Volgens Irene Slegers moet innovatie benaderd worden vanuit een pragmatische en positieve insteek.
De beste innovaties worden vaak in een klein kamertje bedacht en gestart. Niet met behulp van een allesomvattende missie of visie met uitgebreide doelstellingen en actielijsten: iemand heeft een idee, probeert het uit en als het succesvol is, heet het innovatie.
Mijn stelling is: laat innovatie vanuit alle haarvaten van het bedrijf beginnen, vanuit een pragmatische en positieve insteek.
Kleine successen
Motiveer je mensen om met creatieve ideeën te komen om oude producten en diensten te verbeteren, nieuwe dingen te verzinnen en op te pakken. Dit hoeft niet groots en meeslepend te zijn. Wees juist pragmatisch. Je kunt beginnen met kleine innovaties, die binnen de werkzaamheden passen. Bijvoorbeeld een versimpeling van een procedure, een verandering in het betalingsproces of een nieuwe, kleine dienst aanbieden aan je klanten.
Vanuit deze kleine successen kan je gaan groeien naar grotere ideeën en uiteindelijk naar een succesvolle innovatie. Binnen de organisatie waarin ik werkzaam ben, hebben we daar veel voorbeelden van.
Als leidinggevende merk ik dat collega's graag juist dit soort innovaties oppakken. Het verbetert hun vakgebied, het zet hun vakgebied in de schijnwerpers en collega's vinden het vaak gewoon leuk.
Het management van de organisatie kan deze ontwikkelingen positief begeleiden. Als je kunt zorgen voor een positieve houding binnen je organisatie (op alle niveaus) ten opzichte van nieuwe ideeën én ten opzichte van de mensen die het willen doen, komen ideeën vanzelf boven water. Ook kan je als management innovatie bevorderen, door ideeën te stimuleren tijdens voortgangsgesprekken en in vergaderingen.
Geen onmogelijkheden
Belangrijk bij deze positieve begeleiding is de waardering voor de ontstane innovaties. Communiceer je kleine of grote successen altijd uitgebreid, in personeelsbladen, mail en/of intranet. Beloon ook je collega's met iets extra's als iets lukt; een bloemetje, een flesje wijn of misschien wel een geldelijke beloning.
Ga als management niet uit van onmogelijkheden op het gebied van tijd en geld. Pragmatisch gezien is er altijd tijd vrij te maken voor het uitvoeren van ideeën. We schuiven met prioriteiten van de op te leveren producten, we laten collega's tijdelijk bijspringen of we doen het er gewoon zelf bij. Als het management die ruimte kan en wil geven, dan kan een collega gedurende korte tijd iets proberen. En wie weet heeft díe collega juist een prachtige en succesvolle innovatie te pakken, die jouw organisatie nodig heeft.
Dus wees pragmatisch en wees positief, zodat in 2008 innovaties kunnen ontspruiten, groeien en bloeien in BV Nederland.
Irene Slegers is werkzaam als financieel manager en verantwoordelijk voor de planning en control cyclus van een grote overheidsorganisatie. Ze is haar carrière gestart in het vakgebied informatiemanagement. In beiden vakgebieden is ze altijd op zoek (geweest) naar verbeteringen, veranderingen en nieuwe mogelijkheden voor het vak.