Innovatie kan op verschillende manieren tot stand komen. Zo denkt Hans Nonner dat er in 2008 een doorbraak op het gebied van persoonlijke identificatie komt.
Al velen jaren worstelen bedrijven met pincodes en wachtwoorden. Miljoenen keren per jaar moeten er wachtwoorden per email worden verstuurd, nieuwe pincodes verstrekt of wachtwoorden vernieuwd. Dat is natuurlijk allemaal zeer fraude gevoelig. Het hoeft geen betoog dat dit een vernietiging van tijd en kapitaal is.
Tijd voor innovatie
De financiële wereld worstelt al jaren met de 4-cijferige pincode en de organisatie die dit alles beheert en bewaakt, kost kapitalen. Tezamen met de fraude die hier het gevolg van is, kost dit de banken een bedrag dat dichter bij de negen acht nullen ligt. Er is dus grote behoefte aan Biometrische persoonsherkenning. We kennen al systemen op het gebied van vingerprints en irisscanning, maar deze systemen zijn zeer fraude gevoelig.
Dus hoog tijd voor innovatie!
In 2006 is er een Global innovatieprijs uitgereikt aan Fujitsu in Japan, voor het ontwerp van een handpalmlezer. Op het eerste gezicht geen schokkende uitvinding, maar de toepasbaarheid zal groot zijn. Deze handpalmlezer herkent het aderpatroon in de hand en dat is zo uniek, dat het praktisch uitgesloten is dat men iemand vindt met hetzelfde aderpatroon waar dan ook op de wereld. (Voor de studenten kansberekening een foutkans: < 0.00008%).
Dit jaar zal dit product zijn weg naar de industrie gaan vinden en op grote schaal worden toegepast. Waarbij we moeten denken aan pinautomaten, internationale en lokale toegangscontrole, inloggen op pc's, het gebruik van creditcards, et cetera.
Het product zal een alles veranderende invloed hebben op onze maatschappij, omdat we niets moeten onthouden en een hand altijd bij de hand is. Verwacht wordt dat dit binnen vijf jaar het enige biometrische identificatiemiddel is dat we gebruiken. Niet alleen in de financiële wereld, maar ook op het gebied van persoonsherkenning.
Out of the box
Wanneer je met mensen in je omgeving over deze innovatie praat, is het opvallend dat veel mensen moeilijk kunnen begrijpen waar dit soort ontwikkelingen toe kunnen leiden. Dat verbaast me soms echt en verklaart misschien waarom echte innovatie zo moeilijk is. Het toont ook aan dat veel mensen niet buiten de gebaande paden kunnen denken. Zelfs in de politiek zie je dit. Veel praten over innovatie, maar geen klimaat kunnen scheppen waar dit mogelijk is.
Door mijn dagelijks werk ben ik gewend om ´out of the box´ te denken. Het product is er, nu komt de praktische invulling eraan. De techniek kan vanuit ICT-perspectief benaderd worden, maar daar draait het niet om. Het gaat over ons, de gebruikers, en het gemak dat we willen en kunnen hebben. Met mijn Japanse moederbedrijf als achtergrond, denk ik al jaren vanuit de klant, kortom: ik ben er klaar voor. 2008: we gaan innoveren.
Gaat de wereld hierdoor veranderen? Ja. En misschien nog wel het belangrijkste van alles, de wereld wordt er een stuk veiliger door.
Hans Nonner vervult de rol van country marketing/business development manager. Daarnaast werkt hij bij Fujitsu aan klantgerichte serviceconcepten op basis van sense and respond, lean services, ITIL en aan een transformatie van de Toyota-Lean-Theory naar ICT Service omgevingen.
Lees de vorige aflevering van BV Nederland: het betoog van Wim Kieftenbeld.