen. Deze SUV is sinds kort leverbaar in een uitvoering die heel trendy Crossover wordt genoemd.
Management plus
Honda is de Japanse BMW.
Management min
De CR-V is een relatief dure SUV.

Hallo HUMMER H3
Hummer schrijft HUMMER in hoofdletters. Dat doen wij dan ook maar. De nieuwe H3 is het lokkertje op de stand van HUMMER. Voor een HUMMER is de H3 een kleine terreinwagen, maar het blijft natuurlijk wel een HUMMER dus even parkeren in een klein gaatje is er niet bij. Voor het eerst kan er bij een HUMMER gekozen worden uit een versie met een automaat of met een handgeschakelde bak.
Management plus
Super PC Hooft-trekker.
Management min
SUV’s zitten in de beklaagdenbank en de HUMMER is het meest verdacht.

Hyundai komt met i30 op de proppen
Normaal gesproken heeft Hyundai niet veel nieuws in de zakensector. Dit jaar is dat anders, want de nieuwe i30 wordt gerepresenteerd. Hyundai wil hiermee de aanval openen op andere zakelijke auto’s in het C-segment. Dat is het segment van VW Golf, Opel Astra, Toyota Auris, dat werk. De prijzen zijn nog niet bekend, maar zullen vast en zeker messcherp zijn, Hyundai een beetje kennende.
Management plus
Concurrentie is altijd leuk.
Management min
Benieuwd of Hyundai de ambitie kan waarmaken.

Jaguar XJ of toch liever de XKR
Jaguar presenteert de nieuw vormgegeven XJ voor het eerst aan het Nederlandse publiek. Is natuurlijk niet slecht. Maar voor de echte fijnproevers is er de XKR Portfolio, volgens eigen zeggen de ultieme sportcoupé. Het sportieve topmodel van Jaguar beschikt over een 4.2 liter Supercharged V8-motor die goed is voor een topsnelheid van 250 kilometer per uur (voor de veiligheid is deze afgetopt) en een acceleratie (en nu even opletten) van 0 tot 100 kilometer per uur in slechts 5,2 seconden.
Management plus
Jaguar, need we say more?
Management min
Die XKR is er in gelimiteerde serie en is er alleen voor managers met een heel dikke portemonnee.

Jeep Patriot is echte jeep
Er wordt te pas en te onpas gestrooid met het woord jeep. Maar een jeep is pas een echte jeep als er jeep op staat en dat is het geval bij de Patriot. Deze Patriot doet het vooral goed in het terrein, maar ook op het asfalt voelt deze jeep zich meer dan thuis.
Management plus
Geloof het of niet, maar deze jeep is relatief zuinig.
Management min
Relatief zuinig zegt niet dat de Patriot ook echt zuinig met brandstof omspringt.

Kia toont Cee’d Sport Wagon
Kia heeft als Nederlandse primeur de Cee’d (spreek uit: ziet) Sporty Wagon. De Cee’d Sporty Wagon heeft een ongewoon lange wielbasis van 265 meter en biedt daardoor veel ruimte.
Management plus
Betaalbaar.
Management min
Geen auto waar managers opgewonden van raken.

Primeur van Lexus LS 460
Lexus zet onder meer de nieuwe LS 460 centraal. Dit is het topmodel van de Japanse fabrikant die het de laatste jaren zo verrassend goed doet. De LS 460 is volgens Lexus een ‘compromisloze premiumlimousine’.
Management plus
Kwaliteit gaat bij Lexus voor alles.
Management min
Te prijzig?

Mazda toont 2 en dikke 3
Mazda rolt dit jaar niet met de spierballen, qua managersauto’s. De Mazda 3 CiTD HP (High Power) is een klasbak en ook de nieuwe Mazda 2 mag er zijn, maar zakenauto’s willen het niet echt worden.
Management plus
Veel managers hebben een partner en die 2 is voor hen wellicht iets.
Management min
Geen zakenauto’s bij Mazda dus.

Mercedes-Benz speelt hoge C
Mercedes-Benz speelt als troefkaart de nieuwe C-serie uit. Superieure veiligheid, meer dan geweldig comfort en dynamische looks zijn de trefwoorden. Mercedes-Benz doet niet kinderachtig, want er worden in één klap vier C’s getoond: de C 200 Sedan Elegance, de C220 CDI sedan, de C 320 CDI sedan Avantgarde en als hoogte-punt de C350 Sedan Avantgarde.
Management plus
Die ster blijft natuurlijk magisch.
Management min
Er zijn mensen die om ‘never nooit’ een ster willen zien stralen op de oprit.

Nissan 350 Z doet 313 pk
De eyecatcher bij Nissan is de nieuwe Qashqai (in fonetisch Nederlands: kaskai). Deze opvolger van de Tino is geen verkeerde auto, maar is niet echt een auto waar managers van gaan woelen in hun bed. Het wachten is op de opvolger van de Primera, maar die zit nog niet in de pijplijn. Wel erg leuk is de 350Z, een prachtige tweezitter met een motorblok waar liefst 313 pk uit kan worden geperst.
Management plus
Met de 350Z kun je gezien worden.
Management min
Het logo van Nissan voorop?GT bij Opel

GT blikvanger bij Opel
Opel barst werkelijk van het nieuws en vooral ook goed nieuws voor de zakenrijder. De Corsa OPC (een raceversie van de Corsa) laten we even voor wat het is, maar de nieuwe Antara gaat het op zeker goed doen in het zakensegment. Met de Antara parkeert Opel eindelijk een auto in het SUV-segment. Ook nieuw is de Zafira CNG, die op aardgas rijdt. De Zafira is Gezinsauto van het Jaar 2007. Maar het meest in het oog loopt de nieuwe Opel GT. Deze open tweezitter is één brok dynamiek.
Management plus
Zeer hoge funfactor.
Management min
Je moet geen gezin hebben (tenzij je de GT erbij neemt).

En ze noemen ’m Peugeot 4007
Ook Peugeot heeft eindelijk zijn SUV. En ze noemen hem Peugeot 4007. De 4007 is het resultaat van een samenwerking met Citroën (niet voor niks deel uitmakend van hetzelfde PSA-concern) en Mitsubishi. In Genève viert de 4007 zijn wereldprimeur, maar in Amsterdam is de glans er nog zeker niet af. Let vooral op de grille, want die is tres grande. O ja, kijk meteen ook even naar de Expert Tepee (spreek uit: tipie), die bedoeld is om veel personen (stuk of acht moet lukken) mee te vervoeren.
Management plus
Eindelijk een SUV van Peugeot.
Management min
Is die markt inmiddels niet wat vol aan het raken?

Groene Saab 9-5 BioPower
De Saab 9-5 BioPower is, zoals de aanduiding al aangeeft, geschikt om te rijden op biodiesel. Bij iedere verkochte Saab van dit model gaat er gedurende tien jaar een donatie naar het Wereld Natuur Fonds. Een Saab op biodiesel rijdt overigens als een Saab op gewone diesel (eerder beter dan minder), maar heeft veel minder uitstoot van schadelijke gassen.
Management plus
Een groen ondernemershart, wie wil dat nu niet?
Management min
Er zijn veel te weinig (drie om exact te zijn) tankstations waar je biodiesel kunt tanken.

Kanonskogel Seat Leon Curpa
Seat presenteert dit jaar geen nieuwe modellen, maar dat wil niet zeggen dat de stand van het Spaanse merk klein behuisd is. Geenszins. De Seat Leon Cupra is een kanonskogel, want dit is met een top van 244 kilometer per uur de snelste Seat die ooit van de lopende band is gerold. Als het een tikje minder moet, dan is de Seat Altea XL Stationwagon met nieuwe 1.8 TFSI-motor een optie.
Management plus
Elke Seat oogt van nature sportief.
Management min
Moet je een auto die zo snel rijdt als de Cupra eigenlijk wel willen?

Scoda zet Roomster Scout in
Bij Skoda draait het om twee modellen: de nieuwe Fabia en vooral de Roomster Scout, een compleet nieuwe variant van de recent geïntroduceerde Roomster. De Roomster Scout is het sportieve broertje van de gewone Roomster, maar heeft verder wel dezelfde talenten. Die zijn veel ruimte voor niet al te veel geld.
Management plus
Grappig, uitdagend concept.
Management min
Raar en waarom is niet helder, maar over de naam Skoda blijft een zekere doem hangen.

Supersnelle Suzuki Grand Vitara
De Suzuki Grand Vitara 2.7 V6 komt definitief naar Nederland en op de AutoRAI is deze SUV voor het eerst in Nederland in levende lijve te zien. Deze Grand Vitara ziet er net zo uit als elke andere Vitara, maar het is de krachtbron die het ’m doet. Goedkoop in verbruik is de V6 niet, maar met 185 pk komt deze SUV wel lekker mee in verkeer en terrein.
Management plus
Onverwacht groot en onverwacht snel.
Management min
Alleen verkrijgbaar met automaat.

Nieuwe Toyota Auris
Toyota doet het redelijk kassie-an. De meeste aandacht gaat uit naar de Toyota Auris, maar die is al weer een paar weken op de markt. Ook de moeite waard is de Fine-T, een auto die geen uitstoot van schadelijke gassen heeft maar die nooit op de weg zal verschijnen. Dat is nu eenmaal het lot van concept cars.
Management plus
De Auris is de iets ruimere opvolger van de Corolla en deugt aan alle kanten.
Management min
Geen auto waar je mee scoort op de golfbaan.

Zuinige VW Passat Blue Motion
Het is een tijd stil geweest rond de VW Pheaton, maar op de AutoRAI is de vernieuwde versie van de top-VW te zien. Zowel exterieur als interieur zijn gewijzigd. Toch wordt er van de Passat meer verwacht, want dit is niet voor niets de meest verkochte wagen in het echte zakensegment. De Passat is te zien als zuinige BlueMotion-variant, die een gemiddeld dieselgebruik heeft van 5,1 liter voor elke 100 kilometer. Dit is de zuinigste auto in zijn klasse. Ook de moeite waard is de R36, de snelste Passat ooit. En als u er toch bent: kijk ook meteen even naar de Golf Cross-modellen en nieuwe Golf Variant
Management plus
De Passat is de best verkochte pure zakenauto. Dat is niet voor niks.
Management min
Wil je exclusief, dan wil je geen Passat.

C30 en nieuwe XC 70 bij Volvo
Natuurlijk staat de nieuwe C30 in de schijnwerpers bij Volvo. Deze nieuw sportwagen is nu ook leverbaar als C30 Flexifuel, die rijdt op een mengsel van benzine en bio-ethanol (dat wordt officieel E85 genoemd). Maar ongetwijfeld hebben veel managers meer aandacht voor de spiksplinternieuwe XC70. Volvo prijs deze super-Suv als volgt aan: “De XC 70 ziet er uit alsof hij klaar is voor een avondje uit in de stad, maar zijn honger naar avontuur is minstens zo groot als voorheen.” Dat heet een wolf in schaapskleren. Ook de vernieuwde V70 valt te bewonderen.
Management plus
De C30 doet het al buitengewoon goed als zakenauto, voor de XC 70 zal dat ongetwijfeld ook gaan gelden.
Management min
Een Volvo wordt tegenwoordig te gewoon om waar te zijn.