Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Een “nieuwe” start

Zijn er nu ook nog kansen en mogelijkheden om je bedrijf te beginnen of een nieuwe wending te geven?, vraagt Ruud van der Jagt, eigenaar van RJconsult, zich af.

Zijn er nog kansen en mogelijkheden om je bedrijf te beginnen of een nieuwe wending te geven? Ja, zal de goede ondernemer moeten antwoorden. Dat het even niet meer vanzelf gaat en je scherp moet blijven is duidelijk, maar moesten we dat eigenlijk niet altijd? En zijn we niet een beetje ingeslapen door de hoogconjunctuur?

Wie scherp bleef en de signalen van de (consumenten)markt heeft opgevangen, kon twee jaar geleden al zien dat zaken aan het veranderen waren. Als je nu een bedrijf wilt starten en je hebt een product wat niet nieuw is of een gat in de markt opvult, dan zal je onderscheidend moeten zijn. In de consumenten markt betekent dit; luisteren naar de consument. 

De consument bepaalt; waar voor zijn geld, service, gemak en geen redenen voor optredende cognitieve dissonantie. Bij uitstek is dit het moment voor de marketeers onder ons die twee vragen stellen:

1. Kan ik een product/dienst leveren dat onderscheidend is?

2. Is er vraag of kan ik vraag creëren naar mijn product/dienst?

Is het antwoord ontkennend, dan heeft de start of voorgewende koerswending van je bestaande bedrijf geen zin. Is het antwoord op vraag twee positief, dan zijn er mogelijkheden en ligt het aan je creativiteit/flexibiliteit of je succes hebt.

De vragen die ik mezelf dan stel zijn onder andere:

1. Hoe maak ik mij zichtbaar (promotie/presentatie)?

 2. Hoe maak ik het makkelijk (easy entry)?

3. Hoe geef ik het goede gevoel (entourage aanpassen aan positionering product)?

4. Hoe zorg ik dat ze terugkomen (totale mix in orde)?

Hierbij is vooral de vierde vraag lastig. Meestal lukt het wel om de eerste drie vragen in te vullen met behulp van enige creativiteit en door goed kijken naar je concurrenten. Maar je gaat pas een goed lopende tent krijgen als je herhalingsaankopen krijgt en positieve reverenties.

Hier komt het personeel om de hoek kijken. Heb je hierin geïnvesteerd? Ook in de goede tijden? Snappen zij waar het om gaat bij je bedrijf, weet je motivatie en drive over te brengen op je personeel? Weten zij dat elke klant ook de lastige (juist) een uitdaging moet zijn en deze klant kan zorgen dat er twintig meer of minder klanten naar je winkel komen?

Kortom; nu is bij de start van je bedrijf en koerswijziging van je bedrijf meer dan ook van belang om te investeren in je personeel. Let wel: hiermee bedoel ik niet het verhogen van het salaris! Motiveren gaat om heel andere zaken, zorg in elk geval dat de dissatisfiers voor elkaar zijn en zorg dat je ze weet van elke medewerker (ze verschillen per persoon). Maar nogmaals: moesten wij dat eigenlijk niet altijd al doen?

Ruud van der Jagt BSc is eigenaar van RJconsult (.nl) en adviseert en begeleid bedrijven in de automotive.

 

 

  

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.