Winkelmand

Geen producten in je winkelwagen.

Hoe de coronacrisis consumentengedrag rap verandert

De coronapandemie brengt het tempo van gedragsveranderingen over de hele wereld in een stroomversnelling. Ook onze consumptiepatronen veranderen. Zorg ervoor dat je als b2c-organisatie jouw klant de juiste ervaringen en producten blijft bieden, waarschuwt PwC.

Hoe de coronacrisis consumentengedrag rap verandert
Je leest nu: Hoe de coronacrisis consumentengedrag rap verandert

De coronapandemie verandert de manier waarop we werken, eten, communiceren, spelen en leren in kort tijdbestek. Ook onze consumptiepatronen veranderen en dat in elke categorie, van boodschappen, entertainment tot gezondheidszorg. De verandering komt niet volledig uit de lucht vallen, maar kondigt zich vooral sneller en op grotere schaal aan vanwege de omstandigheden.

PwC herhaalde recent zijn Global Consumer Insights Survey 2020, waarvan het eerste onderzoek werd afgerond en gepubliceerd voor de coronacrisis, om het effect van de pandemie op het consumentengedrag onder de loep te nemen. In het consumentenonderzoek voorafgaand aan de pandemie gaf bijna de helft van de mondiale stedelijke consumenten aan bezig te zijn met aanpassingen van hun voedingspatroon, zoals meer plantaardig voedsel of minder vlees, in het streven naar een gezondere levensstijl.

Holistisch concept
In het nieuwe onderzoek constateert PwC een forse verschuiving naar een holistisch concept van gezond wonen en leven. In sommige regio’s is die verandering het grootst. Misschien niet verrassend, deze dynamiek is het duidelijkst in de landen die het zwaarst zijn getroffen door de pandemie in de lente van 2020.

Zo geeft liefst negentig procent van de stedelijke consumenten in China aan meer gericht te zijn op lichamelijke gezondheid en fitheid en ook is er meer aandacht voor een beter dieet (89 procent), geestelijke gezondheid (87 procent) en medische gezondheid (85 procent). Van de stedelijke consumenten in Italië is zeventig procent meer gefocust op gezondheid en fitheid, 53 procent op dieet, 74 procent op geestelijke gezondheid en 75 procent heeft meer aandacht voor medische behoeften.

Hoe de coronacrisis consumentengedrag rap verandert

De ondervraagden willen dat bedrijven aandacht hebben voor hun welzijn door producten en diensten te verkopenen die bijdragen aan een   gezondere levensstijl. Maar ze verlangen meer. Ze verwachten ook (nu nog nadrukkelijker) dat bedrijven zich ontfermen over de planeet, stelt PwC. Voordat de pandemie uitbrak gaf 43 procent van de wereldwijde respondenten aan te verwachten dat bedrijven verantwoordelijkheid nemen voor hun milieu-impact. De focus van de consument op duurzaam ondernemen is sterk gestegen tijdens de COVID-19-crisis. In een apart PwC-consumentenonderzoek dat alleen onder inwoners van de VS is uitgevoerd, liet 75% van de respondenten weten dat bedrijven zich keihard moeten inzetten om de milieuvoordelen van de Amerikaanse lockdown, zoals minder luchtvervuiling en schoner water, te behouden. Het thema staat ook hoog op de agenda in het Verenigd Koninkrijk, waar de regering aankondigde om de economie nieuw leven in te blazen op een veel duurzamere manier.

Bedrijven moeten zich keihard inzetten om de milieuvoordelen van de lockdown, zoals minder luchtvervuiling en schoner water, te behouden.

Het goede nieuws is dat burgers oog hebben voor goede initiatieven, concludeert PwC, en hiervoor ook de credits willen geven. Zo was op het moment dat de coronacrisis in veel regio’s op zijn hevigst was 56 procent van de stedelijke consumenten het eens met de stelling dat hun stad de juiste maatregelen nam tegen COVID-19 en er voor hen was. ‘Als dit antwoord een indicatie is van hoe consumenten over het algemeen bedrijven zullen steunen als zij inspelen op de belangen van alle stakeholders, dan is het een mooi signaal’, vindt de consultant.

Hoe de coronacrisis consumentengedrag rap verandert

Naarmate klanten meer geïnteresseerd raken in hun eigen gezondheid, voelen zij zich ook eerder aangetrokken tot modellen en systemen die minder impact hebben op de planeet, constateert PwC. Bedrijven moeten innoveren om te voldoen aan nieuwe verwachtingen en zo klanten te behouden. Er zijn meerdere manieren waarop bedrijven dit kunnen doen:

• Investeer in het benodigde talent, onderzoekscapaciteit en digitale tools om de pijnpunten van consumenten op te lossen
• Ontwikkel nieuwe, duurzame producten en diensten
• Werk samen met verschillende stakeholders, zoals ngo’s, media of de academische wereld, om te onderzoeken welke waarden zij koesteren en welke acties zij ondernemen
• Zorg voor meer inclusiviteit en transparantie in de supplychain
• Vind nieuwe supplychain-partners die aansluiten bij de eisen van de consument
• Verhoog R&D-investeringen met het oog op verduurzaming van jouw aanbod
• Leid personeel op om ​​consistent service te bieden in overeenstemming met de merkwaarden

Wil je het volledige rapport lezen? Klik dan hier.