Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

3 tips voor een succesvolle scale-up

Om een scale-up succesvol te laten zijn, moeten de juiste ingrediënten met elkaar gemengd worden. Welke ingredienten dat precies zijn, legt Jeroen de Wit, ceo Teamleader, uit.

Rockefeller Habit 1
Foto: Getty

Op zijn veertiende maakte Jeroen De Wit, oprichter en ceo van Teamleader zijn eerste website. Later als student ontwikkelde hij met twee vrienden websites voor jeugdverenigingen, fuiven en losse activiteiten: ‘Dat was een heel toegankelijke en risicoloze manier om te beginnen ondernemen. Je hebt immers geen startkapitaal nodig, enkel een pc en een internetverbinding. We waren drie studenten die wilden experimenteren en zin hadden om het ondernemerschap te ontdekken, zonder grote ambities. Het was een goede leerschool.’ En de zaken gingen goed, want in 2008 richtten de drie het bedrijf RGBscape op.

#1 Ken je doelgroep

Na vier jaar webdesign had Jeroen zijn doelgroep, het mkb, door en door leren kennen: ‘Mensen aan het hoofd van een mkb-bedrijf zijn gedreven en gepassioneerde ondernemers, die hun vak heel goed kennen. Maar ze zijn niet per se goed uitgerust om hun bedrijf efficiënt te laten groeien. En daar kunnen wij hen bij helpen.’

Toen begon dus het softwareverhaal van Teamleader. ‘De typische elementen die nodig zijn voor een volgende stap, waren allemaal aanwezig’, blikt Jeroen terug. ‘We zochten zelf een applicatie om ons werk efficiënter te maken, er waren triggers in de markt en we voelden dat bestaande klanten diezelfde nood hadden.’ Teamleader combineert als vrijwel enig softwarepakket CRM, projectmanagement en facturatie in één tool en dat bleek een schot in de roos voor de mkb-klanten.

#2 Geloof in jouw product

‘Iedereen spreekt nu over het succesverhaal van Teamleader, maar in de periode juli 2012 – juli 2014 hadden we nauwelijks eigen middelen. We hadden een product waarin we geloofden, we hadden een honderdtal potentiële klanten bezocht en elke maand 0 euro op onze rekening’, zegt Jeroen. Het was een harde periode en een nuttige ervaring, waardoor Jeroen ook vandaag nog altijd bescheiden en voorzichtig blijft.

Maar Teamleader was een goed product met veel potentieel, dus ging Jeroen in 2014 met succes op zoek naar extern kapitaal. Intussen is Teamleader uitgegroeid tot een Europese speler met 140 medewerkers in 6 landen. ‘Ondernemerschap zal altijd wel in me gezeten hebben, maar ik heb het ook gaandeweg moeten leren. Ik ben nu een veel betere ondernemer dan pakweg vijf jaar geleden’, aldus Jeroen.

‘Je hebt de durf nodig om met een gezonde naïviteit in een avontuur te stappen en je moet natuurlijk passie en ambitie hebben als ondernemer. Maar je bent vooral ook verantwoordelijk voor je medewerkers en je gaat een engagement aan met je klanten. Als je wat succes hebt, klopt de media bij je aan en dan moet je ook een authentiek verhaal te vertellen hebben. Als je die zaken kunt combineren, ben je volgens mij een goede ondernemer.’

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

#3 Zet in op community

Een goed product en kennis van je doelgroep volstaan niet, volgens Jeroen. De mensen met wie je werkt zijn minstens zo belangrijk. ‘Teamleader is een fantastisch bedrijf met een uniek DNA omdat de schitterende mensen die er werken, geloven in het product en onze klanten echt willen helpen.’ In de toekomst wil Jeroen met Teamleader dan ook blijven gaan voor duurzame groei: tevreden medewerkers en tevreden klanten. ‘We kijken naar nieuwe Europese landen waar we Teamleader gaan introduceren en blijven uiteraard investeren in het product.’

Tot slot wil Jeroen sterker gaan inzetten op de Teamleader-community: ‘We hebben vandaag 5000 klanten, dat zijn ondernemers die Teamleader kennen. Met de community willen we hen samenbrengen met ondernemers die zich afvragen hoe ze hun mkb-bedrijf efficiënter kunnen laten werken. Tegelijk biedt de community ons interessante feedback waarmee we ons product verder kunnen verbeteren.’