Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Amerikanen gaan Albumprinter te lijf

Fotoboekenfabrikant Albumprinter kan zijn borst natmaken. Blurb, de snelgroeiende Amerikaanse site in fotoboeken, komt vanaf november met een Nederlandse versie.

TechBusiness bezoekt deze week het hart van de high-techindustrie: Silicon Valley. Bekijk het overzicht.

TechBusiness prikte in Silicon Valley een vorkje met Robin Goldberg, die bij Blurb.com de wereldwijde uitrol leidt. Sinds Blurb-oprichtster Eileen Grittins in 2004 besloot een eigen dienst op te zetten die fotografen en andere creatieven, maar ook consumenten de gelegenheid biedt tegen redelijke prijzen romans of fraaie kijkboeken in kleine oplagen te laten drukken, gaat het hard met het bedrijf. In 2006 ging Blurb.com live, inmiddels is 21 miljoen dollar in de startup geïnvesteerd en de snelle groei maakte de website en diens oprichtster tot de lovebaby van Amerikaanse businessmedia. 

1,4 miljoen boeken

Veel recente cijfers wil Goldberg niet kwijt, maar na een omzet van 45 miljoen dollar zijn in 2010 alweer 1,4 miljoen boeken gedrukt met de software van Blurb en de printers van diens partners, waarvan er één in Nederland is gevestigd, in Eindhoven. Toeval is dat niet. "We hebben gemerkt dat in Nederland een heleboel creatieve mensen zijn die graag fotoboeken maken. In verhouding is Nederland daardoor al vanaf het begin de belangrijkste markt in Europa." Het ging vorig jaar om 50.000 boeken. Let wel: afgezien van een 'rondje Nederlandse media' vorig jaar heeft Blurb daar nauwelijks marketing tegenaan gegooid. Maar dat gaat nu snel veranderen. 

Nederlandse site

Vanaf november verschijnt de Nederlandstalige versie van Blurb.com. "Veel van jullie landgenoten zien er geen bezwaar in om in het Engels te werken, maar zo spreken we een veel groter publiek aan. Sinds onze site in het Duits draait, is de groei daar vervijfvoudigd." Ook een Franse versie van Blurb draait al een paar maanden. De introductie op de Nederlandse markt zal ongetwijfeld niet ongemerkt voorbijgaan. Blurb betreedt immers een markt die al een paar jaar ervaring heeft met het printen van fotoboeken.

Albumprinter, webprint

Partijen als Albumprinter, ooit winnaar van de Deloitte Technology Fast50 door zijn succes, en Webprint, ook een topper uit de groeilijst, zijn bij ons gevestigde partijen, die hun printdiensten deels 'white label' leveren via partijen als Hema, C1000 en Blokker. Albumprinter is de afgelopen jaren met zijn eigen merk Albelli ook in een straf tempo andere Europese landen binnengetrokken. De markt bereikt vorig jaar een omvang van een half miljard, volgens onderzoeker Futuresource, en er lijkt wel plek voor niewe aanbieders.

Keuze, prijsstelling

Volgens Goldberg zet Blurb daar een fotoboekendienst tegenover, die vooral uitblinkt in de vrijheid die de gebruikers hebben om hun eigen layout te maken – desnoods uploadt de semi-professional een Pdf-bestand, maar een online knip- en plakmogelijkheid of iets uitgebreidere software om lokaal te installeren levert Blurb ook. Fotobestanden uit Flickr, Facebook en andere online diensten zijn makkelijk binnen te halen. Ruime keus is er ook in formaten, kwaliteit van papier en afwerking. Daarnaast claimt Goldberg een grotere transparantie wat prijzen betreft. "Wij geven vooraf inzicht in de prijs, die afhangt van het aantal katernen. Anderen geven een vanafprijs, en rekenen dan per pagina extra. Dat kan fors oplopen en daar schrikken gebruikers van." Bij Blurb lopen de prijzen uiteen van 5 dollar voor een simpel tekstboekje tot 200 dollar voor een vuistdik koffietafelboek waar de kleuren vanaf spatten.

Mobiel

Nog meer onderscheid tussen Blurb.com en de bestaande fotodiensten in Nederland: de moelijkheden om mobiel de fotoverhalen te delen. Blurb heeft een iPhone app waarmee 8 foto's, drie video's en muziek kunnen worden samengevoegd tot één virtueel fotoplakboek dat simpel kan worden gedeeld via Facebook, Twitter en de rest. Eind dit jaar komt daar een Androidapp bij. Ook is Goldberg hard bezig met websites te partneren die publiek naar haar service kunnen leiden door Blurb te integreren. Denk bijvoorbeeld aan een receptensite waar een gebruiker zijn favoriete gerechten in een eigen kookboek laat verschijnen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Lees ook:

Elke week het beste van TechBusiness in de mail? Vraag de nieuwsbrief aan.