Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Auto-koorts in Peking

China is the place to be voor autofabrikanten. Tegenover de teruggang in onder meer Europa staat een markt die in omvang is geëxplodeerd en nog (iets) meer groei in petto heeft. De Chinezen krijgen wat ze willen.


Het gaat beroerd met de Chinese automarkt. Nadat het aantal verkochte auto's er in 3 jaar tijd maar liefst is verdubbeld tot 18,5 miljoen stuks, is de groei er even uit. Maar vergis je niet: daarmee is China al een stuk groter dan de EU, waar vorig jaar iets meer dan 13 miljoen auto's omgingen. Niet gek dus, dat op de Bejing International Auto Show westerse en inlandse autobouwers deze week over elkaar heen buitelen om een deel van de koek op te kunnen eisen.

Overcapaciteit

Dat wordt nog flink knokken, want een gigantische overcapaciteit ligt al op de loer. Alle plannen bij elkaar opgeteld, is de productiecapaciteit opgeschroefd tot meer dan 28 miljoen auto's per jaar. Geen wonder dat alle merken hun uiterste best doen om in de gunst te raken van de Chinese consument.

Met suv's voor de beroerde wegen en verlengde modellen omdat meer beenruimte bepaalde geen fysieke, maar zeker een imago-technische noodzaak is voor de Chinese zakenman. De overheid gooit al jaren miljarden naar de ontwikkeling van elektrisch vervoer om de snelgroeiende vraag naar – geïmporteerde – olie enigszins te dempen. De fabrikanten zijn ijverig aan de slag om die ambitie waar te maken. En natuurlijk heeft China inmiddels een bovenklasse die volledig verantwoordelijk is voor het hedendaagse welvaren van exclusievere merken als Bentley, Lamborghini en Aston Martin. Van fabriekswege gepimpte uitvoeringen zijn niet aan te slepen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

De automotive stelt zijn Aziatische clientèle zeker niet teleur in Peking.

Kijk hoe westerse fabrikanten China voor zich willen winnen: