Wat worden de trends in personeelswerving de komende jaren? Hoe zal de werving van arbeidskrachte in 2015 gaan verlopen? Judith Koekenbier geeft antwoord.
Op het gebied van personeelswerving is een verdere verschuiving naar digitaal en web based werven evident. Of dit de enige vorm gaat worden is een grote vraag. Event werving, branche gerichte werving en internships in combinatie met afstudeerrichtingen zullen ook belangrijk blijven.
Buikgevoel
Alleen nog bouwen op traditionele vormen als advertentie en via werving en selectie is niet genoeg. Vanuit die hoek wordt weinig richting gegeven aan de vraag hoe het dan wel moet. Voor mij zal het een combinatie zijn van alle wegen bewandelen en gebruik maken van de technologie om de juiste kandidaat te werven, selecteren en beoordelen.
Inmiddels zijn we door de beschrijving van competentie profielen en de koppeling aan het gewenst gedrag en resultaat prima in staat het proces zonder menselijke interventie plaats te laten vinden. Het proces zal dus veel objectiever worden. Vraag en aanbod zal grotendeels buiten het directe gezichtsveld van de werkgever kunnen verlopen. Dit zal zowel efficiënt, objectief als gericht zijn. De gesprekken die plaatsvinden zullen inhoudelijk, kwalitatief beter en minder afhankelijk van buikgevoel zijn.
Dat het aanbod compleet zal wijzigen om tegemoet te komen aan de moderne arbeidswens, is daarnaast nog een uitdaging. We moeten ons goed laten voorlichten om te zorgen dat we hieraan kunnen voldoen. Werkelijk in de huid kruipen van de toekomstige werknemer is lastiger dan gedacht.
Buitenland
De laatste jaren hebben we met name gefocused op hoe mensen aan boord te krijgen en te houden. Dit traject is inmiddels achterhaald, zowel met betrekking tot de manier van werven als tot het pakket dat wordt aangeboden. De roep om meer ontwikkelmogelijkheden, vrijheid, individualiteit en snellere stappen is nog steeds gaande en voor ons als werkgever is het de plicht om hier iets mee te doen.
De kansen die het buitenland biedt moet standaard meegenomen worden in ons aanbod naar de werknemer, echter het speelveld om werknemers te werven is daarmee ook groter dan alleen Nederland.