2015 nadert en daarmee ook de speeches om medewerkers te motiveren. Hoe dat je dat? 6 tips, feiten en inspirerende voorbeelden op rij.
#1. Spreek zo krachtig als Thatcher
Macht verandert het geluid van iemand’s stem. Tot die conclusie kwamen onlangs onderzoekers van Columbia Business School en San Diego State University. De inspiratiebron voor het onderzoek was Margaret Thatcher. ‘Het is een welbekend feit dat de stem van Margaret Thatcher uitgebreid gecoacht is om haar meer gezaghebbend en krachtig te laten overkomen,’ zegt psycholoog en onderzoeker Sin Jei Ko van San Diego State University. Samen met Melody Sadler en Adam Galinsky van Columbia Business School ontwierp en leidde hij het onderzoek.
In het eerste experiment werden 161 studenten gevraagd een willekeurig stuk tekst voor te lezen terwijl hun stemgeluid werd opgenomen. Vervolgens kregen ze rollen toebedeeld in onderhandelingen. De studenten met een ‘hoge rang’ werd verteld dat ze een sterke onderhandelingspositie hadden. Ze beschikten verder over waardevolle voorkennis en hadden zogenaamd een hoge status op de werkvloer. Ook werd hen gevraagd om zich een ervaring te herinneren waarbij ze in een situatie of onderhandeling al vooraf over alle macht beschikten. De studenten met de ‘lage rang’ werd het tegenovergestelde verteld: weinig status, geen voorkennis en hen werd gevraagd een situatie te herinneren waarin ze juist weinig macht hadden.De studenten lazen vervolgens weer een stuk tekst voor – allemaal dezelfde – alsof ze een speech hielden, voorafgaand aan de onderhandelingen, terwijl hun stemmen werden opgenomen. Bij vergelijk van de eerste en tweede opnamens bleken de stemmen van de studenten met macht veranderd. Hun toonhoogte ging steevast eerst omhoog en werd vervolgens meer monotoon terwijl ze meer variabel waren in hun luidheid vergeleken met de studenten zonder macht. ‘Het was ongelofelijk,’ zegt onderzoeker Adam Galinsky. ‘Het gevoel van macht veranderde de stemmen van de participanten op vrijwel exact dezelfde manier als de stem van Margaret Thatcher veranderde na haar vocale training.’
Bekijk de No No No-speech van Margaret Thatcher uit 1990:
#2. (Wat) beweging houdt de aandacht
De Amerikaanse president Barack Obama staat bekend als een begaafd spreker. Een van zijn voornaamste speechschrijvers, Jon Favreau, gaf aan dat hij zich bij de speeches die hij voor Obama schrijft, laat inspireren door grote sprekers uit het verleden als Martin Luther King en John F. Kennedy. Taalwetenschapper Geoff Nunberg van Stanford University bestudeerde de speeches van Obama. Nunberg: ‘Hij kiest vaak voor parallelle constructies zoals “het is niet vanwege dit, en het is niet vanwege dat”. Ook keert hij zich naar rechts wanneer hij zijn eerste punt maakt, terwijl z’n stem iets omhoog gaat, en keert hij zich vervolgens naar links met zijn tweede punt terwijl zijn stem weer daalt. Hij houdt zijn lichaam stil terwijl hij z’n armen beweegt – niet te ver van z’n lichaam – en zijn handen gesloten.’ Enige vorm van beweging, zo zegt Nunberg, houdt de luisteraar ook betrokken, terwijl te veel beweging de indruk wekt van controleverlies. Obama beheerst dit perfect, net zoals John F. Kennedy dat deed. Maar zijn grootste kracht zit ‘m in de cadans van zijn stem. ‘Deze doet denken aan Martin Luther King,’ zegt Nunberg, ‘hij weet mensen zo betrokken te houden.’Bekijk de toespraak van Barack Obama bij het correspondentendiner in 2011:
#3. Pakkend als een songtekst
Volgens Mark Liberman, hoogleraar taalwetenschappen aan de Universiteit van Pennsylvania, is het juist de lyriek in de speeches van Obama die ze zo sterk maakt. Zo leek zijn beroemde Yes, we can-speech uit 2008 op een songtekst die werd voorgelezen. Liberman: ‘Het was muzikaal met telkens de sterke herhaling van die korte zin, Yes, we can.’ Dat de speech deed denken aan een lied vond kennelijk ook zanger will I am (onder meer van de Black Eyed Peas), die muziek onder de speech zetten en zo een hit en een Emmy scoorde en Obama’s populariteit nog een extra boost gaf.
De Yes we can-speech:
#4. Houd het kort en geestig
Richard Branson heeft heel wat ervaring als het gaat om het houden van speeches en het inspireren van zijn werknemers. Zijn voornaamste tip? Houd het kort. Branson: ‘Wanneer zullen mensen zich gaan realiseren dat een korte speech zo veel beter is dan een lange. Net als met de meeste businesspitches zou je ze moeten kunnen schrijven op de achterkant van een envelop, net zoals het meest belanghebbende wat mensen te vertellen hebben moet kunnen passen op een kantje van een papier.’ Tip twee? ‘Het is beter om vanuit het hart te spreken dan punten proberen te maken. Mensen willen passie horen.’ En tot slot, begin en eindig met iets geestigs en vertel in het midden een serieus verhaal. En voilà, de succesformule voor een geslaagde speech van Branson.
#5. Motiverend voor het team
Veel media-aandacht kreeg onlangs de motiverende speech van Target-medewerker Scott Simms die zijn collega’s op Braveheart-wijze wist te inspireren, kort voor de start van Black Friday (traditioneel de dag na Thanksgiving met koopjes voor kerst in de VS). Zijn speech werd geroemd omdat het alle ingrediënten voor een goede speech bevat: de peptalk is kort en krachtig, inspirerend, motiverend, met gevoel voor humor en appellerend aan de teamspirit.Bekijk de peptalk van de Target-medewerker:
#6. En zeg vooral altijd dank je wel
Tot slot: het kan niet vaak genoeg benadrukt worden hoe belangrijk ‘dank je wel’ zeggen is voor het creëren van betrokkenheid en motivatie onder werknemers. En het tonen van dankbaarheid is nog goed voor de eigen gezondheid ook, zo bewezen wetenschappers. Kortom, het is een klein gebaar in een speech zo aan het einde van het jaar, maar eentje met een groot gewin voor iedereen.
Meer over gezond ondernemen:
- Zo vergroot je de inzetbaarheid van oudere werknemers
- Waarom ‘bedankt’ en ‘samen’ toverwoorden zijn op de werkvloer