Als spin-off van TNO werd Voys in 2006 onafhankelijk. Sindsdien biedt het bedrijf een telefooncentrale in de cloud aan. Door de bedrijfsstructuur ‘zo plat als Nederland’ te maken, zorgt de telecomaanbieder ervoor dat alle medewerkers met de klant bezig zijn.
Hoog in het vaandel binnen Voys staat openheid, vertelde oprichter en ceo Mark Vletter onlangs op Sprout Challengerday. ‘Alles behalve de functioneringsgesprekken met, en het loon van, de medewerkers kun je inzien.’ De filosofie achter het bedrijf is dus ook vrij te downloaden. 4 keer inspiratie voor jouw onderneming.
1. Stoelendans
De telecommunicatievernieuwer gelooft in kruisbestuiving. Medewerkers zitten niet tussen hun collega’s die hetzelfde werk doen. Alles en iedereen in één grote, georganiseerde chaos door elkaar heen.
Wél op vaste plekken; omdat mensen ‘gehecht zijn aan hun eigen stoel en bureauhoogte’. Maar vastgroeien aan je stoel, dat kun je niet: ieder half jaar komt er een hussel waarbij je op een andere plek, met andere buren, terechtkomt.
2. 1% verbetering
Iedereen mag binnen Voys een project beginnen. Die kunnen zo groot of klein zijn als nodig. Mits het doel maar valt binnen de filosofie van het bedrijf. Dat betekent: het bedrijf minimaal 1% beter maken, of de wereld iets mooier. Om de zichtbaarheid van het bedrijf te vergroten wilde een medewerker bijvoorbeeld bedrijfsfietsen. Nu rijdt iedereen op een stalen ros met het bedrijfslogo.
3. Geen functies of functiebeschrijvingen
Wanneer je medewerkers weten wat ze wél moeten doen, dan weten ze ook gelijk wat ze niet moeten doen. Woorden waar Johan Cruijff trots op zou zijn en waar Vletter en consorten inspiratie uit halen. Binnen Voys zijn er geen functies, laat staan beschrijvingen van wat iemand binnen een functie doet (of moet doen).
Rollen
Het bedrijf werkt met rollen. Iedereen heeft een rol en valt daarmee binnen een team. Bij grote teams is er een ‘trekker’. Dat is expliciet niet de verantwoordelijke, maar degene die helpt barrières weg te halen en knopen door te hakken.
Rollen heb je niet voor altijd, maar kun je ook weer teruggeven. Een win-win situatie, volgens de oprichter: “Mensen gaan rollen zoeken en vragen die ze leuk vinden. En dingen die je leuk vindt, daar word je beter in.”
4. Geen managers
‘Management is bedacht om legers aan te sturen, het is achterhaald’. Binnen Vletters bedrijf is er dan ook niet één te vinden. Zijn bedrijfskaartje leest: “Mooi werk-verschaffer”.
Zonder managers is er zoveel mogelijk eigen verantwoordelijkheid. “Wij gaan ervan uit dat jij heel goed zelf beslissingen kunt nemen. En weet je het even niet? Dan zijn je collega’s er om met je mee te denken.”