Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

‘Actiepunten niet klaar? Tien euro’

Eduard Schaepman is algemeen directeur van Regus, verhuurder van flexibele kantoorruimte. “Als je je targets niet haalt, dan doe je het niet goed.”

Bankdirecteur “Ik hield niet echt van leren. In mijn studententijd was ik meer bezig met sociale activiteiten. Ik heb me veel meer ontwikkeld na mijn studie. Ik ben vrij snel begonnen met werken, op mijn 24e. Toen kwam ik in opleiding bij de ABN. Na twee jaar werd ik de jongste bankdirecteur in Nederland. Niet dat dat zo gek was, toentertijd was je bankdirecteur van een plaatselijk filiaal in een dorp en daar deed je met name retailzaken: mensen die geld van hun rekening kwamen halen of een spaarrekening kwamen openen. Dat deed ik met een team met een hele hoop meiden. Dat was hartstikke gezellig.”


Marketing “Ik heb een tijd als marketingmanager bij Mees & Hope gewerkt, de oudste bank van Nederland, en ook de moeilijkste om bij te werken. Maar dat is voor mij de grootste uitdaging: hoe moeilijker, hoe leuker. Die bank had nog nooit aan marketing gedaan en dan moet je eerst een heel veranderingsproces in gang zetten. Zeker bij de mensen die erover beslissen. Die moesten eerst overtuigd worden. Wat is direct marketing, wat is eventmarketing, alles was nieuw. Er was overal wel een woordje voor waar ze nog nooit van hadden gehoord. Dat moest allemaal uitgelegd, en wat ik daarmee wilde bereiken. Tegelijkertijd was het ook een bank waar gescoord moest worden.”


Verandermanager “Meestal doe ik klussen drie tot vier jaar. Dat doe ik bewust. Ik ben een verandermanager. Ik wil de boel laten groeien. Als de groei er goed in zit en er moet geconsolideerd worden, dan heb je een ander soort manager nodig. Namelijk eentje die wat rustiger is. Ik wil altijd vooruit. Klussen bij bedrijven die een beetje in moeilijkheden zitten, vormen de rode draad in mijn carrière. Toen ik bij Regus aantrad was de bezettingsgraad van de panden die we verhuren 42 procent. Eind 2004 was dat 63 procent.”


Truc “Het allerbelangrijkst vind ik dat mensen reageren op een vraag. Al is het via e-mail of via de telefoon, aanschieten in de gang, maar reagéér. Ik gebruik wel eens een truc om te zien of mensen goed lezen. Ik heb een keer een mail met een attachement verstuurd. In de laatste zin van het attachement had ik gezet ‘als je deze zin hebt gelezen, reageer dan even’. Kan ik precies zien wie de moeite neemt om het attachement te openen en te lezen.”


Rondje “Ik houd iedere twee maanden een conference call met onze 65 customer service representatives (receptionistes, red.) die in de panden werken die wij verhuren. Dan praat ik over de stand van zaken, over de bezettingsgraad en betrek ik ze bij het succes dat we hebben. ‘Dankzij jullie gaat het goed’. Ik ben veel op de werkvloer. Ik doe altijd een rondje langs onze panden, dat duurt twee maanden. Na die twee maanden begin ik weer opnieuw.”


Verkopen “Een goede manager is 70 procent van zijn tijd met klanten bezig. Met mijn vorige functies ben ik altijd gestopt als de bedrijven te veel intern gericht waren. Je moet weten waar je mee bezig bent, anders kun je niet managen. Ik sta ook nog steeds in de rankings van lijstjes met de beste verkoper.”


Pot “Ik houd niet van uren zinloos vergaderen, mijn vergaderingen zijn dan ook vrij kort. Maar ik wil wel dat mensen op tijd komen. Iedereen die te laat komt, betaalt vijf euro. Mensen die met hun mobiel of blackberry aan het rommelen zijn, betalen ook vijf euro. Actiepunten niet klaar? Tien euro. Reken maar van yes dat je al snel lekker effectief kunt vergaderen. Met de opbrengst van de vergaderingen gaan we aan het eind van het jaar uit eten. Maar die pot blijft steeds leger.”


Duidelijkheid “Ik moet niets hebben van nieuw leiderschap, want volgens mij moet je juist wél sturen op resultaten. Het is simpel: als je je targets niet haalt, dan doe je het niet goed. Ik vergelijk het altijd met sporten, ook daar is nog nooit iemand met zogenaamd nieuw leiderschap opgestaan. Kijk naar Michels, Cruyff, van Basten. Dat zijn toppers als coach omdat ze zelf hebben gevoetbald. Ze geven duidelijkheid. Verdiepen in de ander hoeft niet tijdens het werk, dat kan ook op de borrel erna. Tijdens het werk moet er gewerkt worden.”

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

CV Eduard Schaepman (44)

> Studeerde marketing in Tilburg.
> Werkte onder meer als marketingmanager bij Robeco, verschillende directiefuncties bij Fortis en als ceo bij euroShell.
> Specialist in verandermanagement.
> Sinds 2004 algemeen directeur Nederland bij Regus.
> Niet getrouwd, twee kinderen. Houdt van catamaran zeilen, door grachten varen en skiën.