Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) is geen onzin en heeft zeker een winstgevend potentieel, aldus Jan van Sambeek.
MVO is direct gekoppeld aan winstgevendheid en de factor tijd is daarbij het grootste criterium. Je winstgevendheid kan vandaag negatief zijn, morgen zal het je een voorsprong opleveren, waardoor je winstgevender wordt dan wie dan ook. Immers, als een rijke oliestaat een spierwitte zero-emissie-stad bouwt, doen ze dat maar om één echte reden: ze weten dat als de olie op is, de staatkas leeg zal raken.
Door nu te investeren in MVO hebben ze straks de expertise om anderen te leren hoe ze maatschappelijk verantwoord kunnen leven. Shell investeert vandaag in verliesgevende zonnepanelen, omdat ze verwachten dat ze er straks meer winst mee zullen maken dan de concurrentie, en dat is MVO.
Wij als Nederland moeten onze bijdrage leveren. Wij zijn de kenniseconomie, wij zien de toekomstige winstgevendheid en – niet in de laatste plaats – wij weten als geen ander dat MVO een must is, tijd is de enige factor. Begin vandaag nog, net als ons bedrijf, met initiatieven die wellicht wat extra moeite kosten en zelfs op de korte termijn verliesgevend zijn. Maar kijk – net als Columbus – vooruit, ook als je alleen maar een horizon en nog geen vaste wal ziet. Je komt altijd aan de overkant.
Nog een opmerking voor diegenen die niet slechts voor een deel van hun business, maar volledig op MVO draaien en waar de (hopelijk lagere) kosten voor de (hopelijk hogere) baten uitgaan: chapeau, jullie voorsprong zal uiteindelijk de grootste zijn!