Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

“Houd het initiatief en focus”

Volgens John Berghoff, managing director van Tomorrow® Design, is zélf de trend zetten de beste manier om in 2009 het initiatief te houden.

Dat de impact van de kredietcrisis niet te onderschatten valt, slachtoffers heeft gemaakt en nog zal maken, dat is evident. Maar dat betekent niet dat je als onderneming per definitie de klos bent in 2009, beslist niet! Persoonlijk vraag ik me niet af of ik en mijn onderneming gaan overleven dit jaar, ik weet namelijk zeker dat we dat gaan doen. En wel meer dan dat. Maar dat gaat niet vanzelf natuurlijk. Een absolute voorwaarde om te overleven in 2009 is het houden van het initiatief.

Als specialistische dienstverlener is het nu meer dan ooit van belang om mee te denken met je opdrachtgever en je te verdiepen in zijn (al dan niet gewijzigde) omstandigheden. Veel bedrijven vragen zich momenteel wél af of en hoe ze gaan overleven. Een goed adviseur is vóór alles in staat om te luisteren. Als je daarin nog een stap verder zet, zorg je ervoor dat je de klant van je opdrachtgever begrijpt. Dat je ook naar hem luistert. Voor een retaildesignbureau betekent dit concreet: een feilloos inzicht in wat de consument beweegt hebben. Wat zijn de behoeften, hoe wenst hij te worden aangesproken en wat is er nodig om hem vast te houden?

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Hoewel marktomstandigheden en (macro-)economische trends vaak een gegeven zijn, ben je er uiteraard niet volledig van afhankelijk. Dat wil zeggen: je hebt wel degelijk invloed op de rol en positie van je eigen onderneming binnen een bepaalde markt en in het verlengde daarvan op die van je opdrachtgever. Bedrijven krijgen het vaak pas echt lastig op het moment dat zij het initiatief kwijt zijn, achter de feiten aanlopen en voortdurend voor een voldongen feit worden gesteld, of in ieder geval dat gevoel hebben. Op dit moment zou ik bedrijven willen aanraden om, net als wij, van het volgende principe uit te gaan: always look on the bright side of a crisis.

Staar je niet blind op de mogelijke gevaren en bedreigingen, maar ga op zoek naar kansen. Zijn die er op het eerste gezicht niet, creëer ze dan.

De beste manier om het initiatief te houden is door zélf de trend te zetten. Gooi bestaande formules om, kies voor drastische verandering. Verras en vernieuw. Focus vervolgens op de ingeslagen weg en laat je daarbij niet afleiden. Dat vereist lef, doorzettingsvermogen en discipline bij alle betrokken partijen en zal in eerste instantie niet door iedereen worden begrepen. Maar het zorgt ervoor dat je overleeft. En meer dan dat…