Beschouw ondernemen als fietsen, om je evenwicht te bewaren moet je in beweging blijven, zegt Arjan te Lintelo, eigenaar Accent op ontwikkeling.
Het lijkt wel of bedrijvend Nederland het alleen nog maar heeft over tegenvallende cijfers en alles wat hier mee samenhangt. Er is zeker wat aan de hand en ja, er zijn specifieke branches en bedrijven waar het absoluut slecht gaat. Echter, er zijn ook vele bedrijven waar men al langer oog heeft voor wat er om hun heen gebeurt en waar tegelijkertijd niet uit het oog verloren wordt uit te gaan van eigen kracht.
Opvallend is dat het vaak familiebedrijven zijn die al geruime tijd voor het bekend worden van de kredietcrisis scenario's bedacht hebben om snel te kunnen schakelen als het minder zou worden.
Klantgerichtheid
Eerst de praktijk van alle dag. Terugkijkend op 2008 was dit voor zeer veel bedrijven een topjaar in winst en resultaat. Tot eind december bleven opdrachten binnenkomen en kon de euforie niet op. Dan zijn Kerst en Oud en Nieuw voorbij en daalt de orderintake drastisch met de bekende managersreflex als gevolg. Resultaat is het nog meer sturen op kosten en cijfers. Natuurlijk is het goed om in tijden van dalende conjunctuur nog eens goed naar de kosten te kijken. Als we kijken naar de omzet dan hoor ik te weinig de vraag; hoe zorgen we ervoor dat alle offertes naar mij toekomen? Los van de vraag of dit haalbaar is zit hier het echte knelpunt.
Heel veel bedrijven zagen door de enorme vraag hun omzet en resultaat de afgelopen jaren toenemen. Je kon gerust van een verkopersmarkt spreken waarbij thema's als klantgerichtheid en marktgericht organiseren naar verhouding minder aandacht kregen. Nu in een heleboel branches de markt in zeer korte tijd in een kopersmarkt veranderd is, zit managend Nederland met de handen in het haar! Nu komen velen er achter dat men dacht trouwe klanten te hebben, wat niet zo blijkt te zijn.
Albert Einstein
Naast kostenbeheersing zou de focus moeten liggen op het alsnog klantgericht maken van organisaties zodat er opnieuw loyaliteit van klanten ontstaat. In tijden van crisis zou iedereen van hoog tot laag zich de volgende vraag moeten stellen: wat kan ik nóg meer doen om klanten loyaal aan ons bedrijf te maken? Deze elementaire vraag is eenvoudig te beantwoorden. Klanten, burgers en patiënten willen slechts drie dingen: eerlijkheid, duidelijkheid en aandacht. En dat niet alleen in slechte tijden maar juist vooral in goede tijden. Die bedrijven die hier de afgelopen drie tot vijf jaar al actief mee bezig waren kunnen nu een stootje hebben.
Anders gezegd; deze bedrijven hebben ondanks prijsdruk meer loyale klanten dan hun concurrenten. In lang vervlogen tijden zei Albert Einstein dat leven net is als fietsen, om je evenwicht te bewaren moet je in beweging blijven. Deze mooie uitspraak is in mijn beleving absoluut van toepassing op de huidige tijdgeest. Ik neem de vrijheid het woord leven te vervangen door ondernemen. Beschouw ondernemen als fietsen, om je evenwicht te bewaren moet je in beweging blijven! Dit is mijn motto voor 2009 en zo overleven ik en mijn bedrijf 2009!
Arjan te Lintelo (1963) helpt sinds 2002 bedrijven en organisaties met het in beweging krijgen van mensen in de door de organisatie gewenste richting. Om te komen van het wat naar het hoe, van missie, visie en strategie naar het vaak moeilijke proces van uitvoeren. Daarbij wordt niet uitgegaan van ingewikkelde modellen en theorieën, maar wordt verder gebouwd op de binnen de organisatie al aanwezige structuur en menselijke kwaliteiten. Praktisch en pragmatisch, gewoon met twee voeten op de grond!