Generatie Y kent veel (voor)oordelen. Vaak omstreden of onduidelijk. Eén ding is zeker, deze generatie houdt van beweging. Bedrijven moeten hier niet langer tegen vechten, maar het juist gebruiken, stelt podiumauteur Itamar Sharon. Bijvoorbeeld door talent uit te wisselen.
Voor veel bedrijven is Generatie Y een probleem dat ze al lang bezighoudt. Iedereen zoekt naar manieren om het bedrijf aantrekkelijker te maken voor deze generatie in de hoop dat jongeren zich langer willen binden. Binnen veel grote bedrijven zijn er mogelijkheden om verschillende functies te vervullen. Mensen die gedreven zijn, kunnen groeien en stappen maken. Door dit te benoemen en de mogelijkheden tot een diverse loopbaan binnen het bedrijf te vergroten hoopt men interessant te zijn voor Generatie Y.
Out of the box denken
Maar dit is niet nieuw. Deze mogelijkheden zijn er altijd al geweest en worden misschien nu iets meer onder de aandacht gebracht. Helaas heeft Generatie Y al duidelijk aangegeven dat het niet genoeg is. Om deze generatie te boeien zullen we out of the box moeten denken. Een aantal feiten over Generatie Y op een rijtje. Generatie Y:
- Zoekt beweging;
- Is snel verveeld;
- Heeft diversiteit nodig;
- Zoekt vaak vernieuwing;
- Geeft aan dat ze één werkgever in hun leven niet zien zitten.
Starten en eindigen bij zelfde werkgever
Als we dit nu eens serieus nemen en kijken hoe we deze gegevens kunnen gebruiken om een bedrijf toch interessant te maken voor Generatie Y? Niet alleen om bij te starten, maar vooral ook om op een geven moment weer bij terug te komen. Er zijn veel verschillende bedrijven in Nederland. Bedrijven die niet met elkaar concurreren maar wel aspecten met elkaar gemeen hebben. Zou het mogelijk zijn om een aantal van deze bedrijven samen te laten werken om zo interessanter te worden voor de werknemers van nu?
Werknemers uitwisselen
Laten we een aantal bedrijven nemen die we allemaal kennen (maar met kleinere bedrijven zou het ook kunnen); Shell, KLM, Ahold en Rabobank. Vier bedrijven die niet met elkaar concurreren. Binnen deze bedrijven is de aanname van nieuwe werknemers de laatste jaren niet enorm geweest, er ligt veel werk en er zijn weinig nieuwe frisse mensen om dit op te pakken.
Stel nu dat je als bedrijf een dag per week mensen uitleent aan een ander bedrijf. KLM leent bijvoorbeeld een werknemer aan Shell. Rabobank en Ahold doen dat ook en opeens heb je drie nieuwe mensen die je bedrijf met een frisse blik kunnen bekijken. Als alle vier de bedrijven dit doen dan mis je geen werknemers; je hebt er drie bij andere bedrijven geplaatst voor een dag in de week, maar je hebt daar ook drie werknemers voor terug gekregen.
Voordelen van dit plan:
- Je hebt 1 dag per week mensen in je team die je bedrijf met een frisse blik bekijken;
- Je maakt gebruik van de kennis die er bij andere bedrijven aanwezig is;
- Je eigen mensen leren nieuwe dingen;
- Je bent interessant voor Generatie Y omdat je mogelijkheid biedt tot beweging en diversiteit;
- Deze werknemers hebben kennis van je bedrijf en zouden in de toekomst met elkaar uitgewisseld kunnen worden.
Talenten delen
Nederland is een land vol talent. Op dit moment concurreren bedrijven ontzettend om deze talenten. Als we dit om zouden draaien en zorgen dat bedrijven de talenten met elkaar delen en nog beter benutten, geef je de bedrijven een uitstekende positie, maar bied je ook de jonge talenten mogelijkheden die ze nergens anders kunnen krijgen.
Eerdere bijdragen:
Over de auteur:
Dit Podiumartikel is geschreven door Itamar Sharon, eigenaar van GeneratY.
Over het podium:
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in op mt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.