Onderzoek naar de factoren die bepalen of je gelukkig bent op je werk, gaan uit van de aanname dat gelukkige medewerkers beter presteren. Een bedrijf dat betere prestaties wil moet dus zorgen voor gelukkige medewerkers. Of niet?
Volgens onderzoek van hoogleraar arbeidspsychologie Peter Warr en journalist Guy Clapperton uit 2010 zijn er twaalf factoren die samen bepalen of je je gelukkig voelt op het werk.
Hier alle twaalf nog even op een rijtje:
- De mate van invloed die je hebt op hoe je werkdag er uit ziet
- Gebruik kunnen maken van je sterke kanten
- De mate van uitdaging, waarbij 'gemiddeld lastig' het beste is
- Veel afwisseling, maar ook weer niet zoveel dat het stress oplevert
- Weten wat er van je verwacht wordt
- Voldoende en prettige sociale contacten
- Een passend salaris
- Veilige en plezierige werkomgeving
- De mate van waardering voor het werk door jezelf en anderen
- Een goede baas
- Voldoende toekomstperspectieven
- Een organisatie waar je eerlijk behandeld wordt
Het moge duidelijk zijn: aangezien uw bedrijf of organisatie voldoet aan al deze voorwaarden dienen alle medewerkers daarvan gelukkig te zijn. En mocht iemand dat onverhoopt niet zijn, ligt dat dus aan hemzelf, zijn privé-situatie of andere zaken die niets met het werk te maken hebben.
Daar moet die medewerker het management dan ook niet mee lastig vallen. Mochten er toch enkele punten voor verbetering vatbaar zijn, dan kunnen die wellicht gecompenseerd worden door op andere punten nóg beter te scoren. Vinden de medewerkers op kantoor het acceptabel als we tegenover de soms onverdragelijke hitte in het gebouw (minpunt 8) een hitte-toeslag geven van € 1.000,- per dag (pluspunt 7)? Of kan de eentonigheid van het werk van sommigen (minpunt 4) goed gemaakt worden door de garantie dat ze datzelfde werk levenslang mogen blijven doen (pluspunt 11)? Kan een slechte manager (minpunt 10) vereffend worden met leuke collega's (pluspunt 6), of andersom?
Aanname onjuist
Al dit soort onderzoeken gaat uit van de aanname dat gelukkige medewerkers beter presteren, en dat het bedrijf en het management daarvan dus moet zorgen voor gelukkige medewerkers omdat het bedrijf nu eenmaal belang heeft bij betere prestaties. Deze aanname is onjuist.
Vele medewerkers zijn het oneens met de door het bedrijf gewenste prestaties of te behalen doelen. Ze vinden dat de gewenste resultaten aangepast moeten worden want anders zouden wel eens een paar van de genoemde twaalf punten lager kunnen scoren, en dat kan toch niet de bedoeling zijn, toch? Liever meer pluspunten en minder resultaten, dan andersom.
Bovendien vergt het streven naar de perfecte twaalf-punten score heel veel managementaandacht, die dan weer niet besteed kan worden aan de te behalen doelen. Dat zou op zich niet erg zijn als de stelling, dat maximaal gelukkige medewerkers ook zorgen voor een maximaal gewenst resultaat, waar is. Dat is al in tegenspraak met het voorgaande (medewerkers streven andere doelen na dan het bedrijf) en ontkent de factoren van buiten die noch medewerker, noch manager kunnen beinvloeden. De kredietcrisis, bijvoorbeeld, leidt tot een onvermijdbaar en ongewild slechtere score op vele van de twaalf punten.
De juiste stelling is derhalve: ongelukkige medewerkers zorgen voor betere resultaten. Gelukkig zijn er twaalf (en echt gedreven managers kennen er nog wel een paar meer) factoren om het ongelukkig zijn te bewerkstelligen, en iedere dag weer blijkt het management in staat om het ongeluk van de medewerker te bevorderen, en daarmee een belangrijke bijdrage te leveren aan de gewenste doelen en resultaten.
Welk een geluk!
Eerdere bijdragen:
- De vicieuze cirkel van veranderen
- Sorry, ik ben ook maar een manager
- Help, een nieuwe hype!
- Weer-stand is Ver-stand
Over de auteur:
Dit Podium-artikel is geschreven door Luc Timmers, verandermanager bij grote (ICT) commerciele bedrijven en overheidsorganisaties, en auteur van onder meer De Lijnmanager en het boek De interimmanager als vriendelijke beul.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.