Een nieuwe serie van de BV Nederland gaat van start, dit keer met werving als onderwerp. Wat worden de trends in personeelswerving de komende jaren? Hoe zal de werving van arbeidskrachte in 2015 gaan verlopen? Dick Pieters geeft als eerste antwoord.
De trend op het gebied van personeelswerving voor de komende jaren is dat kwaliteit en snelheid in toenemende mate ingezet gaan worden via het internet. "Quality does nog cost, it pays!" is een slogan die mijns inziens bepalend is voor de slagvaardigheid van organisaties en hun medewerkers.
LinkedIn
Internet speelt tegenwoordig een niet meer weg te denken rol bij de selectie van potentiële medewerkers. Snelheid en gebruiksgemak (denk bijvoorbeeld aan websites als Xing, Monsterboard, LinkedIn, etcetera) om eerste selecties te maken zijn doeltreffend gebleken om werkgevers en werknemers bij elkaar te brengen en voor organisaties om zichzelf te presenteren (met of zonder tussenkomst van wervingsbureaus).
Tegelijkertijd is er een groei te zien in het aantal mensen dat hun CV achterlaten op het internet. Niet alleen door mensen die werkzoekend zijn, maar ook door mensen die al een baan hebben. Immers, het gras kán altijd groener zijn bij de buren.
Beurzen
Hierdoor stijgt de keuze aan online vacaturesites en stijgen hun bezoekersaantallen. Daarnaast zullen instellingen meer en meer de samenwerking met het bedrijfsleven gaan opzoeken (met behulp van beurzen en/of open dagen) om gekwalificeerd personeel te werven.