Dit is een publicatie uit de 100 Business Bites door Machiel Emmering en Remy Ludo Gieling
Teams die niet op elkaar zijn ingespeeld hebben vaak een grillige dynamiek. Individuele belangen of voorkeuren botsen, wat de productiviteit aantast. Dit wordt beter beheersbaar naarmate je teams beter samenstelt en je teamleden gaandeweg begrip voor elkaar laat opbrengen. Dat is het domein van teammanagement.
Er zijn vele modellen, maar een populaire is uit 1981 van de Britse wetenschapper Meredith Belbin. Belbin, die in tegenstelling tot wat zijn naam doet vermoeden een man is, stelt dat mensen verschillende gedragsneigingen hebben. Die kun je indelen in drie hoofdgroepen: mensen hebben een dominante voorkeur voor denken, doen of interacteren. Het ligt voor de hand dat je geen team wilt dat uit slechts één soort bestaat. Plat gezegd: met alleen denkers gebeurt er niks, met alleen doeners verlies je de grote lijnen en met alleen praters wordt het een gezelligheidsclub. Je wilt dus een mix. Om hier onderscheid in te maken zijn er per groep drie subtypen.
De denker
- de uitvinder: degene met de goede ideeën;
- de uitwerkingsspecialist: degene met specialistische voorkennis;
- de voortgangsbeoordelaar: degene die het verloop monitort.
De doener
- de resultatenaanjager: degene die aanzet tot actie, oplossing en voortgang;
- de aanpakker: degene die de actie graag met beide handen aanpakt;
- de vervolmaker: degene die het werk graag straktrekt en perfectioneert.
De interacteerder
- de coördinator: degene die het werk verdeelt;
- de regelaar: degene die graag netwerkt om dingen te regelen;
- de samenwerker: degene die de sociale factor in samenwerking aanjaagt.
Bij deze indeling herkennen veel mensen zich in verschillende subrollen, wat een logisch gevolg is van het feit dat niemand louter gericht is op denken, doen of interacteren. Maar er bestaan vaak wel voorkeuren voor de ene of de andere rol. Bij teamsamenstelling gaat het erom dat je: 1. bekijkt wat het project nodig heeft: soms mogen in een bepaalde fase denkers dominanter zijn dan doeners, of juist andersom, of zijn de interacteerders wenselijk; vooraf bekijkt wat de primaire ‘rol’ is van (kandidaat-)teamgenoot en 2. een passende mix maakt gelet op de aard van het werk en de mensen.
En die samenstellingsvaardigheid is op zichzelf weer een mooie mix van denken, doen en interacteren.
Meer theorieën, ideeën, goeroes en modellen? Lees dan de 100 Business Bites of verdiep deze theorie met Good to Great (Nederlandstalig) van Jim Collins.
Titel: 100 Business Bites
Auteur: Machiel Emmering & Remy Ludo Gieling
Uitgever: Business Contact
Jaar: 2016
ISBN: 978 90 470 0934 4
Bladzijdes: 222
Prijs: €19,99
Bestellen via Managementboek