Veranderingen zijn complexe gebeurtenissen. Hoe kun je zorgen voor duidelijke acties, die vooral effectief zijn en relatief weinig extra tijd kosten? Podiumauteur Eveline Jansen geeft 7 tips.
Dit zijn 7 effectieve acties bij verandering, waarvan ik in de loop der tijd achter ben gekomen dat deze effectief werken. Onder voorbehoud dat jij die acties uitvoert die logisch klinken en je die ook aanpast naar jouw situatie.
1. Wat moet er precies in het gedrag en de overtuigingen van medewerkers veranderen?
Om een gedragsaanpassing van medewerkers in gang te zetten, is het nodig om vast te stellen welke veranderingen in hun bestaande gedrag en overtuigingen moeten aanbrengen. Het is niet genoeg om te zeggen dat ze als beter team moeten werken. Allereerst is het belangrijk dat ze bewust zijn van de verschillen in het team en de manier waarop ze nu werken. Waar moeten ze mee ophouden en waar moeten ze juist mee beginnen? Wees specifiek. Medewerkers zullen pas begrijpen wat je bedoelt als je de verandering voor ze uitspelt.
2. Wie heeft er wat te verliezen bij de verandering?
Analyseer wie er met de nieuwe gang van zaken iets te verliezen heeft. Deze actie volgt op de vorige. Weet dat een transitie altijd begint met een einde. Je kunt pas met het nieuwe aan de slag als je het oude hebt losgelaten. Het is dat loslaten waar mensen weerstand tegen bieden, niet tegen de verandering zelf.
3. Wat is eigenlijk het probleem?
Verkoop het probleem dat de aanleiding vormt voor de verandering. De meeste leidinggevenden steken 10% van hun energie in het verkopen van het probleem en 90% in het verkopen van de oplossing voor het probleem. Medewerkers lopen niet warm voor oplossingen van problemen die ze niet zien, niet onderkennen of niet begrijpen.
4. Welke klachten komen er binnen?
Breng medewerkers in contact met ontevreden (interne) klanten, laat hun het probleem uit eerste hand horen. Dit hoort bij het verkopen van het probleem. Zolang jij de enige bent die de klachten op zijn bord krijgt, zal het jouw probleem blijven, hoe hard je ook probeert om je medewerkers zo ver te krijgen dat ze het belang ervan gaan inzien. Om hen in beweging te krijgen, zul je hun matige prestaties tot hun probleem moeten bombarderen.
5. Welke problemen ontstaan door de verandering?
Praat met mensen rondom jouw organisatie. Vraag welke problemen ze met de nieuwe gang van zaken hebben. Als jouw organisatie problemen heeft met een bepaalde verandering, dan bestaat er een kans dat jij als leidinggevenden denkt te weten wat er mis is. Maar in werkelijkheid weet je dat pas als je ernaar hebt gevraagd. Het is gevaarlijk om dingen over anderen te veronderstellen die niet waar zijn. Belangrijk is om als leidinggevende de juiste vragen te stellen. Vraag in termen van ‘welke problemen heb je hiermee? ‘en ‘wat is het effect van deze verandering op jouw afdeling?' Zo is de kans groter dat je erachter komt wat er spaak loopt.
6. Hoe stuur je medewerkers aan tijdens het aanpassingsproces?
Praat over aanpassingsprocessen en over wat ze met mensen doen. Stuur alle teamleiders naar een training over het managen van mensen in veranderingen. Iedereen heeft er iets aan als hij begrijpt wat aanpassingsprocessen zijn. Een teamleider zal beter met zijn medewerkers omgaan als hij begrijpt wat ze doormaken. En jouw teamleiders denken minder snel dat ze een verkeerde weg in zijn geslagen. Ook gaan ze inzien dat er bepaalde problemen het gevolg zijn van het aanpassingsproces en niet van de verandering.
7. Zijn er nieuwe updates en ontwikkelingen?
Organiseer regelmatig korte bijeenkomsten. Laat teams regelmatig en voor een korte tijd bijeen komen. Alleen op die manier kunnen mensen hun oude gewoonten en zelfbeeld opzij schuiven en de nieuwe gewoonten opbouwen die nodig zijn. En door iets anders zichtbaar te organiseren laat je duidelijk merken hoeveel prioriteit het heeft.
Eerdere bijdragen:
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Eveline Jansen, eigenaar en organisatieontwikkelaar bij Evelutie.
Over het Podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.