Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

De 2 sleutels tot succes bij outsourcing

Zoals bij alles is er bij outsourcing geen heilige graal voor succes. Er zijn veel factoren die invloed hebben op de mate van succes van uw project. Maar volgens Podiumauteur Hugo Messer zijn twee dingen van groot belang.

Outsourcen kan bedrijven veel (financiële) voordelen opleveren. Maar lees voordat u de plannen uitvoert om een deel van uw bedrijf naar het buitenland te verhuizen, eerst welke twee factoren belangrijk zijn om outsourcing tot een succes te maken. 

1. De mensen

Een Amerikaanse klant, een starter uit Nashville, vertelde dat hij enkele maanden met een Indiaas team had gewerkt. Op kantoor maakten ze grappen dat de namen van de mensen waar ze mee werken niet veranderen, maar de mensen wel. Ik ben nu een tijd actief in de outsourcing industrie en weet dat deze grap soms waarheid is. Veel offshore software-ontwikkelbedrijven laten hun klanten niet direct contact onderhouden met de programmeurs. Ze ‘verstoppen’ ze achter verschillende lagen van projectmanagers en ontwikkelaars.

Het belangrijkste om een bedrijf succesvol te maken zijn de mensen die bij het bedrijf werken. Als u een offshore of nearshore team inhuurt, denk ik dat u wilt weten wie er in uw team werkt. En u wilt ook met hen persoonlijk samenwerken, want het zijn de individuele teamleden die het werk doen, niet de projectmanagers.

2. Het communicatieproces

Alles hangt en staat met communicatie. Toen ik mijn bedrijf in 2005 oprichtte, werkte ik samen met offshore en nearshore softwarebedrijven. Wat ik vaak hoorde was ‘stuur me maar een projectverzoek en dan doen we het project’. En zo wordt het meeste offshore werk gedaan: stuur de specificaties op, maak een schatting, word het eens over een prijs en deadline en starten maar. Als u geluk hebt, zal de juiste leverancier een goedlopend proces hebben. Maar in veel gevallen zullen communicatieproblemen ervoor zorgen dat er problemen ontstaan bij het afronden van het project. Wat nu? Om een structuur aan te brengen in de communicatie is mijn advies om aandacht te besteden aan de volgende 4 punten:

A. Softwareontwikkelingsproces

Denk na over ‘hoe gaan we werken’ en het communicatieproces dat het softwareontwikkelingsproces ondersteunt. Vooral Scrum heeft veel opties zoals sprint plannen, dagelijkse stand-ups en take schatting, die ervoor zorgen dat er over grenzen gecommuniceerd kan worden.

B. Word het eens over een dagelijks en wekelijks vergaderingritme

De frequente interactie die normaal gezien op kantoor is, mist bij outsourcing. Het is daarom belangrijk om vaste tijden in te stellen waar de vooruitgang kan worden besproken. Het is goed om een dagelijkse vergadering te houden waarbij u vraagt:

  1. wat is er gedaan?
  2. wat gaat er nog gedaan worden?
  3. waar zit je vast?

En in de wekelijkse vergadering kan er een uitgebreidere evaluatie gedaan worden over het project, de taken en de communicatie.

C. Gebruik de juiste softwaretools

Er zijn veel tools beschikbaar die samenwerking tussen verschillende teams ondersteunen. U heeft een projectmanagementtool nodig dat zich bezig houdt met planning, schattingen, tijdsindeling, taken, bugs, het opslaan van documenten.

D. Definieer verantwoordelijkheden

Maak functieprofielen voor iedereen die betrokken is bij de samenwerking. Dit zorgt ervoor dat iedereen precies weet wat er van hem of haar verwacht wordt en door dit te bespreken wordt het ook duidelijk.

Om samen te vatten, er is geen geheime sleutel tot succes, alles hangt en staat met het creëren van de juiste routine, zodat mensen het juiste gedrag vertonen. En om dit te doen is het belangrijk dat u tijd investeert in het zoeken naar de juiste mensen en dat u nadenkt over hoe u met ze gaat communiceren.

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

Eerdere bijdragen:

Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Hugo Messer, eigenaar van Bridge Outsourcing BV

Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst.
 MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.