Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Automarkt stagneert, maar Duitsers winnen

De pijn is op de automarkt niet gelijk verdeeld. Duitsers winnen, terwijl automakers uit Zuid-Europa het slecht doen.

Volgens branchevereniging Bovag zijn in de eerste vijf maanden van dit jaar ruim 255.000 personenauto's verkocht. Dit was procent minder dan in 2011. De verkoop in alleen de maand mei nam in vergelijking met mei 2011 met procent af.

500.000 nieuwe auto's de weg op

De ontwikkeling van de verkopen is in lijn met de verwachtingen die de Bovag eerder dit jaar afgaf. De vereniging voorspelde in januari dat over heel 2012 500.000 nieuwe auto's zullen worden verkocht. De verkopen zullen in juni naar verwachting een impuls krijgen omdat autokopers nog inspelen op aanscherping van de regels voor zuinige auto's per 1 juli.

De pijn is niet gelijkelijk verdeeld. Zo zagen de Franse merken, Peugeot, Citroen en Renault hun afzet dalen. Grote winnaars waren, hoe kan het ook anders: de Duitsers. Opel, Mercedes, BMW, Audi, van alle Duitse merken reden er meer de dealerroom uit. Enige uitzondering is Volkswagen dat een lichte daling zag. Het lijkt wel de eurocrisis:

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Bron: Bovag.nl

Geen verrassing

Voor MT-lezers zal het Duitse succes niet echt een verrassing zijn. Uit een panelonderzoek bleek vorige maand al dat van de tien meest door Nederlandse managers gereden auto's er zes van een Duits merk is. En van de tien meest gewilde auto's waren er zelfs zeven van Duitse origine. De Audi A6 kwam als meest gewenst model uit de bus.

Lees ook: