Iedereen lijkt opeens de mond vol te hebben van TRUST: Tweezijdig, Ruimte geven, Uitdagend, Support en Transparant. Hebben we hier te maken met een nieuwe hype?
Enige tijd geleden heb ik een presentatie bijgewoond waarin verteld werd dat wij van 'must' via 'rust' naar 'trust' moeten zien te komen. En gisteren kreeg ik een folder van een consultancy-bureau onder ogen met als titel TRUST. Citaat uit die folder: "Waar in de vorige eeuw goede resultaten werden bereikt met SMART, geloven wij heilig in de realisatiekracht en het succes van organisaties die nu TRUST centraal stellen. In een TRUST organisatie vertrouwen leidinggevenden op de inspanningen en afwegingen van medewerkers. Leidinggevenden die op vertrouwen sturen kunnen met minder regels toe. In een controlerende omgeving komt minder energie los bij medewerkers dan in een stimulerende en vertrouwengevende omgeving." Einde citaat. En ja hoor, net als dat SMART niet zomaar slim betekende, maar stond voor Specifiek, Meetbaar, Acceptabel, Realistisch en Tijdgebonden, staat TRUST niet zomaar voor vertrouwen, maar voor Tweezijdig, Ruimte geven, Uitdagend, Support en Transparant.
Plots drong het tot mij door dat we aan de vooravond van een nieuwe hype staan. Ik zie het al helemaal voor me: Very Senior Consultants praten met directeuren en overtuigen hen ervan dat TRUST het nieuwe denken en doen is. Die directeuren, uiteraard overtuigd (want andere directeuren in andere bedrijven hebben er al klinkende resultaten mee bereikt is hen verteld), in de wetenschap dat de resultaten van de vorige hype toch ietwat teleurstellend waren en daarom beseffend dat, als zij niet snel met iets nieuws komen, zij wel eens de gevolgen van hun vorige enthousiaste maar nooit nagekomen beloftes zouden kunnen ondervinden, geven opdracht aan die consultants om alle mindere directeuren en managers en teamleiders (en niet te vergeten alle HR-adviseurs) in TRUST te trainen, het beoordelingssysteem aan te passen aan de nieuwe elementen Tweezijdig, Ruimte geven, Uitdagend, Support en Transparant, alle voorschriften, regels, procedures en sjablonen af te schaffen, alle medewerkers de ruimte te geven om zelf te bedenken hoe zij zelf bedachte doelen op zelf gekozen tijdstippen willen bereiken en alle shared service centra (nog zo'n niet succesvolle hype) te ontmantelen omdat echte Support van binnenuit de manager als mens zal gaan komen.
Het resultaat van TRUST is net zo voorspelbaar als van alle vorige hypes. De kosten zullen voor de baten zijn gegaan, en de baten zullen nooit komen. Managers vinden de nieuwe hype wel interessant maar het gewone drukke leven gaat door (en TRUST vraagt nog veel meer tijd van hen om aan de medewerkers te besteden dan de tijd die ze bij de vorige hype ook al niet hadden), medewerkers mopperen nog meer dan dat ze al deden want de schijn van vrijheid en handelen naar eigen goeddunken is bij TRUST zo ongeveer gemaximaliseerd, maar dat de resultaten niet gehaald worden, tja, die waren toch al niet Tweezijdig afgesproken.
Hierbij kondig ik alvast de hype ná TRUST aan. Kunnen we ons daar alvast op voorbereiden. Die hype gaat GREEN heten. Denkt natuurlijk iedereen dat dat staat voor Geven, Rechtvaardig, Ethisch, Energiezuinig en Neutraal (je weet wel, cradle to cradle, een soort hype in een hype) maar in werkelijkheid, voor de top van het bedrijf die deze hype omarmen zal, staat het waar iedere hype voor stond, staat en zal staan: Growth, Results, Ebita, Earnings en reNumeration. Of in goed Nederlands: 'Groei', 'Resultaat', 'Enkel wat onder de streep staat telt', 'Eigenbelang eerst' en tenslotte 'Doe mij een bonus ongeacht het resultaat'. Oh nee, sorry, want dan is de afkorting GREED, en dat is natuurlijk een totaal verkeerde naam voor een hype. Is geen hype. Is van alle tijden.
Trust me.
P.S.: Een Pre-Hype-Predictor. Zou daar geld in zitten, net zoals Trendwatcher en Futuroloog? Ik voorspel van wel…
Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.