Roland Kahn (CoolCat) is geen echte manager, zegt hij zelf. Hij is iemand die het retailvak met vallen en opstaan heeft moeten leren. Hij deelt zijn lessen in het boek Mijn naam is Roland Kahn. Verwacht geen ontboezemingen, wel praktische tips.
In 1967 begon Kahn op 15- jarige leeftijd in een kleine kledingboetiek in Amsterdam. Het was zijn tweede vakantiebaantje. Hij zegt daar gegrepen te zijn door het vak. Mensen stappen een winkel binnen, je helpt ze met passen, ze rekenen af en zijn weer weg. De snelheid van het winkelspel sprak hem aan. Khan zegt dat hij bij thuiskomst zei dat hij zelf tien winkels wilde openen, waar zijn omgeving vervolgens om lachte.
GERECENSEERD:
Mijn naam is Roland Kahn en ondernemen is mijn passie
Rupert Parker Brady en Maarten Beernink
(Retaildenkers/Het Boekenschap, 159 pagina’s)
In 1979 begon hij met CoolCat, dat zich richt op Amerikaanse jongerenkleding. Wat begon met één CoolCat-winkel op de Amsterdamse Nieuwendijk is in 35 jaar tijd uitgegroeid tot een internationaal retailbedrijf. Met zijn Excellent Retailbrands is Kahn los van de tienermodewinkels ook eigenaar van onder meer MS Mode, America Today en lingeriemerk Sapph. De totale omzet is bijna 500 miljoen euro. Nog dit jaar wil de 60-jarige ondernemer uitbreiden naar duizend winkels (nu 640).
Familie-imperium
Geen wonder dat Kahn zich zegt te willen meten aan families als Heijn, Brenninkmeijer en Blokker. Die wisten na de Tweede Wereldoorlog stuk voor stuk grote retailketens op te bouwen. Hij kijkt er vol bewondering naar en merkt op dat het speelveld waarin zijn generatie opereert anders is geworden. Wie in Nederland nu een retailbedrijf vanaf niets groot wil maken, krijgt volgens hem te maken met veel sterkere internationale concurrentie. Voordat hij over tien jaar het stokje overdraagt aan zijn zonen wil hij Blokker in bedrijfsresultaat voorbij zijn gestreefd.
Hij is het type ondernemer dat wel een paar keer op zijn bek moest gaan om er vervolgens succesvoller uit te komen, leren we. Door de crisis in de jaren tachtig – en het laten oplopen van rekeningen – moest hij zijn kleding met hoge korting wegdoen. In de jaren negentig ging het een tweede keer mis omdat hij zich teveel met zijn vastgoedhobby bezighield en het niet boterde tussen hem en zijn twee mededirecteuren.
9 stelregels
Dit boek is geen biografie of bedrijfsportret, merken de auteurs zelf op. Het is een boek dat vooral is geschreven voor en door retailers. Het portret van de ondernemer is misschien niet heel spannend en wat summier opgeschreven. Wel handig zijn de stelregels die er in het boek worden geponeerd. Het zijn de negen lessen die Kahn heeft geleerd:
1. Inspireer je mensen
2. Kijk naar de concurrent
3. Vraag om hulp
4. Door pijn kun je groeien
5. Winnen vraagt om topspelers
6. Kun je het dromen, dan kun je het doen!
7. Jouw geld is het geld van de klant
8. Dingen goed doen is dingen simpel doen!
De stelregels worden uitgelegd aan de handige van praktische voorbeelden. Kahn wordt in dit boekje neergezet als self made ondernemer die dus enig recht van spreken heeft. Het boekje – groot lettertye, veel plaatjes- zal zeker voor ondernemers en managers in de retail inspirerend zijn.
Eerdere boekrecensies:
- Levensbeschouwing in 4 vuistregels
- Het onweerstaanbare netwerk
- Europees gehakketak en Haagse onenigheid
- Is consument echt willoos slachtoffer van marketing?
- Ga het gesprek aan met uw klant
Alle boekrecensies vindt u hier