Omdat de meerderheid van de werknemers nu eenmaal gewoontemens is, wordt op werkvloeren weer massaal uitgekeken naar het kerstpakket. Kappen ermee!
Medewerkers die tijd en zin hebben zich te verdiepen in futiliteiten – iedereen kent het type wel – hebben het om 12.01 uur aan de lunchtafel het afgelopen jaar vast wel rondgetoeterd: het kerstpakket mag dit jaar groter dan ooit worden!
Om precies te zijn: tot dit jaar mochten bedrijven hun medewerkers per jaar een pakketje van 35 euro (inclusief BTW) geven zonder dat de fiscus het telde als inkomen in nature en dus belastte. Nu is dat bedrag verhoogd naar 70 euro. Werkgevers die dus aankomen met pakket nr. 16 uit de Makro-folder (Onderweg, 29 euro exclusief BTW) vallen faliekant door de mand als krenten die jarenlang de Belastingdienst als excuustruus gebruikten. Maar dat terzijde.
Het kerstpakket moet gewoon worden afgeschaft. Zo'n kartonnen doos met luxe levensmiddelen die voor Kerstmis werd overhandigd en waarvan de inhoud rond de zomer de vuilnisbak in ging omdat de spullen over datum waren, is niet meer van deze tijd. Het is een ouderwets, paternalistisch geschenk van directies aan hun minder bedeelde werknemers uit de tijd dat er nog geen cao's bestonden en veel te magere salarissen wekelijks handje contantje werden uitbetaald in de kroeg. Dan had moeder de vrouw ook eens wat…
Maar hoe bizar ook, als een gewoonte eenmaal bestaat in Nederland, zal de gemiddelde cao-werker er bij een afschaffing zo langdurig over zeuren, zieken, zagen en zuigen met en tegen zijn collega's, dat het veel meer dan 70 euro productiviteitsverlies betekent. Want conservatiever dan de Nederlandse werknemer bestaan ze niet.
Dat het traditionele kerstpakket niet meer kan, realiseren ook steeds meer bedrijven zich. Vandaar dat ze de laatste jaren zelfs officiële commissies instelden (!) die vergaderden (!) over het te schenken kerstcadeau. (Die commissies vervingen de door kantoorklerken gevormde Commissies Kerstpakket, die nog gewoon de Makro-folder als leidraad hadden, maar dat tussen haakjes…) En vandaar dat bedrijven als het Rotterdamse Pluimen en het Amsterdamse Tintelingen ontstonden, die het traditionele kerstpakket maar al te graag vervingen door ‘belevenissen', ‘lifestyle-producten' en – onvermijdelijke anno 2007 – MVC's, Maatschappelijk Verantwoorde Cadeaus, zoals schenkingen aan goede doelen.
Uit onderzoek van TNS Nipo blijkt dat werknemers dit jaar, als ze zelf mogen kiezen, het liefst een foto op canvas als kerstcadeau willen hebben. Of liever gezegd: een tegoedbon voor een dergelijk schilderij aan de wand. Wat het ook goed doet op de verlanglijstjes: een tijdschriftabonnement, schoonheidsarrangementen en dinerbonnen.
Maar laten we eerlijk zijn: als werknemers écht kunnen kiezen, zitten ze in de duurste maand van het jaar eigenlijk maar op één kerstcadeau echt te wachten: keiharde euro's. En wel zo veel mogelijk. Wellicht wil de fiscus een dergelijk kerstpakket vanaf 2008 ook gaan faciliteren…