Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Weet jij op welke knoppen je moet drukken voor blije werknemers?

De economische onzekerheid is geen goed excuus om te beknibbelen op het werkgeluk van je werknemers. Maar na corona moeten werkgevers wel creatiever zijn met arbeidsvoorwaarden om hun personeel gelukkig te houden, blijkt uit Amerikaanse onderzoek.

blije werknemers
Foto: Getty Images

Een kombucha-tap, uitgebreid lunchbuffet met als toetje een massage op kantoor? De extraatjes waarmee Amerikaanse techbedrijven hun werknemers in de watten legden, liggen onder vuur. Behalve banen sneuvelen ook leuke perks gedurende de massa-ontslagen die het de laatste tijd regent in de wereld van big en small tech.

Er is zelfs al een woord voor om aan te geven dat die secundaire arbeidsvoorwaarden op hun retour zijn: perk-cession.

Werkgevers en werkgeluk

Maar wacht: niet alle bedrijven zetten het mes in de gratis lunch en andere verwennerij. Dat concludeert Inc.com met een oog op zijn jaarlijkse Inc.’s Best Workplaces, de toplijst van werkgevers die hun mensen het meeste werkgeluk bezorgen. Het zakenblad vroeg maar liefst 150.000 werknemers naar hun arbeidsvoorwaarden. Daaruit kwam een ranking met tegen de 600 bedrijven.

Lees ook: 10 bedrijven met opmerkelijke secundaire arbeidsvoorwaarden

De toppers op die lijst van beste werkplekken hebben één belangrijke factor gemeen: ze spelen met flexibele en andere arbeidsvoorwaarden in op de behoeften van hun mensen. Dat geldt niet alleen voor de grote corporates in het overzicht, maar ook voor de kleintjes met een handvol werknemers op de loonlijst. En het gaat zelfs nog steeds op voor de werkgevers die flinke last hebben van de tegenwind in de techwereld.

Werkplek geen budgetkwestie

Iets extra’s doen om van je mensen happy workers te maken, is dan ook niet per se een budgetkwestie. Een fijne werkplek draait immers niet alleen om vrijdagmiddagborrels en die glijbaan met ballenbak. Het kantoor en die kantine zijn sinds de coronapandemie sowieso niet meer de plek waar iedereen als vanzelf samenkomt.

Nu veel kantoren halfleeg blijven en worden gezien als een plek waar je bewust heen gaat om samen te brainstormen of innoveren, zijn juist de arbeidsvoorwaarden belangrijker geworden die werknemers beter de mogelijkheid geven om werk en privéleven op elkaar af te stemmen. Die lopen immers meer dan ooit door elkaar heen.

Gen Z. eist werkgeluk

Omdat werknemers privé veel wijder uiteenlopende behoeften hebben, is ook een groter palet aan arbeidsvoorwaarden nodig. En vergeet niet dat Generation Z, geboren tussen 1997 en 2012, al een voet tussen de deur heeft. Zij zijn notoir kritisch als het aankomt op de keuze voor een werkgever: werkgeluk gaat voor alles.

Dat levert allemaal aardige extraatjes op: wat te denken van een vergoeding om een kajak aan te schaffen, in plaats van de zoveelste bureaustoel?

Lees ook: Kom terug naar kantoor, van thuiswerken leer je niks 

Flexibel en creatief inspelen op alle behoeften, dat is de rode draad in de Inc.-lijst. En het is natuurlijk een Amerikaans onderzoek, dus schrik niet waarmee de toppers zich het meest onderscheiden: ze geven bijna twee keer zo vaak betaald zwangerschapsverlof van meer dan acht weken.

Maar zelfs voor Nederlandse normen spectaculair is het onbepaald betaald verlof: 59 procent van de koplopers heeft die in het arbeidsvoorwaardenpakket.

Arbeidsvoorwaarden Best Places Inc.

Ook met werknemersaandelen, toegang tot coaches en advies over persoonlijke financiële planning onderscheiden de werkgevers met de gelukkigste mensen zich: ze bieden dat bijna twee keer zo vaak aan als het gemiddelde van de hele lijst.

Geluksknop vinden

Inc. beschrijft een bedrijf dat de ‘geluksknop’ goed weet te vinden bij het personeel. Laura Love gooide het kantoor van haar marketing- en pr-bedrijf GFM Center-Table helemaal om voordat haar mensen weer naar kantoor terugkeerden na de coronapandemie. Voortaan deelde ze in in ‘dwellers’ en ‘nomads’: collega’s die af en toe een paar uurtjes komen werken en mensen die standaard naar kantoor komen.

Voor de mentale gezondheid – de zorg daarvoor is een belangrijke trend in de arbeidsvoorwaarden – kwam er een meditatieruimte, en kregen mensen die dat wilden, een ‘meditatiebuddy’ toegewezen. Op vrijdag wordt er na 12.00 uur geen vergadering meer gepland: dat zijn de fast-exit fridays. Die kregen gezelschap van de ‘zero-entry mondays’: je bent maandag voor 11.00 uur welkom, maar dat is dan je eigen tijd – kun je alvast je haar even laten doen.

Goedkoper dan training en recruitment

Betaalde sabbaticals, vier uur per maand voor vrijwilligerswerk, jaarlijkse uitjes met het hele bedrijf en je hond mee naar kantoor? Waarom niet? Het klinkt allemaal bijna ouderwets, maar toch is het volgens ondernemer Love de gewoonste zaak van de wereld en geen modeverschijnsel.

‘Mensen nemen hun hele zelf mee naar hun werk en het is onmogelijk om werk, je familie en je omgeving te scheiden. Dat moet je als werkgever ondersteunen om te voorkomen dat er spanning ontstaat’, aldus Love.

Wekelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En de kosten, die bekijkt ze zakelijk: het verloop bij GFM Center-Table is met 6 procent per jaar on-Amerikaanse laag. ‘Het is voor mij veel duurder om talent te vinden, trainen en binden dan om de geweldige teamleden die ik al heb gelukkig te houden.’

Lees ook: 9 alternatieve beloningsvormen om personeel aan je te binden