Stefano Bernardi is mede-oprichter van het (naar eigen zeggen) bescheiden investeringsfonds Mission and Market. In een blog op StartupGrind beschrijft hij hoe de markt voor financiering de afgelopen jaren is veranderd: van super angels tot syndicates en transparantie door middel van vc-blogs. Hij benoemt zesentwintig bedrijven die volgens hem de markt vernieuwen, Sprout kiest er elf voor je uit.
1. Flight Ventures
Flight Ventures is het fonds van Gil Penchina, die eerder investeerde in PayPal, LinkedIn en DollarShaveClub. Flight investeert door middel van vertical syndicates via Angellist bij elkaar te krijgen. Fondsmanagers behandelen vervolgens de aanvragen en halen het geld bij elkaar. Slim delegeren!
2. 137 Ventures
137 Ventures richt zich specifiek op late-stage investeringen door aandelen van medewerkers op te kopen. Hierdoor verwerven ze een belang in beproefde bedrijven, tegen een prijs die doorgaans lager ligt dan de marktwaarde. Het bedrijf heeft drie fondsen van respectievelijk 137, 137 en 200 miljoen dollar.
3. Redstone Digital
Het in Berlijn gestationeerde Redstone Digital levert ‘VC-as-a-Service’. Ze bouwen VC-fondsen voor grote corporates, waarbij het fonds in eigendom blijft van de corporate, maar wordt gerund door Redstone. Handig voor bedrijven met diepe zakken, die niet goed weten waar ze moeten beginnen bij woorden als ‘churn rate’ en ‘pitch deck’.
4. Kima Ventures
Dit Frans-Israëlische bedrijf heeft in zes jaar tijd in meer dan 600 bedrijven geïnvesteerd. Wereldwijd doet Kima twee tot drie investeringen per week en heeft om dit proces te stroomlijnen een Status Tracker gemaakt. Hierbij is het voor de medewerkers én de armlastige startup inzichtelijk of de deal door gaat of niet.
5. Draper Esprit
Het Britse Draper Esprit heeft een divers portfolio en springt eruit omdat het bedrijf sinds vorig jaar genoteerd is aan de London Stock Exchange. De prijs is wat volatiel, maar levert de fondsmanagers wel het nodige kapitaal op om in nieuwe bedrijven te steken.
6. 500 Startups
Het begrip 500 Startups vraagt waarschijnlijk geen introductie. Volgens Bernardi is het een soort high-frequency trading voor startups: investeer zoveel mogelijk en hoop dat er een select deel groot wordt. Oprichter Dave McClure schijnt zich er niet geliefd mee hebben gemaakt bij traditionele investeerders. 500 startups zou zich inmiddels richten op internatioanle verticalfondsen.
7. Upside Partnership
Upside Partnership richt zich minder op de bedrijven en meer op de mensen áchter de bedrijven. Het fonds van Kent Goldman wil een hechte community creeëren tussen de verschillende co-founders in zijn portfolio. Elke ondernemer is via het fonds ook aandeelhouder in elkaar, waardoor er een gevoel van verwantschap zou moeten ontstaan.
8. Correlation Ventures
Correlation Ventures was een van de eerste bedrijven dat gebruik maakte van voorspellende data-analyses bij het maken van investeringsbeslissingen. Dankzij deze methode geven ze binnen twee weken uitsluitsel over de financieringsaanvraag. De VC wil de ‘ideale co-investeerder’ zijn en doet dealsizes tussen de één en vier miljoen dollar. Correlation Ventures heeft inmiddels in 160 bedrijven geïnvesteerd, waaronder camerafabrikant Lytro, maar richt zich enkel op Amerikaanse startups.
9. Unshackled
Waar veel VC’s te koop lopen met hun netwerk, gooit Unshackled het op een andere unique selling point: toegang tot de Amerikaanse markt. In ruil voor equity helpt Unshackled niet alleen met financiering, maar ook met het verkrijgen van visa’s voor de oprichters. Onder andere Laurene Powell Jobs (de weduwe van…) heeft in dit bescheiden fonds van 5 miljoen dollar geïnvesteerd.
Bonus: Andreessen Horowitz
Tot slot mag de VC der VC’s niet ontbreken in deze lijst: Andreessen Horowitz. Airbnb, Buzzfeed, Twitter, Pinterest en Magic Leap, het is bijna zoeken waar oprichters Marc Andreessen en Ben Horowitz niet in hebben geïnvesteerd. Ondanks hun staat van dienst is A16Z (ze vonden hun eigen naam ook wat lastig) geen stereotype investeerdersclub. Hoewel het hoofdkantoor aan Sandhill Road is gelegen, wil het bedrijf zich profileren als creatief bureau, wat onder meer wordt gekenmerkt door de ruim honderd medewerkers die ze in dienst hebben.
Dit artikel werd eerder gepubliceerd op Sprout.