Winkelmand

Geen producten in de winkelwagen.

Abri-wereld moet papier vergeten

Mediabureaus zijn huiverig voor de overgang van papier naar digitaal als het aankomt op outdoor. Maar adverteerders zullen de verandering afdwingen. Ook de outdoorreclame staat meer digitalisering te wachten, verwacht Podiumauteur Charles Karsters. 

Ook in de markt van abri’s en posters is een digitaliseringsgolf onafwendbaar. Marktonderzoek alleen al bewijst dat er meer attentiewaarde wordt gecreëerd door een bewegend scherm. De papieren poster heeft zijn langste tijd gehad. Mediabureaus voelen dit op hun klompen aan, maar hikken in de huidige economische omstandigheden tegen de hoge investeringskosten aan. Voor het gemak wordt vergeten dat er ook iets te winnen valt, bijvoorbeeld op de kosten van het vervangen van de papieren posters. Bij een digitale versie is dat immers met een druk op de knop geregeld. Als je niet innoveert, jaag je jezelf ook op kosten.

Grote outdoorbedrijven verliezen hun grip op de markt. Er komen concurrenten bij uit een andere hoek. Neem bijvoorbeeld de gemeente, die bij de toegangsweg naar een stad een bord heeft staan om mensen te informeren over activiteiten in deze plaats. Als de gemeente een digitaal bord plaatst, kan deze voorheen papieren ruimte, ineens gedeeld worden met een adverteerder die deze ruimte ook wel wil gebruiken voor een boodschap. Of wat te denken van grote wegrestaurants? Ook hier verschijnen steeds meer digitale borden. 

Voortschrijdende techniek

Adverteerders eisen steeds meer innovatie. De techniek is voortschrijdend, daar willen zij ook van profiteren. In deze online tijd waarin alles te meten moet zijn, past een camera in een ledscherm waarmee kijkgedrag geregistreerd kan worden. Wat te denken van betere segmentatie op basis van gezichtsherkenning? Dat is iets waar adverteerders vrolijk van worden. 

Dagelijks de nieuwsbrief van Management & Leiderschap ontvangen?



Door je in te schrijven ga je akkoord met de algemene en privacyvoorwaarden.

En ook niet onbelangrijk, nu content ook in de earned media weer belangrijker wordt, heeft een digitaal scherm alleen maar voordelen ten opzichte van een papieren variant. Denk aan het grote scherm op Schiphol, daar worden niet alleen reclames getoond, maar ook verhalen verteld. Het gevolg? Iedereen kijkt.

Ondertussen kijken de outdoorbedrijven allemaal huiverig naar elkaar. Aan de andere kant staan mediabudgetten onder druk en wil men weten waar het geld naartoe gaat. Gaat dat geld naar de papieren poster, of naar het digitale scherm waarmee men zelfs de dialoog aan kan gaan? U mag het zeggen. Een treffend voorbeeld van de huidige mogelijkheden: 


 

Over de auteur: 
Dit Podiumartikel is geschreven door Charles Karsters, business unit manager multimedia bij Econocom Nederland.

Over Podium: 
Ook uw visie geven op ontwikkelingen binnen uw vakgebied? Plaats een artikel op MT Podium. Log in opmt.nl/profiel en voeg onder 'activiteiten' uw artikel toe. Interessante bijdragen worden meegenomen in de nieuwsbrief en op home geplaatst. MT Magazine publiceert bovendien periodiek 'Het beste van MT Podium'.