Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Deze 9 goede voornemens moet iedere ondernemer hebben

Meer hardlopen en minder drinken: die voornemens kennen we allemaal. Voor ondernemers zijn er veel betere plannen die het nieuwe jaar een vliegende start kunnen geven. Met deze negen begin jij goed aan 2016. 

1. Begrijp je financiën

Dat je bedrijf een account of een hele afdeling cijferaars in dienst heeft is geen excuus om zelf niet door de getallen wirwar heen te gaan. Met grip op je balans wordt het makkelijker om de financiële gezondheid van jouw bedrijf in te schatten en onnodige uitgaven terug te dringen. 

Lees ook: 4 tips die boekhouden leuker maken

2. Word een betere leider

Een effectieve leider zijn is één van de grote uitdagingen van alle ondernemers. Zorg dat je altijd zicht houdt op je doelen terwijl je taken delegeert, het moraal hoog houdt en een creative omgeving creëert voor je medewerkers. Begin met de bekende stap: werk áán in plaats van ín je bedrijf. 

Lees ook: Hoe laat je ondernemend leiderschap zien? 7 tips

3. Besteed meer tijd aan sociale netwerken

Een nieuw jaar, een nieuwe kans om de zichtbaarheid van je merk te vergroten. Gebruik Facebook, Twitter en LinkedIn om contact met klanten te hebben, je merk te positioneren en contact te leggen met inspirerende leiders in je branche. 

Lees ook: Social media is dé kans om je USP’s te bewijzen

4. Werk minder

Natuurlijk zijn er een aantal ondernemers die lachend 80 uur in de week werken, maar voor de meeste is het ietswat onverstandig. Iedere wakkere minuut aan het werk zijn is de snelste weg naar een burn-out. Ook vergeet je sneller het uiteindelijke doel van je onderneming omdat je doorlopend bezig bent met de dagelijkse brandjes te blussen. Dus neem eens een lang weekend vrij of ga op vakantie. Breng tijd door met je vrienden en familie en zeker zo belangrijk: breng tijd door met jezelf. 

5. Houd het nieuws bij

Niet alleen de nieuwste snufjes in je werkgebied zijn belangrijk om bij te houden, ook de grotere ontwikkelingen zijn van belang. Een gesprek beginnen met een – mogelijke – klant of relatie begint makkelijker met wat small talk. Weet je niet waar je moet beginnen? Schrijf je bijvoorbeeld voor de Sprout nieuwsbrief! Of zoals de reclamemakers van een schoonmaakmiddel ooit zeiden: ‘Wij van Wc-eend…”. 

6. Neem slimmer aan

De beste mensen in je team hebben is cruciaal voor het succes van je bedrijf. Maar sollicitatiegesprekken voeren en daaruit de juiste mensen halen is geen makkie. Besteed dit jaar tijd aan je sollicitatievaardigheden of schakel hulp in bij de gesprekken. 

Lees ook: Hoe werf en behoud je (nieuw) talent? 7 tips

7. Toon meer empathie

Empathie is het begrijpen van en delen in iemand anders ervaringen en gevoelens. Een ondernemer die zich heel empathisch opstelt klanten, medewerkers en aandeelhouders heeft een grote voorsprong. Je begrijpt wat voor hun belangrijk is en zij waarderen het als jij met hun prioriteiten rekening houdt. 

8. Blijf leren

Blijf je hele leven lang leren. Of je nu online cursussen volgt of naar een avondschool gaat: blijf tijd investeren in nieuwe vaardigheden. Bijvoorbeeld marketing, programmeren of spreken voor groep mensen. 

Lees ook: Dit zijn de 15 best verkochte ondernemersboeken van 2015

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

9. Onthoud waarom je ondernemer bent

Tussen de altijd volle e-mailboxen en stress over de toekomst van je bedrijf door wil je nog wel eens vergeten waarom je ooit de sprong in het diepe maakte. Plan tijd in om daar nog eens op terug te kijken en gebruik de reden die je ooit had als gids in je toekomstplannen. 

Via Entrepreneur