Dag in dag uit op elkaars lip zitten, dat maakt de thuissituatie niet altijd gezelliger. Waar her en der al wedjes gelegd worden hoe hard het aantal scheidingen dit jaar gaat stijgen, zijn er ook veel koppels die juist méér intimiteit zoeken. Wereldwijd stijgt sinds het ingaan van de coronamaatregelen de verkoop van condooms en seksattributen.
‘Online is de verkoop bij ons met ruim 50 procent gestegen’, vertelt Audrey van Ham, CEO van Christine le Duc, vanuit haar huis in België. Even naar Nederland gaan voor werk is er bijna niet meer bij, óók niet voor deze topvrouw. ‘Het kan wel, maar er wordt heel streng gecontroleerd, je moet een verklaring bij je hebben. Dat is best wat gedoe.’
Het is behelpen, maar het is te doen. Het betekende ook dat Van Ham al eerder dan wij hier in Nederland te maken kreeg met de Belgische maatregelen. ‘De scholen waren hier bijvoorbeeld al eerder dicht, het sociale leven werd stil gelegd. Ik was dus al vrij vroeg “gewend”, om het maar zo te zeggen. Dat maakt je wendbaar.’
Kansen blijven zien
Want ondanks de groei op web, is het nu zaak om geen kansen te laten liggen. Normaal gesproken komt ongeveer de helft van de omzet van Christine le Duc uit de winkels, en de helft uit online. ‘Een groot deel van onze business is dus weggevallen. Ondertussen lopen de huren van de panden gewoon door, en is het maar afwachten wat er terechtkomt van de vergoedingen vanuit de overheid.’
Van oudsher is Christine le Duc een bedrijf waar klanten graag fysiek gaan winkelen. Vrijwel alle winkels zijn nu gesloten, op enkele franchisefilialen na. ‘Dat kun je onverantwoord noemen. Iedereen binnen de organisatie hebben we dringend geadviseerd om de zaak te sluiten. Maar we gaan deze ondernemers niet dwingen. Zij zitten er met hun geld in, het is hun brood en dus hun afweging. Er speelt zich een drama af, ook in retailland. Dit wordt nooit meer hetzelfde.’
Inspelen op behoeftes
Maar Van Ham probeert positief te blijven. ‘We zien bij onze klanten nu duidelijk twee behoeftes. Aan de ene kant is er natuurlijk die stijging in online verkopen. Nu de winkels gesloten zijn, zijn we die voorraden door gaan sluizen naar web. Dan merk je ook dat de meeste van onze medewerkers al heel lang bij Christine le Duc werken. Ze zijn ontzettend trouw, ze denken actief mee en blijven ervoor gaan.’
Tips van Audrey van Ham, ceo van Christine le Duc:
- Ga slim om met je resources. Dat zijn zowel je producten als je personeel. ‘Kijk goed wat hun kracht is. Bij ons was dat die advieskant.’
- Deel de kennis in jouw organisatie zo goed mogelijk met anderen. ‘Bijvoorbeeld op Linkedin. Je kunt er hulp vinden, maar ook anderen helpen met jouw ervaringen.’
- Wees niet te streng, voor iedereen in je organisatie én voor jezelf. ‘Kind aan het jengelen? Dan grijp die kans, en neem een break.’
- Ga experimenteren. Probeer dingen uit, kijk wat het je oplevert. ‘Doe dat met kleine stapjes. Maar ga niet stilletjes wachten tot alles voorbij is.’
In de winkels was daarnaast altijd veel ruimte voor advies. Voor persoonlijk contact. ‘Toen die adviesfunctie wegviel, kregen we de vraag van medewerkers of we daar niet iets mee konden. Zo zagen we de kans om niet alleen binnen het bedrijf een omslag te maken, maar óók de klant op een nieuwe manier te bedienen, in een voor veel mensen best nare periode.’
Een deel van de winkelmedewerkers, onder wie enkele regiomanagers, is daarom sinds deze week begonnen met digitaal professioneel advies te geven, via online chats en via Facebook. Daarbij gidsen ze klanten door het aanbod, maar is er ook de mogelijkheid om bijvoorbeeld een seksuoloog te spreken.
Daarnaast zijn er workshops in de maak, en zelfs de eerste live sessie staat gepland. ‘Veel medewerkers hadden toch ook een persoonlijke relatie met klanten. Het is mooi om op deze manier een vorm van interactie in stand te houden. Het is een experiment, we zijn benieuwd hoe het gaat. Maar tot nu toe waren de reacties erg positief.’
Online slagkracht
Bovendien kon Van Ham zo toch een aantal mensen aan de slag zetten. ‘Zij kunnen nu toch verder met wat zij het liefste doen. Dat is heel motiverend, voor hen, maar ook voor mij.’ Hoe pijnlijk de sluiting van de winkels ook is, het betekende ook dat online de slagkracht ineens een stuk groter werd omdat ze een aantal medewerkers door konden schuiven, vertelt Van Ham.
‘Wat dan ook grappig is: je ziet letterlijk het koopgedrag veranderen. Normaal gebeurt zo’n 30 procent van de digitale verkopen via desktop, de rest op mobiel. Nu iedereen thuiswerkt, zien we het verschuiven naar 50 procent desktop, 50 mobiel. Mensen zijn overdag dus ook echt wel bezig met ándere dingen…’
Meer lezen?
In CEO aan de Keukentafel delen topbestuurders uit het bedrijfsleven hun ervaring met leidinggeven vanuit huis, ze vertellen hoe zij omgaan met de coronacrisis en geven tips.