Spreekt of zet MVO aan? Henk-Jan van der Klis geeft antwoord.
Maatschappelijk verantwoord ondernemen (MVO) spreekt aan, zo zou je kunnen concluderen uit diverse recente nieuwsberichten. Volgens op 15 februari gepubliceerde onderzoeksresultaten van Lenovo en AMD is 82% van de Europese IT-managers bereid te investeren in energiezuinige apparaten. Het gros van de pc's in Europa voldoet volgens de onderzoekers niet aan EPEAT-eisen, een systeem vergelijkbaar met het energielabel in Nederland.
EwerkForum, een organisatie die plaats- en tijdonafhankelijk werken aanmoedigt, meldde vorige week dat spitsfiles grotendeels zullen oplossen als managers hun medewerkers tweemaal per week laten thuiswerken. Telewerken lost niet alleen files op, het is ook goed voor een productiviteitstijging van 15-25%, deels omdat de tijd die iemand in de file staat nuttig wordt besteed.
Dergelijke aanbiedingen, haast vergelijkbaar met een oproep tot bekering van een evangelist, kun je op rationele gronden afwijzen, blind aannemen of in overweging nemen ('eerst zien, dan geloven'). Functionaliteit, niet energieverbruik, is bij aanschaf van nieuwe pc's doorslaggevend.
De Chinese pc-maker Lenovo en chipfabrikant AMD hebben ongetwijfeld business belangen bij grootschalige vervanging van computerapparatuur. Al gehoord hoeveel milieuvervuilende stoffen en investeringen er in de ontwikkeling van hybride auto's is gestopt? En windmolens renderen niet, maar staan er dankzij subsidieregelingen. Intenties, het low-profile gedogen van MVO-ideeëngroepen of het slechts met de mond belijden van de maatschappelijke verantwoordelijkheid zijn niet voldoende.
Geheid dat uw medewerker er hetzelfde over denkt en zal afwachten wat 'het management' doet. Wat de consequenties zijn van het dichtslibben van de Nederlandse wegen, het op hetzelfde welvaartspeil komen van onze medeburgers in India of China, of het onnodig blijven vervuilen van onze leef omgeving, vereist geen hogere opleiding of de film An Inconvenient Truth om te snappen. U en ik mogen kiezen.