Partijcongressen zijn eigenlijk uit de tijd. Het raadplegen van relatief kleine groepen mensen lijkt nauwelijks recht te doen aan de kwaliteit van het democratische proces. Tegenwoordig zet iedere organisatie in op online, stelt Ewold de Bruijne.
Tegenwoordig maakt vrijwel iedere politieke partij gebruik van eigen websites en sociale media. Er wordt geroepen om verkiezings-apps om kandidaten een smoel te geven en stemmers ook via smartphones en tablets te bereiken. Tezamen met traditionele manifestaties, partijbijeenkomsten, bel-acties en allerlei andere middelen spinnen door idealen gedreven organisaties hun web nu ook via online kanalen.
Iedere organisatie heeft tegenwoordig een uitdaging om in contact te komen met klanten, of burgers, of kiezers. We zijn met z’n allen steeds meer online bezig, maar we blijven uiteraard ook offline communiceren. Van oudsher maken we daarbij gebruik van systemen die als het ware binnen hun eigen ‘silo’ een contact mogelijk maakten. Per functie doen ze het allemaal fantastisch, maar het probleem is dat het door de versnippering moeilijk is om een compleet en actueel zicht te houden op alle individuele leden van de doelgroepen. Tegenwoordig willen we mensen bereiken via allemaal verschillende 'touch points' en aanspreken op basis van hun persoonlijke voorkeuren. De inmiddels beschikbare (Internet)technologie maakt dat mogelijk. Een goed Customer Engagement Platform biedt een automatiseringsoplossing om data vanuit allerlei verschillende bronnen te integreren. Daarmee kun je als organisatie persoonlijke profielen opbouwen op basis waarvan je op grote schaal zeer persoonlijk contact kunt maken met mensen en met hen een relatie opbouwen.
Nieuw wapen
Politieke partijen kunnen met een Customer Engagement Platform uitstekend uitvinden waar de kiezer naar op zoek is. Iedere partij kan op die manier zien wat écht belangrijk is voor zijn doelgroep. Maar partijen moeten dan wel anders gaan denken. Meer luisteren in plaats van zenden. Met behulp van online communicatiemiddelen echt relaties opbouwen met leden van verschillende doelgroepen zal echter alleen lukken als gegevens afkomstig van individuen op een intelligente manier worden gekoppeld.
Burgerparticipatie
Het communiceren met behulp van elektronische middelen en gebaseerd op het opt-in principe met instemming van de gebruikers gegevens verzamelen, lijkt steeds meer niet-commerciële toepassingen te krijgen. Zo maakt bijvoorbeeld de Gemeente De Bilt al gebruik van de nieuwste technologie in het kader van burgerparticipatie. Tijdens de vorige Tweede Kamer-verkiezen heeft GroenLinks zich georiënteerd op de markt van Engagement Platforms, maar stelde daarbij de eis dat het om een open source-oplossing moest gaan. Steeds meer lijken organisaties echter te kiezen voor professioneel ondersteunde ‘standaardoplossingen’. Immers, de ontwikkelingen op dit gebied gaan in zo’n razend tempo dat veel gebruikers liever niet zelf gaan bouwen, maar kiezen voor een oplossing van een gespecialiseerd bedrijf waarvan zij weten dat het over 10 jaar nog bestaat. Daarnaast verlangen gebruikers in marketing en PR-functies vooral snelle installatie, gebruikersgemak en betrouwbaarheid van het platform dat bovendien geïntegreerd moet worden in een groter IT-systeem, met koppelingen naar CRM en ERP-systemen.
Aansprekende voorbeelden
Van vele succesvolle marketingorganisaties zoals Heineken, Friesland Campina en C1000 is bekend dat zij al gebruikmaken van een Customer Engagement Platform. Politieke partijen zullen waarschijnlijk snel de brede mogelijkheden ontdekken om contact te maken met doelgroepen en data, systemen en social media te integreren afkomstig vanuit verschillende platforms. Nu maar afwachten of politici inderdaad beter gaan luisteren.
Eerdere bijdrage:
Over de auteur:
Dit podiumartikel is geschreven door Ewold de Bruijne, zelfstandig communicatieadviseur. Hij werkt ondermeer voor diverse technologiebedrijven, waaronder IPsoft, Veenman, Releaze, Unifiedroot, Smart SharePoint Solutions, Kareera. Hij opereert onder de vlag van Brightmen and Coolwords en publiceert geregeld op persoonlijke titel.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium.'