Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De juiste verhouding tussen enthousiast en kritisch

Een nieuwe start? Kijk eerst eens door bril van een ander naar jezelf en je (toekomstige) onderneming, zegt Jeroen Meijer, oprichter van Archeomarkt.nl.  

Een nieuwe start is altijd spannend. Sterker nog, het kan zelfs doodeng zijn. Maar als je aan alles merkt en voelt dat je een heel goed idee hebt, dan valt die angst ook snel van je af en kun je eigenlijk niet wachten om te beginnen.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Met Archeomarkt.nl wilde ik echt iets heel nieuws lanceren, iets wat nog niet bestond. Tegelijkertijd realiseerde ik me dat ik in de loop der jaren tegen bestaande zaken aan was gelopen waarvan ik met regelmaat dacht: dat kan ik beter.  Een combinatie van die twee werd dus het uitgangspunt. Hoewel er geen haast was om een carrièreswitch te maken, kon ik het idee niet loslaten dat ik iets heel anders wilde.

Basisvragen
Wat je vaak van ondernemers hoort is ‘geen woorden, maar daden'. Actie! Helemaal mee eens, maar in dit geval had ik sterk het gevoel dat ik pas echt een voorspoedige start (met een succesvol vervolg) zou maken als ik eerst goed zou luisteren.

Zonder ook maar een seconde mijn enthousiasme te verliezen, begon ik op een kritische manier naar mijn eigen idee te kijken. Daar zou ik immers niet de enige in zijn. Ieder nieuw concept wordt – terecht – door anderen nauwkeurig onder de loep genomen. Door potentiële klanten, maar ook door mogelijke partners. Mijzelf mee laten slepen en vervolgens te weinig feedback verzamelen leek me geen goed idee.

Dus stelde ik mijzelf een aantal basisvragen: wie hebben er behoefte aan mijn dienst? Wat zijn hun wensen? Waar lopen zij tegenaan? Ik ben toen onder andere gaan praten met een aantal deskundigen van Syntens, partners in het project Nederland Digitaal in Verbinding, die nauw zijn betrokken bij mijn bedrijf. De vraag: roept u maar en schiet u maar! Zeer nuttig. Mijn advies bij een nieuwe start: kijk eens door bril van een ander naar jezelf en je (toekomstige) onderneming en laat dat vervolgens ook anderen doen.