Vind jij het ook zo’n gedoe, schilderijen ophangen? Die spijker in de muur slaan is meestal geen probleem. Maar dan. Op de een of andere manier krijg je het lusje van het schilderij nooit lekker achter die spijker. Laatst zag ik een handige tip: je hangt gewoon eerst een vork op die spijker. Dan hoef je het schilderij alleen maar langs de vork te halen, vork weg te trekken en klaar ben je.
Met ideeën werkt het net zo
Je kunt met veel argumenten proberen je publiek te overtuigen van jouw idee en hopen dat ze het onthouden. Maar met een paar eenvoudige checkpunten blijft jouw idee beter hangen en gaan je luisteraars het idee nog gebruiken ook. Of dat nou de toekomstvisie voor je bedrijf is, het innovatieve product dat je wilt verkopen of die nieuwe werkwijze die je bij je team voor elkaar wilt krijgen. Chip en Dan Heath geven in hun boek ‘Made to Stick’ zes elementen om rekening mee te houden, wanneer je wil dat je met jouw idee de mening van je publiek wilt veranderen.
#1 Eenvoudig
Houd je idee eenvoudig. Kom niet met ingewikkelde termen en spreadsheets, maar zoek naar de kern van je idee en omschrijf dat compact. Dat kan lastiger zijn dan je denkt. Jij ziet misschien wel acht belangrijke features aan jullie nieuwste product of kunt wel tien redenen opnoemen waarom de strategie anders moet. Maar jouw publiek kan dat niet allemaal onthouden. En als het ingewikkeld wordt, dan neemt een mens geen beslissing. Dus: zorg dat het eenvoudig blijft. Coolblue zegt bijvoorbeeld: ‘Alles voor een glimlach’. Dat kunnen medewerkers onthouden en geeft ze een duidelijke richting hoe te handelen.
#2 Onverwacht
De beste manier om de aandacht te krijgen? Doorbreek een patroon. Met een verrassing krijg je de aandacht. Dus: ga op zoek naar het onverwachte in jouw idee. Bijvoorbeeld Freddy Heineken: ‘Ik verkoop geen bier. Ik verkoop warmte’. Met die boodschap wist iedereen binnen Heineken wat hij belangrijk vond.
#3 Concreet
Dit is misschien wel de meest eenvoudige van de tips om toe te passen: vertel niet in abstracte termen, maar maak je voorstel concreet. Want jij hebt het grote plaatje en de kennis wel in gedachten, maar je publiek niet. Door het concreet te maken kunnen je luisteraars je boodschap beter begrijpen en onthouden.
#4 Geloofwaardig
Zorg ervoor dat je idee geloofwaardig is. Maak het persoonlijk, gebruik een demoversie van het nieuwe product of laat een klant vertellen wat zijn ervaring is met jullie bedrijf. Op die manier vertel je geen dromen, maar maak je van jouw idee een toekomstvisie waar mensen in kunnen geloven.
#5 Emotioneel
Emoties zorgen er voor dat mensen gaan geven om je idee. Dat heb je nodig. Want een idee onthouden is een ding, maar je wilt dat mensen je idee overnemen. Met emoties breng je mensen in beweging.
Emoties spreek je aan door aan te sluiten bij hun belang: ‘What’s in it for me?’. Vergis je niet, dat gaat niet alleen over geld, maar ook over andere belangen: iemands identiteit, of de mogelijkheid bij een bepaalde groep mensen te horen.
#6 Verhalen
Verhalen geven mensen richting en een voorbeeld. Maak gebruik van die kracht van verhalen: in je speech, je notities of gewoon bij het koffieapparaat.
Volgens de broers Heath zijn er drie soorten verhalen:
- Verhalen over een uitdaging: waar mensen iets enorm ingewikkelds voor elkaar moeten krijgen.
- Verhalen over relaties en hoe je verschil kunt overbruggen.
- Verhalen over creativiteit, waarmee je laat zien hoe je kunt experimenteren, leren van fouten en nieuwe dingen ontwikkelen.
Elke dag kom je dit soort verhalen tegen. Bijvoorbeeld hoe een paar Australische tieners het medicijn voor aids- en malariapatiënten weten na te maken, tegen uitzonderlijk lage kosten. De kunst is dat je dit soort verhalen opmerkt en gebruikt in jouw boodschap.
Trucje
Daar hebben deze schrijvers natuurlijk wat op gevonden. In het engels gebruiken de heren de termen Simple, Unexpected, Concrete, Credible, Emotional en Stories. Afgekort: inderdaad, SUCCES.
Wat is voor jou het belangrijkste idee dat je moet uitdragen? Check of je dat in concrete termen doet. Want als je dat niet doet, dan hoef je aan die andere elementen ook niet te beginnen.
Yolanda van Heese, auteur van dit artikel, coacht leidinggevenden en hun teams naar een betere samenwerking. Tevens is zij een van de oprichters van Leaders Online en schrijfster van het boek Leaders Online, social media voor leiders die willen bijblijven.