De houdbaarheid van successen is beperkt. Ooit komt het moment dat u zich weer moet richten op acquisitie. Hoe herwint u de overtuiging, het enthousiasme, de scherpte? 5 tips:
1. Benader een tevreden klant
Hoe profiteren anderen van mijn product of dienst? Geef uzelf een egoboost en laat een tevreden klant zijn verhaal doen. Zet dat ‘succesverhaal’ in bij verkoopgesprekken.
2. Oefen je pitch
Wat zijn de drie redenen waarom een klant met u in zee moet gaan? Welke toegevoegde waarde kunt u bieden die uw concurrent niet heeft? Een geoliede pitch maakt u zeker en helpt kernachtig en overtuigend te reageren op vragen.
3. Leun op aanbevelingen
Koud bellen werkt het best bij een gezamenlijke kennis. Een tevreden klant geeft u die referentie graag. Benader ook potentiële klanten waarmee u geen zaken doet, maar die wél contacten hebben met mogelijke afnemers.
4. Fris je kennis op
Zorg dat u nieuwe ideeën oppikt van mensen in uw omgeving en kennis opdoet van verkoopervaringen van anderen.
5. Koud bellen
Het spannendste onderdeel van de acquisitie. Wie de voorgaande stappen goed op orde heeft, belt een stuk zekerder.